Thursday, November 10, 2016

Kreatif, Bar Di Jepun Ini 100% Dibuat Dari Sampah Sarap.

Kreatif, bar di Jepang ini 100 persen terbuat dari sampah


JOm KREATIF

MUNGKIN kamu sukar percaya kalau bar di Jepun ini dibina dari sampah sarap seluruhnya. Namun bar ini benar-benar mendapatkan penghargaan kerana pembangunannya bebas pelepasan.

Dilapor Bored Panda, Kamikatz Public House yang terletak di Kamikatsu, sebuah bandar kecil di Jepun memenangi anugerah WAN Sustainable Buildings Award 2016. Bangunan ini dikatakan bebas pelepasan, kerana dibina seluruhnya dari sampah kitar semula.


Kamikatz Public House. WAN Awards


Kamikatz Public House. WAN Awards

Kamikatz Public House direka oleh arkitek Hiroshi Nakamura & NAP. Bangunan itu terdiri dari bar, tempat pembuatan bir, dan ruang juga tempat tinggal. Tidak hanya reka bentuk yang keren, bangunan ini benar-benar mesra alam sekitar. Tingkap-tingkap bekas digunakan sebagai terperinci luaran yang unik. Sementara botol-botol tak terpakai dijadikan hiasan di dalam bilik.


Kamikatz Public House. WAN Awards


Kamikatz Public House. WAN Awards

Pembangunan dengan material bekas sejalan dengan visi kota Kamikatsu, yaitu mendaur ulang 100 persen limbah yang dihasilkan kota. Saat ini, Kamikatsu baru berhasil mendaur ulang sekitar 80 persen dari seluruh limbah yang diproduksinya. (IH)

Sila lihat..
E-Buku IH-103: Kisah-kisah Jom Kreatif (4)
E-Buku IH-103: Kisah-kisah Jom Kreatif (4)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails