Sunday, December 28, 2014

Sambut Krismas Dengan Membakar Masjid.

masjid dibakar lasdipo
Masjid pertama yang dibakar pada malam sambut Krismas.

Pembakaran Masjid di Sweden Ternyata Tidak Hanya Satu Masjid
Eskilstuna: Berita duka bertiup dari Eropah. Pembakaran masjid di Sweden ternyata tidak hanya satu masjid, tapi dua masjid di Eskilstuna yang dibakar pada Malam Krismas.

Akhbar Aftonbladet memberitakan beberapa jam selepas pembakaran masjid di tengah bandar Eskilstuna, yang mencederakan lima jamaah, sebuah masjid yang beberapa puluh meter dari masjid pertama, juga diserang dan dibakar.

Polis berkata seorang lelaki tidak dikenali menghancurkan tingkap masjid, melempar bunga api dan bahan bakar ke dalamnya. Polis belum dapat memastikan sama ada serangan dilakukan orang yang sama, dan berkaitan dengan masjid pertama yang dibakar.

Malam Natal Datang, Pria Misterius ini Berani Bakar Masjid  
Masjid pertama yang dibakar pada malam sambut Krismas. 

Jika pada pembakaran masjid pertama terdapat lima korban luka, serangan kedua tidak terlalu fatal dan menimbulkan korban. Expo, sebuah yayasan yang berkempen kesedaran tentang perkauman dan xenophobia, berkata sekurang-kurangnya berlaku 12 usaha pembakaran masjid di Sweden sepanjang tahun ini. 

Jadi, menurut jurucakap Expo, terdapat satu insiden penyerangan terhadap masjid setiap bulan. Khusus serangan di Malam Krismas, Expo meyakini insiden itu dicetuskan perdebatan antara ahli politik sayap kanan dan kiri.  (IH)
Masjid yang dibakar.

Sebelum ini..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails