Saturday, December 27, 2014

Tidak Dibenarkan Sambut Krismas Di Sini.

Kampus China larang siswa rayakan Natal

UNIVERSITI Modern Northwest di China melarang perayaan Natal atau sambut Krismas bagi seluruh mahasiswa dengan alasan acara itu merupakan budaya barat dan tidak sesuai dengan tradisi.

Sebagai gantinya pihak kampus menyuruh siswa menonton filem propaganda berdurasi tiga jam tentang Konfusius. Pensyarahnya terpaksa berjaga di dalam ruangan buat mencegah siswa keluar, seperti dilapor the Daily Mail, Khamis (25/12).

Seorang siswa mengaku mereka akan dihukum jika tidak menonton filem propaganda yang diputar oleh pihak kampus.

"Kami tak dapat berbuat apa-apa. Kami tak boleh lari." kata siswa itu.

Menurut berita pemerintah, di seluruh kampus yang terletak di Xian itu dipasang sepanduk besar berisi tulisan menentang budaya barat. "Lawan penjajahan budaya Barat," demikian bunyi salah satu sepanduk tersebut.

Di salah satu akaun media sosial kampus milik Partai Komunis China itu juga ada seruan kepada mahasiswa untuk lebih mengutamakan hari besar China, seperti Festival Musim Semi.

"Dalam beberapa tahun belakangan, makin banyak warga China yang lebih mementingkan hari cuti orang Barat," kata akaun media sosial itu.
"Di mata mereka, dunia Barat lebih maju berbanding China, dan hari cuti orang Barat lebih disukai berbanding keren China." (IH)

Sebelum ini..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails