Thursday, October 25, 2018

Nampak Cantik, Hutang PP Drastik Kurang, Mengapa?

Hasil carian imej untuk jambatan P.Pinang
POLEMIK yang ditimbulkan oleh Menteri Kewangan, Lim Guan Eng baru-baru ini kononnya Kerajaan Negeri Kelantan tidak mampu membayar gaji kakitangan telah menarik perhatian umum tentang prosedur kewangan dalam sistem federalisme.
Pada 23 Oktober 2018, beliau yang sebelumnya diasak agar mengemukakan bukti tuduhan berkenaan, mendakwa Kelantan merupakan negeri yang mempunyai hutang tertinggi pinjaman pendahuluan daripada Kerajaan Persekutuan (fakta yang kemudiannya dibuktikan salah berdasarkan Penyata Kewangan Kerajaan Persekutuan 2017).
Meneliti senarai negeri-negeri dan hutang masing-masing, saya tertarik dengan data yang memaparkan Pulau Pinang mempunyai kadar hutang paling rendah iaitu sekitar RM65 juta sahaja.
Sebelum tahun 2011, jumlah hutang kerajaan negeri Pulau Pinang melebihi RM700 juta. Namun pada tahun 2011 sewaktu Lim Guan Eng menjadi Ketua Menteri, tiba-tiba hutang negeri berkurang secara drastik kepada RM65 juta.
Dalam sidang media pada 15 Oktober 2016, beliau menyifatkan pengurangan ini sebagai bukti kejayaan pentadbiran dan pengurusan ekonomi sebuah kerajaan yang diterajui oleh beliau.
Namun apa yang sebenarnya terjadi?
Pada Jun 2011, Kerajaan Persekutuan telah membantu Pulau Pinang dalam menstrukturkan semula hutang negeri. Hutang sebanyak RM655.24 juta telah ditukar kepada pajakan aset air kepada Kerajaan Persekutuan dengan bayaran RM14.56 juta setahun selama 45 tahun.
Dengan kata lain, kerajaan negeri Pulau Pinang masih perlu membayar sebanyak RM655 juta kepada Kerajaan Pusat dalam masa 45 tahun.
Perkara ini diakui sendiri oleh beliau melalui satu sidang akhbar pada 1 Jun 2011.
Namun tentulah di atas kertas nampak cantik. 
(IRFAN ES/25 OCTOBER 2018) -HARAKAHDAILY 

14 comments:

ted manoff said...

Bila sibahlol bercakap pasal ekonomi..kikiki..setakat tulis tapi xde bukti buat apa..

ikan said...

kemajuan kena perlahan tapi beli merecedes kena laju..

Anonymous said...


PAS sepatutnya pajak kan kawasan hutan balak untuk menstrukturkan semula hutang negeri.

Tetapi PAS lebih suka berhutang dan liat untuk bayar hutang.

Mohammad Azren said...

Lobai hanya tunggu diSUAP. Tak reti nak cari makan sendiri. Akhirnya MAKAN SUAP.......Hehehekikikihahahakahkahkah

cik siti said...

2 komen atas tu otak kafir, mana sama dengan PAS. Otak dijajah oleh si kulup. Mamak tongkang kamu jadi tukang beca si kulup. Kamu pula suka lendir jilat juboq Guan Eng.
Na'au zubillah!

Anonymous said...

Fakta salah atau LGE buat fitnah ?

Jika fitnah, sila saman.

Pinjaman yang baru di luluskan akan habis dalam beberapa bukan ...

Dah habis, nak minta pada siapa ?

PAS kena beringat dan berjimat kerana jika tidak, PAS Kelantan kena berlutut pada LGE

Anonymous said...

Apabila babai tunggangan lGE koment sebijik macam palat LGE kah..kah ..kalau macam ni bagi aje ker.kalantan dap/pakatan dap perintah nescaya kelantan jadi kaya raya macam pp n selangor,,bodooooh..murakak ,,politikal mileage . aku dulu pun ingat cina ni pandai tapi hampes ,,biar la si penjilat jubok LGE dan pakatandap terus hidup supaya dapat kembali dgn kebenaran atau pun akhirat sok dibangkitkan bersma lge/lks/mahatir

Anonymous said...

Wa nak gelak ker atau nak menangis tengok komen dlm ni..? Sorry to say la.... komen Barua2 semuanya turrr.. mcm orang mabuk Oktoberfest tahun lepas tak habis lagi stim.

PH supprters berhujah hanya ikut nafsu dlm membuat tuduhan tanpa perlu pembuktian. Kes 1MDB Najib pun masih terkial kial mencari bukti untuk pendakwaan sehingga untuk tutup malu buat pertuduhan yang lain. Isu 2.6B kenapa tiada pendakwaan.? Mengapa dah senyap.

PAS difitnah kononnys bersubahat dan terima duit 1MDB dari Umno tanpa pembuktian.. digesa dedahkan bukti untuk pendakwaan jika benar... PH & Barua2 pusing cerita meleret leret untuk kalih isu... Padahal mereka adalah kerajaan yang berkuasa dan tiada halangan dlm membuat pendakwaan... jgn kegagalan ini disalahkan Umno plak sebab kawal Polis dan SPRM dari bertindak... 97 29 0... ingat angka ni... April 2019.

Menuduh kononnya Kelantan kurang sumbangan cukai dan tiada hak untuk menuntut royalti minyak sebab luar perairan Kelantan... habis minyak tu ada dlm perairan siapa...Siam.? Kalau Siam pasal apa Msia yang dapat hasil...? Alahai... Barua2 ooii.. Orang tua yang lu orang hina dan kutuk tu lebih memahami apa itu Undang2 dan Federalisme..

Tak mampu berhujah dan mematahkan dakwaan PAS... Barua2 ni spin konon PAS tak Islamik.. PASU BUNGA lagi Islamik kata barua2 sebab nak mengampu dan nak tunjuk terlebih bijak dari Tokong dan Atok dlm isu hutang negara kononnya lebih dari 1 Triliion... selepas laporan RMK11 yang lepas..Wa nak tunggu apa komen Ayatololah Msia nak kata lepas ni pasal hutang negara.

Wa tulis ni bukannya nak melayan komen barua2 yang mcm mabuk Oktoberfest.. tapi sekadar mengajak mereka2 yang berjiwa Merdeka dan berprinsip dlm hidup atas kebenaran supaya berfikir guna akal untuk menilai dan tidak terbabit dengan fitnah2 Barua2 terhadap PAS mahupun sesiapa pun tanpa pembuktian.

Pemimpin yang Penipu akan mempunyai pengikut yang mcm taik xebagaimana barua2 dlm blog ni...

Anonymous said...

Bila sibengong bercakap, sentiasa defend the dajjal.

Anonymous said...

Puak avengelist akan sentiasa menimbulkan fitnah agar orang islam rasa tertekan. Guan en ada lah seorng avengelist yang tugasnya memusnahkan islam. Tak caya tanya ted, yg selalu ikut jubur guan en sperti peliwat yang sentiasa mengekori jubur untuk di liwat. Tak caya tanya president pkr.

Anonymous said...

Kuat kencing jugak ph ni. Yang ada dlm kontrak royalti pun boleh ingkar. Dulu pelopornya mamak pm, sekarang diikuti oleh padri evangelist guang eng. Ada jugak islam liberal yang sokong pengkhianatan ini.

Anonymous said...

Negeri lain hutang mampu bayar...kelantan tak.mampu bayar..masih tertunggak..

Anonymous said...

Mana kontrak royalti?...bila kelantan sign kontrak royalti?...pembohong..

cik siti said...


Orang ktan takde masalah, babi tunggang si kulup yg bermasalah. Buktikan mana orang ktan yang kerja tak dapat gaji? Kjan Pusat yg rampas hak rakyat Ktan-T'ganu. Semua negeri dapat hak. Mengapa Ktan T'ganu dinapikan hak? Kerana ramai orang Islam? Cukai diambil, hak dirampas.

Orang yg percaya pada Allah tidak pernah takut pada ugutan ekonomi puak otak dijajah itu. Kita yakin Allah Maha Berkuasa. Mereka yang berjaya perintah m'sia bertuankan kafir bukan bererti mereka benar..

Yang batil pasti hilang lenyap. Itu firman Allah!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails