Sunday, December 21, 2014

Larangan Berhijab Syar'ie & Diskriminasi Minta Kerja Di Indonesia.

Dwi Estiningsih, penyebar isu larangan jilbab adalah kader PKS
Dwi Estiningsih. ©facebook.com/dwi estiningsih

BEBERAPA hari kebelakangan ini nama Dwi Estiningsih mendadak heboh di media sosial. Pasalnya, melalui Twitter dia telah memuat naik risalah soal larangan pegawai BUMN (Kementerian Badan Usaha Milik Negara Republik Indonesia) memakai tudung syar'i.

Postingan Dwi melalui akaunnya,estiningsihdwi, lantas heboh dan menjadi polemik apabila pelbagai media menyebut, siapa sebenarnya Dwi Estiningsih?

Dwi sebenarnya cukup aktif di dunia maya. Bahkan biodata dirinya pun boleh dengan mudah didapatkan dari sebuah laman web peribadi yang dihubungkan dengan akaun Twitterestiningsihdwi. Dalam laman web tersebut, tercatat perempuan 36 tahun yang sudah berkahwin ini berpendidikan cukup tinggi dengan ijazah Sarjana Psikologi (M.Psi).  


Masih dari sumber yang sama, diketahui dia juga merupakan aktivis Parti Keadilan Sejahtera (PKS), parti pembangkang pemerintahan Jokowi-JK saat ini. Dipaparkan di laman web itu, Dwi pernah menjadi kakitangan DPC Partai Keadilan, Ngampilan (19982002), Bendahara DPC PKS, Ngampilan (20022005), Ketua Bidang Perempuan DPC PKS, Ngampilan (2005sekarang), Ketua Biro Dasar Awam DPD PKS (2010-sekarang).  

Dia juga pernah menjadi caleg atau calon PKS untuk DPRD DIY pada Pilihan Raya 2014, namun gagal. Dwi pernah menjelaskan, kriteria yang disenaraikan tersebut adalah pemilihan bagi seorang frontliner. Menurutnya, keperluan kompetensi yang diajukan dianggap menimbulkan perbalahan dan diskriminasi.

Dia menjelaskan, foto yang diunggahnya tersebut asli dan bukan kejuruteraan. Keperluan tersebut merupakan catatan untuk penilai dalam pengambilan. Wanita yang merupakan guru tersebut berkata, tujuan dirinya memuat naik foto tersebut agar masyarakat membuka mata bahawa masih ada diskriminasi saat melamar pekerjaan. Dia menambah, pengharaman memakai tudung telah berlaku umum.

Selepas memuat naik foto tersebut, Esti mengaku kerap mendapat keganasan. Keganasan diterima melalui telefon bimbitnya. Dia pun melakukan pembelaan atas maklumat yang telah disebarkannya. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails