Thursday, April 06, 2017

Irama Remix Disco Diiringi Suara Azan.. Tutup!


HALAMAN HIBURAN

TUNIS – Sebuah kelab malam di Tunisia diarah tutup setelah tular satu rakaman menunjukkan aksi biadab seorang DJ tempatan memainkan irama remix disko dengan tambahan unsur suara azan.

Video yang didedahkan sejak 2 April itu merupakan sebahagian daripada peristiwa ketika Festival Orbit di bandar Nabeul, 63 kilometer dari ibu kota Tunis; sehingga mencetuskan kemarahan netizen media sosial negara itu.
Susulan insiden itu, Gabenor Nabeul, Mounaouar Ouertani mengarahkan kelab berkenaan segera ditutup sehingga pemberitahuan lebih lanjut manakala pihak polis sudah mula melakukan penyiasatan terhadap kejadian tersebut.
Dalam rakaman itu, kelihatan para pengunjung kelab dalam pesta pada Jumaat malam tersebut, menari rancak dengan iringan muzik dimainkan oleh dua DJ dari Eropah, dekat Hammamet, sebuah resort tepi laut yang popular.
Muzik yang mengiringi pengunjung itu mengandung beberapa bahagian daripada suara azan. Pengurus kelab itu ujar Maunaouar, juga telah ditahan polis atas kesalahan pelanggaran akhlak dan ketenteraman awam.
“Setelah mengesahkan fakta-faktanya, kami memutuskan untuk menutup sahaja kelab malam ini. Kami tidak akan membiarkan serangan terhadap perasaan keagamaan dan hal-hal yang disucikan dalam agama,” tegas beliau.
Pada Isnin, penganjur Festival Orbit memohon maaf menerusi halaman Facebook rasmi acara itu. Namun, mereka mengaku tidak bertanggungjawab pada aspek bahan pengisian yang dimainkan oleh DJ terbabit sepanjang acara.
Sementara itu, DJ yang mencetuskan masalah tersebut dilaporkan tidak menyedari bahawa hal berkenaan mungkin menyinggung perasaan masyarakat tempatan di sebuah negara Arab Muslim terletak di rantau Afrika Utara.
Mereka berdua dalam muat turut secara bersama menerusi akaun media sosial berbahasa Perancis itu kemudian memohon maaf secara peribadi kepada seluruh rakyat Tunisia yang pernah dijajah negara Eropah tersebut.
“Saya meminta maaf kepada sesiapa pun yang mungkin tersinggung oleh muzik yang saya mainkan ketika Festival Orbit di Tunisia pada hari Jumaat berkenaan,”ungkap Dax J yang dipetik stesen penyiaran antarabangsa BBC.
“Saya sebenarnya tiada niat langsung untuk menyinggung atau menyebabkan sesiapa pun berasa terhina,” katanya  yang berasal dari London, Britain sebelum kini menetap di Berlin, Jerman. – Agensi

1 comment:

Anonymous said...

Di Tunisia, pihak berkuasa menutup pusat hiburan kerana menghina Islam (azan), bagaimana pula di Malaysia jika penghinaan yang sama berlaku?

Adakah pemimpin parti keris telanjang akan meminta 'fatwa' dari pemimpin-pemimpin kafir harbi sebelum bertindak seperti mana pemimpin tersebut meminta 'fatwa' dari pemimpin-pemimpin kafir harbi dalam kes pindaan RUU 355, Hudud dll?

Adakah pemimpin parti kuali dan PK* akan meminta 'fatwa' dari pemimpin-pemimpin kafir harbi roket sebelum bertindak seperti mana pemimpin tersebut meminta 'fatwa' dari pemimpin-pemimpin kafir harbi dalam kes pindaan RUU 355, Hudud dll?

Inilah akibat rakyat bodoh mengundi pemimpin zalim yang mengkhianati umat Islam dan agama Islam.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails