Sunday, December 28, 2014

Ini Janji PM Semasa Melawat K'tan. 3 Langkah Awal..

Tiada keperluan untuk umum darurat di negeri dilanda banjir - Najib
Lihat, apa janji PM semasa melawat Kelantan..

KOTA BHARU: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menjelaskan tiada keperluan pada masa ini untuk kerajaan mengumumkan darurat akibat banjir yang melanda Kelantan, Terengganu, Pahang dan negeri lain.

Katanya jika sekiranya kerajaan mengumumkan darurat, sudah pasti pihak insuran tidak akan membayar pampasan insuran.

Najib bersama Menteri Perdagangan Dalam Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapha Muhamed serta Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob menziarahi mangsa banjir dikenali sebagai Mat yang mengidap penyakit strok di Pusat Penempatan di Sekolah Kebangsaan Kubang Batang, Tanah Merah pada Sabtu. - fotoBERNAMA

Menurut, Najib sekiranya darurat diumumkan ianya termasuk dalam kategori ‘force majeure’ dan sekiranya ini berlaku syarikat insuran tidak perlu menjelaskan insuran dan kedua-duanya akan bergerak seolah-olah dalam situasi sekarang kerana semua agensi kerajaan telah diarahkan untuk menambah sebanyak mungkin bantuan.

Beliau berucap kepada pemberita selepas mengadakan lawatan ke Kelantan untuk meninjau keadaan banjir di negeri itu, hari ini. Najib turut mengumumkan bantuan khas sejumlah RM500 juta kepada mangsa banjir di negeri yang dilanda bencana itu.

Beliau berkata dana tersebut itu akan diuruskan sepenuhnya oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan akan mula disalurkan selepas bencana banjir berakhir. Tambahnya, bantuan ini akan diagihkan melalui MKN berdasarkan kriteria yang akan ditetapkan kelak.

Najib turut mengumumkan pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang dijadual akhir Januari depan, dipercepat kepada pertengahan bulan itu. Selain itu, bagi meringankan lagi beban mereka yang terjejas, Najib turut meminta institusi kewangan dan agensi yang menguruskan dana pinjaman menjadualkan semula tempoh pembayaran peminjam.

Katanya, tiga langkah awal ini dimumkan sempena lawatan sehari beliau ke Kelantan. Najib juga menjelaskan, berhubung kerosakan melibatkan infrastruktur, termasuk jalan, bangunan sekolah, hospital dan sebagainya akan di nilai kemudian dan menggunakan peruntukan lain.

Pada masa ini, katanya banjir di Kelantan disifatkan sebagai serius dan di luar dugaan kerana kebanyakan tempat yang sebelum ini tidak pernah dinaiki air turut dilanda banjir. Pada masa ini tumpuan diberikan kepada penyelamatan dan bantuan makanan termasuk menyediakan bekalan air bersih.
Najib tunai solat hajat bersama penduduk Pengkalan Chepa
Datuk Seri Najib juga malam ini menyertai solat hajat bersama penduduk di kawasan Pengkalan Chepa.

Sementara itu, Datuk Seri Najib juga malam ini menyertai solat hajat bersama penduduk di kawasan Pengkalan Chepa memohon perlindungan dan keselamatan untuk penduduk yang menghadapi bencana banjir.

Sebelum solat hajat yang diimamkan oleh Osman Mohd Zin, iaitu imam Masjid Assalam, Pengkalan Chepa, para jemàah menunaikan solat maghrib dan bacaan surah Yasin serta solat Isyak. Turut sama Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed. (IH)

Sila lihat sebelum ini..
E-Buku IH-96: Banjir Terbesar Dalam Sejarah M'sia.

E-Buku IH-96: Banjir Terbesar Dalam Sejarah M'sia.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails