Monday, December 29, 2014

Sambut Tahun Baru, Dengan Tambah Stok Kondom

  Sambut tahun baru, apotek di Palembang tambah stok kondom
JAKARTA: Sama seperti tahun-tahun sebelumnya, banyak farmasi di Palembang menambah stok kondom saat menghadapi perayaan pergantian tahun ke 1 Januari 2015 akan datang. Majoriti pelanggan adalah kalangan usia muda dan remaja.

Indonesia adalah negara umat Islam teramai di dunia. Merdeka.com, meminta keterangan dari beberapa pekerja dan pemilik farmasi di kawasan Jalan Jeneral Sudirman KM 4, Palembang.

Sonya (24), pekerja farmasi di kawasan itu berkata, penjualan kondom awal tutup tahun biasanya meningkat drastik di hari biasa. Melihat keadaan ini, pemilik farmasi harus menyiapkan stok lebih agar memperoleh keuntungan lebih.

"Ya, tambah stok boleh capai 50 peratus. Kalo kurang ditambah lagi," ungkapnya kepada merdeka.com, Minggu (28/12).

Menurut dia, pelanggan membeli kondom sudah ramai sejak Sabtu (27/12) kelmarin dan kemuncaknya pada siang hari sebelum tahun baru.

"Ada yang sudah beli dari sekarang biar nggak ketahuan, tapi Rabu nanti itu kemuncaknya, banyak yang beli," kata dia.

Sementara itu, Liyan (40) pemilik farmasi di kawasan yang sama mengaku tidak menghadkan umur pembeli kondom. Bagi dia, keuntungan yang dia utamakan.

"Ya, masa kita mau tanya udah nikah apa belum. Itu kan urusan mereka. Yang penting laku," ujarnya.

Agar pelanggan tidak malu apabila membeli, kondom dengan pelbagai jenis jenama sengaja dipamerkan di depan juruwang farmasi. Dengan begitu, pembeli langsung mengambil sendiri dan tak perlu menanyakan terlebih dahulu kepada pekerja.

"Kondom itu kan masih barang asing, ada saja orang yang malu masa belinya. Makanya diambil sendiri oleh pelanggan," tegasnya.


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Malaysia pun dikhabarkan, begitu juga.  Termasuk kedai-kedai penjual kondom yang buka 24 jam di seluruh negara.

1 comment:

Anonymous said...

Ini tahun tidak berlaku agaknya sebab ramai yang terlibat dengan banjir dan sambutan tahun baru telah dibatalkan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails