Thursday, January 01, 2015

Resolusi Kemerdekaan Palestin Ditolak AS Di PBB.

Resolusi kemerdekaan Palestina lewat PBB ditolak AS
Konflik Israel-Palestin

Amerika Syarikat berjaya memimpin Australia menolak resolusi di Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa untuk mengusir Israel dari Palestin paling lambat 2017. Dengan demikian, mimpi Palestin merdeka kembali pupus.

Resolusi Palestin sebetulnya mendapat sembilan sokongan ahli Majlis Keselamatan PBB, misalnya Perancis, Luxembourg, atau Chad. Tapi Amerika Syarikat bergegas menyatakan akan veto seandainya resolusi tersebut terlepas.

"Resolusi itu tidak kondusif untuk rundingan dengan Israel dan berlawanan dengan kepentingan keselamatan Israel," kata Duta Besar AS untuk PBB Samantha Power seperti yang dilaporkan oleh the Guardian, Rabu (31/12).

Total sembilan negara menyokong, lima berkecuali, sedangkan AS dan Australia menolak. Automatik, draf resolusi itu perlu dibincangkan kembali dari sifar. Sokongan Bahasa Inggeris yang sangat diharapkan pun ternyata cuma suam-suam kuku. Walau Parlimen Negeri Ratu Elizabeth menyokong daulat Palestin, wakil kerajaan mereka di DK PBB memilih berkecuali.

Duta Perancis untuk PBB Dellatre kecewa ahli Kesatuan Eropah tidak satu suara. Dia menilai negara Benua Biru perlu berusaha lebih keras menyokong penyelesaian dua negara bagi Palestin-Israel.

"Perancis kesal tidak tercapainya konsensus hari ini. Tetapi usaha kami tidak boleh berhenti di sini," katanya. Proposal dari Pihak Berkuasa Palestin itu mengandungi permintaan sokongan PBB agar Israel angkat kaki dari wilayah pendudukan maksimum tiga tahun sejak draf ini diluluskan Perhimpunan Agung.

Daripada pengiraan awal, cadangan kemerdekaan Palestin hampir pasti disokong Rusia dan China seandainya lolos dari PBB.

Setiausaha Negara Amerika Syarikat John Kerry sudah memberi isyarat tak akan meloloskan draf tersebut. Dia tidak mahu ada klausa yang boleh merugikan Israel, sekutu utama AS di Timur Tengah selain Arab Saudi.

"Kami terbuka dengan semua kemungkinan untuk menamatkan persoalan yang berlarutan (antara Palestin-Israel). Itu sebabnya saya akan bertemu Perdana Menteri Netanyahu," kata Kerry bulan lalu.

Utusan Palestin untuk PBB Riyad Mansyur kesal dengan perpecahan DK PBB di hadapan gabungan AS. Dia pun melihat Eropah setengah hati menyokong kemerdekaan negaranya.

"DK PBB tak kunjung siap dan bersedia memikul tanggungjawab agar kami boleh membuka pintu untuk perdamaian. Sangat disesalkan DK tetap lumpuh," kata Mansyur


Kesimpulannya, tiada damai di bumi Palestin.(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails