Friday, January 02, 2015

M'sia Sepatutnya Guna Peta Dunia Ini.. Tiada Negara Israel.

Penerbit AS hapus Israel dari buku peta dunia buatan mereka
Peta dunia buatan HarperCollins untuk Timur Tengah tidak ada wilayah Israel. dailymail.co.uk 

MALAYISA sepatutnya guna Peta Dunia ini.. Syarikat penerbitan gergasi asal Amerika Syarikat HarperCollins dihujan kritik lantaran di buku peta dunia mereka buat tidak ada negara Israel. Langkah ini diambil sebab pelanggan atlas mereka paling banyak dari Timur Tengah.

Akhbar the Daily Mail melaporkan, Khamis (1/1), Collins Bartholomew, jurucakap HarperCollins mengatakan Negeri Bintang Daud Israel itu tidak diterima di negara majoriti penduduknya muslim. Terutama sekali di Semenanjung Gaza, Palestin, dan Jordan.

Selain itu syarikat ini juga sudah membuat peraturan jika produk-produk mereka buat akan menghormati budaya tempatan. Meski demikian Bishop Declan Lang berkata penerbitan atlas ini sebenarnya menegaskan kalau-kalau Israel benar-benar ada dan punya pengaruh di dunia Arab.

"Lagi pula sikap itu merosakkan rencana perdamaian," ujar Lang.

Padahal pemilik syarikat ini salah satunya pengamal media Rupert Murdoch yang tersohor pro-Israel. Lantaran balas ini juga, mereka pun akhirnya minta maaf dan akan menarik produk atlas tanpa Negeri Zionis dari peredaran. Namun ini pun membuat banyak pengguna jejaring sosial mengamuk dan menyeru pemboikotan pada HarperCollins.

Menurut Dr Jane Clements, pengarah institusi Kristian dan Yahudi, peta itu mempunyai kekuatan yang cukup diperhitungkan lantaran boleh 'menghalalkan' negara atas negara lain. Beberapa peta yang menyertakan Israel yakni Google, Apple Maps, MapQuest, National Geographic, Peters World Map, Yahoo! Maps, dan Loneny Planet.


Maka Malaysia sepatutnya guna Peta Dunia ini, yang tiada negara haram Israel, kerana negara  Israel dipaksakan wujud pada tahun 1948 di atas tanah hak milik rakyat Palestin. Malaysia tidak sepatutnya sokong penyamun dan perampas tanah rakyat. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails