Monday, December 22, 2014

Serangan Pasca Gencatan Senjata, Israel Bodoh. Gaza Diambang Perang.


Tanggapi Serangan Zionis, Hamas : Israel Lakukan Tindakan Bodoh
Tanggapi Serangan Zionis, Hamas : Israel Lakukan Tindakan Bodoh

GAZA: Serangan terbaru yang dilancarkan Israel terhadap Gaza mendapat respon keras dari Hamas. Kumpulan yang menguasai Gaza tersebut menyatakan apa yang dilakukan Israel adalah hal bodoh dan berbahaya.. (baca : Jet Tempur Israel Kembali Serang Jalur Gaza )

Seperti yang dilaporkan oleh Maan News, Minggu (21/12/2014), Hamas melalui jurucakap mereka, Sami Abu Zuhri berkata, serangan tersebut boleh menimbulkan tindakbalas berbahaya. Hamas jugaa mengutuk serangan tersebut.

"Ini adalah tindakan bodoh lain yang dilakukan Israel. Kami menyeru kepada masyarakat antarabangsa untuk melaksanakan tanggungjawabnya atas serangan terbaru yang dilakukan oleh Israel, "ucap Abu Zuhri dalam satu kenyataan.

Jet Tempur Israel Kembali Serang Jalur Gaza
Jet pejuang Israel, Sabtu (20/12), kembali menyerang sebuah lokasi yang diduga milik pejuang Hamas di Jalur Gaza.  Tetapi tidak menimbulkan korban jiwa.

Serangan ini sendiri merupakan serangan pertama pasca tercapainya gencatan senjata antara Israel dan Palestin yang menghentikan perang 50 hari beberapa waktu lalu. Israel berdalih serangan ini adalah serangan balasan yang dilakukan Hamas sebelumnya. Tetapi tidak menimbulkan korban jiwa.

Insiden ini juga datang di tengah usaha Palestin untuk mengemukakan resolusi berkaitan pendudukan Israel di wilayah mereka kepada Majlis Keselamatan (DK) PBB. Israel yang mula bimbang DK PBB akan meluluskan resolusi tersebut, mula melakukan pelbagai perkara untuk menyekat langkah Palestin tersebut.


Sementara itu di Eshkol, seorang dari pejabat Israel mengatakan perang baru melawan Hamas dan Palestina akan segera tiba. “Perang baru melawan Hamas di Jalur Gaza tinggal menunggu waktu,” ujar Hayim Yilin, kepala permukiman Israel di Eshkol, Negev Barat. “Ahli politik akan memutuskan perang itu.”
 (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails