Monday, October 22, 2018

Tuduh K'tan: Ego G/Eng Makin Memuncak. -Dr Riduan Mohd Nor.




TUDUHAN Lim Guan Eng di Dewan Rakyat hari ini bahawa kerajaan Kelantan tidak mampu membayar gaji kakitangannya adalah tuduhan melampau dan tidak berasas. Ia memperlihatkan bahawa beliau hanya beremosi tatkala Kerajaan Kelantan mahu meneruskan projek Rangkaian Kereta Api Pantai Timur (ECRL) dengan inisiatif sendiri.
Egonya tercabar ketika Kerajaan Pakatan Harapan (PH) membatalkan projek tersebut atas alasan kekangan kewangan namun mahu diteruskan pula oleh kerajaan PAS. Hatinya panas jika kerajaan PAS mampu meneruskan projek tersebut tanpa bantuan kerajaan pusat sedangkan kerajaan PH sendiri tidak tertanggung untuk meneruskannya.
Daripada fakta mana yang diperolehi oleh Lim Guan Eng ketika membuat tuduhan sedemikian? Jika begitu, bagaimana kakitangan awam kerajaan negeri mampu bertahan bertahun-tahun lamanya bekerja dengan kerajaan Kelantan jika kerajaan negeri itu tidak mampu membayar gaji mereka? Sudah tentu kerajaan negeri akan dilapor dan segala media memburukkan Kerajaan Kelantan siang dan malam manakala Kerajaan Kelantan akan didakwa oleh kakitangan terbabit.
Sebegitu besar kebencian dan dendam beliau terhadap PAS memang boleh diagak sejak lama dahulu. Kedegilan dan keangkuhan pemimpin sepertinya membuatkan siapa sahaja rakan Pakatan (dahulunya Pakatan Rakyat dan kini Pakatan Harapan) sukar berkolaborasi dengan partinya.
Maka atas sebab itu, PAS terpaksa menarik diri daripada terus diperlekeh dan dihina oleh beliau dan DAP ketika di dalam PR dahulu. Atas sebab itu jugalah mana-mana parti yang bersekutu dengan DAP terpaksa menahan sabar kerana dominasi DAP yang mahu membolot semuanya.
Mungkin beliau merasa PAS tanpa Pakatan Harapan tidak akan ke mana-mana. Telahan beliau dan pemimpin sepertinya bahawa PAS akan kehilangan segala-galanya dalam PRU ke-14 tidak kesampaian apabila PAS mampu menang bergaya di Kelantan dan Terengganu. Bayangkan, hanya sebuah parti mampu memenangi dua buah negeri, sesuatu yang beliau dan rakan parti komponennya tidak mampu lakukan. Mungkin sebab itu beliau geram dan dendam berpanjangan.
Nampaknya, episod dendam kesumat Menteri Kewangan terhadap kerajaan Kelantan dan Terengganu akan terus berpanjangan. Bahkan, Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang telah menyatakan bahawa pembayaran royalti 20 peratus milik Kelantan dan Terengganu akan tersekat. Kenyataannya bersandarkan kepada usaha DAP dilihat tidak menyokong hasrat kerajaan untuk membawa pembangunan saksama kepada lima negeri termasuk Kelantan dan Terengganu.
Mungkin inilah menteri yang dimaksudkan oleh Perdana Menteri mendapat markah 40 hingga 50 peratus itu. Jika dipandang pada portofolio beliau nampak begitu gah, tetapi malangnya bermentaliti rendah.
Ketika PM mengumumkan reformasi dalam kerajaan dan negara, nampaknya ada menteri kanan dalam kabinetnya yang masih meneruskan legasi lama peninggalan Barisan Nasional. Malangnya PM yang mendapat menteri kabinet yang tidak berjiwa negarawan dan masih bermentaliti pembangkang. - HARAKAHDAILY 22/10/2018
Penulis adalah Ahli Jawatankuasa PAS Pusat dan Pengerusi LESTARI.
Ego Guan Eng makin memuncak   TUDUHAN Lim Guan Eng di Dewan Rakyat hari ini bahawa kerajaan Kelantan tidak mampu membayar gaji kakitangannya adalah tuduhan melampau dan tidak berasas. Ia memperlihatkan bahawa beliau hanya beremosi tatkala Kerajaan Kelantan mahu meneruskan projek Rangkaian Kereta Api Pantai Timur (ECRL) dengan inisiatif sendiri.    
Egonya tercabar ketika Kerajaan Pakatan Harapan (PH) membatalkan projek tersebut atas alasan kekangan kewangan namun mahu diteruskan pula oleh kerajaan PAS. Hatinya panas jika kerajaan PAS mampu meneruskan projek tersebut tanpa bantuan kerajaan pusat sedangkan kerajaan PH sendiri tidak tertanggung untuk meneruskannya.    
Daripada fakta mana yang diperolehi oleh Lim Guan Eng ketika membuat tuduhan sedemikian? Jika begitu, bagaimana kakitangan awam kerajaan negeri mampu bertahan bertahun-tahun lamanya bekerja dengan kerajaan Kelantan jika kerajaan negeri itu tidak mampu membayar gaji mereka? Sudah tentu kerajaan negeri akan dilapor dan segala media memburukkan Kerajaan Kelantan siang dan malam manakala Kerajaan Kelantan akan didakwa oleh kakitangan terbabit.   
Sebegitu besar kebencian dan dendam beliau terhadap PAS memang boleh di agak sejak lama dahulu. Kedegilan dan keangkuhan pemimpin sepertinya membuatkan siapa sahaja rakan Pakatan (dahulunya Pakatan Rakyat dan kini Pakatan Harapan) sukar berkolaborasi dengan partinya.    Maka atas sebab itu, PAS terpaksa menarik diri daripada terus diperlekeh dan dihina oleh beliau dan DAP ketika di dalam PR dahulu. Atas sebab itu jugalah mana-mana parti yang bersekutu dengan DAP terpaksa menahan sabar kerana dominasi DAP yang mahu membolot semuanya.   
Mungkin beliau merasa PAS tanpa Pakatan Harapan tidak akan ke mana-mana. Telahan beliau dan pemimpin sepertinya bahawa PAS akan kehilangan segala-galanya dalam PRU ke-14 tidak kesampaian apabila PAS mampu menang bergaya di Kelantan dan Terengganu. Bayangkan, hanya sebuah parti mampu memenangi dua buah negeri, sesuatu yang beliau dan rakan parti komponennya tidak mampu lakukan. Mungkin sebab itu beliau geram dan dendam berpanjangan.    
Nampaknya, episod dendam kesumat Menteri Kewangan terhadap kerajaan Kelantan dan Terengganu akan terus berpanjangan. Bahkan, Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang telah menyatakan bahawa pembayaran royalti 20 peratus milik Kelantan dan Terengganu akan tersekat. Kenyataannya bersandarkan kepada usaha DAP dilihat tidak menyokong hasrat kerajaan untuk membawa pembangunan saksama kepada lima negeri termasuk Kelantan dan Terengganu.    Mungkin inilah menteri yang dimaksudkan oleh Perdana Menteri mendapat markah 40 hingga 50 peratus itu. Jika dipandang pada portofolio beliau nampak begitu gah, tetapi malangnya bermentaliti rendah.    
Ketika PM mengumumkan reformasi dalam kerajaan dan negara, nampaknya ada menteri kanan dalam kabinetnya yang masih meneruskan legasi lama peninggalan Barisan Nasional. Malangnya PM yang mendapat menteri kabinet yang tidak berjiwa negarawan dan masih bermentaliti pembangkang.   Penulis adalah Ahli Jawatankuasa PAS Pusat dan Pengerusi LESTARI.

Cuba Dengar habis video di atas, apa jawab PAS.. 
Video: Dewan kecoh !! Guan Eng tuduh Kelantan Tak Mampu Bayar Gaji!

22 comments:

cik siti said...

Saya sokong apa guan eng kata.kenapa malu nk mengaku? Lebai bab ekonomi mmg hancur,bab kawin 8 mmg pakar walaupun anunya kulop.

Anonymous said...

Mp bangang namanya..bodoh xnk ngaku..salahkan org lain..najib dh bgtau,klu x kerajaan pusat bantu..xbergaji penjawat awam..klu pandai sgt..samb le highway sendiri..highway mn?? Highway..xsiap2 kh?pukimak ulamak sama je..haramjadah..lebai buat sumbat puki bleh la

Anonymous said...



Kerajaan Kelantan bayar gaji dengan duit hutang dari Kerajaan Persekutuan PH.

Sebelum ini dengan Kerajaan BN.

Kerajaan BN bagi hutang dengan Najib mengumumkan dalam satu majlis yang di hadiri oleh pemimpin PAS.

Sanggup kah PAS di beri hutang oleh Kerajaan PH dalam satu majlis yang di hadiri oleh rakyat terutama penjawat awam Kelantan ?

PAS mudah menuduh Menteri Kabinet PH berfikiran seperti BN. Apa kah PAS tidak sedar kepimpinan PAS langsung tidak berubah dari dulu hingga sekarang?


Anonymous said...

Lg 1 bangang..dap penghalang kemajuan pantai timur!!!klu dap perintah pn..xsampai stgah tahun..memantat pn blum kluar anak..apa punya bahlol presideng ni?candat sotong,sotong masak bawang kunyit btol la sekoq ni..ckp main sedap molot dia je

Anonymous said...

Beza sambutan PAS kpd DAP dan UMNO dalam isu yg sama.

Bila Najib umum diKota Bharu yg Kerajaan PAS Kelantan bergantung kpd peruntukan Pusat utk bayar gaji kakitangan awam Kelantan, Najib di layan spt hero dan diraikan PAS Kelantan begitu lunak.

Apabila LGE sbg Menteri Kewangan berkata diParlimen perkara yg sama, siBibir Hitam dan geng2 MP tidor lain dari PAS naik hot dan meragam. Tunjuk bodoh, nanti kalau LGE keluarkan kertas putih peruntukan kewangan Negeri Kelantan dari MOF spt diminta Pornowi lagi malu lobai2 terencat.

Tak sedar diri, baru brp hari lepas Chief Lobai Kaki Ponteng baru membelasah DAP sbg penyebab tiada kemajuan Negeri2 Pantai Timur termasuk Kelantan, walaupun DAP baru jadi Kerajaan tak sampai 6 bulan.

Bila DAP pulang balik paku buah keras, semua Lobai naik meroyan.

Memang dah sasau bila makan duit curi.

Awea bachok said...

Lebai serabai ni kalau kena batang hidung sendiri pandai pulak marah meroyan. Bayar gaji kakitangan kerajaan negeri pun pinjam duit persekutuan...berangan nak bina ecrl. Hilang akal ke orang pas ni???? Bercakap tak pakai akal...main hentam ikut sedap bontot je tanpa fakta. Selagi presidennya adalah orang mereng dan strok akal, selama tulah biolnya pas ni!!!!!

Anonymous said...

Sasau sebab tak dapat putrajaya, semua PH buat salah...burit hang

Mohammad Azren said...

Bukan LGE yang EGO, tapi LOBAI yang BUDGET BAGUS. lain kali Lobai cermin diri tu dulu, tak lah Lobai digelakkan secara berjemaah. Lobai....Lobai. Kote panjang 3 inci, burit unta mahu ditutuhnya. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Lobai terjun dgn sarbannya...kalu x mau malu Lepas ni boleh le pinjam Dari noh Omar atau shahidan atau tajudin rahman atau sewaktu dgnnya buat bayor gaji.rezeki bukan kapir Tu yg tentukan

Anonymous said...

Begitu lah babi tunggang taksub g/Eng. SUDAH TAK BOLEH FIKIR SIUMAN. Baca peraturan bagi habis. Hak kerajaan negeri, hak kerajaan pusat. Kewajipan Pusat beri kepada semua negeri di M'sia.negeri.

Fanatik sangat!
Ha ha ha

Anonymous said...

banyaknya geng kapir...hehe

Anonymous said...

Pas tak maju sebab tak mengaku kelemahan diri sendiri...dan tak pernah ade inisiatif untuk mengatasi kelemahan...nak tunjuk kuat kunun...

Pas tak ade visi dan target yg jelas selain melaungkan cara islam...

Cara islam bukan suruh beretorik...nabi sendiri buat persediaan untuk menghadapi peperangan dgn orang kapir...nabi tak suruh semayang hajat berzikir dan berdoa tiap hari saje supaya tuhan hancurkan tentera kapir dan tentera islam tak perlu susah2 berperang...itu ajaran islam sebenar..

Anonymous said...

Kepala hotak kamu bodooh....ingat tugas kerajaan pusat tanggong negeri serba serbi?..

Pusat dah laksanakan tugas keselamatan pendidikan kesihatan bantuan kebajikan masyarakat kemudahan perhubungan antara negeri telefon letrik dll..

Keperluan perumahan jalan2 kg bekalan air industri pertumbuhan ekonomi dan perniagaan tanggongjawab negeri...tanah kuasa nrgeri..

Anonymous said...

ngaku ielam tapi tak de beza dgn kapir puak serban besar..ikut ajaran setaan permainkan islam..

Anonymous said...

Penang selangor tak ade pon bantuan kerajaan pusat selama 2 penggal...tapi terus maju....pas terus mundur...

cik siti said...

Anon gambar najib tu, bodoh sangat ke tak tahu komen. Banyak komen, pendek, tak de point. Dah gambar pun gambar orang. Muka tak malu. Tak ada identiti dan jati diri. Baik bubuh gambar pondan!

Hi hi hi.

Anonymous said...

Kahkahkah... bersungguh barua2 pertahankan penipuan Tokong.

Patut la Tokong ni rasis dan biadap... barua2 yang bodoh mudah kena tipu sedia jadi hulubalang spin isu..

Semua tuduhan para Barua2 ni hanya leteran pemakan dedak yang tidak mampu dibuktikan... hanya untuk melepaskan geram dan dendam.

Bagi Barua2... Tokong mampu memberi syafaat untuk membela barua2 nanti... apa ada hal.

Barua2 belaan Tokong ni mungkin merasakan diri mereka kalis dosa dengan adanya Tokong.

Tanah runtuh di PP pun barua2 akan spin salahkan PAS... untuk membodek Tokong.

Anonymous said...

Lebih baik sokong islam dari kafir. Royliti kelantan dan terengganu lge tak bayar pasal apa. Srwk dan sabah lge byr pulak. Petronas dah bayar pada kk tapi klnt dan trgnu yg diperintah oleh pas yg perjuangkan islam lge tak bayar sebab apa.

Anonymous said...

Kamu seronok serang islam walaupun kamu tak tahu sebenarnya. Ph dng bn sama saja memusuhi pas sebab pas perjuangkan islam.

Anonymous said...

Kerajaan pusat perlu bayar royliti pada kelantan dan terengganu itu hak kerajaan kelantan dan terengganu. Kamu macai ph ikut aja arahan walaupun tak betul yg betul diam. Kamu macai ph seronok hentam pas tapi pas tetap istikomah perjuangkan islam. Marilah bersama perjuangkan islam.

Anonymous said...

Macai ph nak tutup kes tanah runtuh lagi kes mp batu kawan lagi kes tak bayar royliti pada kelantan dan terengganu walaupun petronas dah bagi duit pada kem kew yg macai ph tahu hentam pas sebab pas sahaja parti islam dibumi malaysia.

Anonymous said...

masa najib ckp gitu.. pas gelak gembira. bila lge ulang..pas melenting. kecuali pas tipu kerajaan pusat dgn alasan nk bayar gaji tp salahguna beli keta mewah utk walaun.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails