Thursday, January 01, 2015

QZ8501: Lagi, Peranan Black Hand 'curigalah AS'


HINGGA kini pasukan SAR dan Basarnas masih terus melakukan pencarian hilangnya pesawat misteri ini. Khabar mendarat darurat, jatuh dilaut hingga hilang tak berbekas masih menyelimuti fenomena kehilangan AirAsia QZ 8501.

Seperti disebutkan, seorang Blogger Misteri Dari China Telah Ramalkan Sejak 13 hari sebelumnya, pesawat AirAsia sedang menjadi "target" oleh apa yang disebut sebagai "The Black Hand" Seorang pengguna misteri dari rangkaian media sosial China Weibo nampaknya telah meramalkan akan kehilangan di AirAsia Flight QZ8501 hampir dua minggu sebelum pesawat itu hilang.

Dengan postingnya yang massive, ia dengan segera telah memberi amaran kepada warga negara China untuk tidak menggunakan pesawat itu (Air Asia) dalam puluhan postingnya.

 
 

Laporan, yang dilakukan oleh Epoch Times (ch | in), menceritakan kisah tentang bagaimana individu itu 'Blogger Misteri Dari China' itu secara "berulang kali memberi amaran kepada orang untuk "menjauhi" dari Malaysia Airlines (dan) AirAsia."

"Jangan menjadi mangsa lain dari MH370," pengguna misteri itu memberi amaran sejak tarikh 15 Disember lalu yang dilihat dari postingannya. Ia juga menambah bahawa AirAsia akan segera disasarkan oleh "kekuatan atau pasukan yang hebat" atau "powerful forces", yang ia disebut sebagai "tangan hitam" atau "black hand".

"Ini adalah mesej yang akan menyelamatkan jiwa masyarakat Eropah atau AS yang akan membuat perjalanan atau pelancongan, untuk tidak menaiki AirAsia (atau) syarikat Malaysia lain," ia menyatakan dalam versi terjemahan dari salah satu postingannya.

Pengguna blogger misteri asal China itu kemudian menegaskan bahawa ada "tangan hitam" atau "black hand" akan keluar untuk "merosakkan AirAsia" (to ruin AirAsia) yang merupakan sebuah syarikat penerbangan atau syarikat penerbangan kedua terbesar di Malaysia itu.

"Black hand, adalah" metafora "untuk sebuah organisasi bayangan yang melakukan pekerjaan di balik layar yang telah merampas dan menembak jatuh MH370 dan MH17. Kejadian ini cukup melumpuhkan salah satu syarikat penerbangan besar ke-6 dunia, Malaysia Airline, "jelas blogger misteri itu.

"Sekarang, Black Hand sedang menyasarkan AirAsia untuk merosakkan syarikat tersebut, yang juga milik Malaysia. Memandangkan betapa dahsyatnya Black Hand, saya cadangkan agar semua orang China mengelakkan perjalanan dengan AirAsia, sehingga anda tidak hilang (mengalami kejadian sama) seperti yang terjadi pada MH370 ", tambahnya.

"Anda boleh bahagia bercuti, bekerja, atau belayar di atas kapal, tetapi jika anda pergi menggunakan Malaysia Airline atau AirAsia, kau akan mati, hati-hati. Katakan mesej ini kepada rakan-rakan anda untuk mengelakkan Malaysia Airline dan AirAsia, "terang blogger misteri itu mengahkiri perbincangan.

Namun seseorang kemudian bertanya "Bagaimana kau tahu semua ini?". Kemudian ahli forum lain juga ada yang mentertawakan peringatan tersebut. LandLord (salah sorang user forum tersebut) kembali mengatakan peringatan itu seolah tak menghiraukan pengguna forum lain.

"Anda semua orang awam, boleh mengelakkan (syarikat tersebut). Anda masih boleh bersembunyi, semua orang yang melihat posting ini masih boleh menyelamatkan diri. Setelah semuanya reda, akan keselamatan melakukan perjalanan ke Malaysia. Jangan menjadi korban, menghindarlah. "

Setelah beberapa olok-olok, LandLord kembali mengulangi amaran. "Jangan menjadi korban, bersembunyilah dan elakkan Malaysia Airline dan AirAsia, dan kehidupan yang berharga, serta keselamatan anda adalah yang terpenting."

Kemudian, ia meneruskan "Ini adalah mesej untuk menyelamatkan jiwa. Jika anda membuat perjalanan tidak menggunakan Malaysia Airline dan AirAsia, jangan abaikan ini. Setelah terjadi, anda akan mencari peringatan ini sudah terlambat ", lagi, Landlord mengulangi amaran.

"Jangan menjadi korban, pergilah bersembunyi dan elakkan Malaysia Airline dan AirAsia dengan kehidupan yang berharga, dan keselamatan anda adalah yang terpenting".

Ketika banyak mengolok-olok, LandLord hanya membalas "curigalah terhadap AS". Ia terus mengatakan peringatan itu penting, dan orang perlu mendengarnya. Tetapi ada juga ahli forum yang mempercayai dan memilih mengelakkan syarikat tersebut. Selepas tarikh 17 Disember, LandLord tidak berkata apa-apa lagi.

Dalam sebuah komen, ada pengunjung yang mengatakan bahawa kata "LandLord" adalah sebuah kesalahan terjemahan yang dalam erti kata sebenarnya adalah "OP". Pembuat perbincangan di reddit.com, lolrus_bukkit kemudian juga menginformsikan bahawa ada maklumat dari pelbagai laman web China, bahawa orang yang memberi peringatan tersebut adalah seorang perisikan China, atau seorang hacker yang berjaya mendapatkan maklumat sensitive dan berusaha menyelamatkan orang-orang.

Seperti kita tahu bahawa sebelum ini, Malaysia Airlines Penerbangan MH 370 hilang pada Mac awal tahun 2014 lalu. Selanjutnya, beberapa bulan kemudian masih dalam penerbangan yang sama milik Malaysia, giliran Malaysia Airlines Penerbangan MH17 ditembak jatuh di atas Ukraine pada bulan Julai 2014 lalu.

Individu misteri itu tetap mengulangi amaran berkali-kali dalam tiap posting-posting seterusnya yang telah dilakukan sejak tarikh 16 dan 17 Disember lalu.

Blogger misteri itu juga menulis, "Ini adalah peristiwa besar dalam hidup manusia, kita perlu memberi perhatian." ("This is a major event in human life, we have to pay attention").

Ia pun menambah, "Jauhi AirAsia, tinggalkan Malaysia Airlines, hargai kehidupan. "(" Far from AirAsia, Malaysia Airlines away, cherish life. ")



SAR di Hari Ketiga, Serpihan dan Korban QZ85011 Berhasil Ditemui.
 
Spekulasi blogger asal China itupun membuat heboh di forum Reddit dan mereka membincangkan postingnya itu awalnya dibuat sejak tarikh 15 Disember 2014 lalu. Pengguna blogger misteri asal China sejak 15 Disember lalu mempresikdi dan menegaskan bahawa ada "tangan hitam" atau "black hand" akan keluar untuk "merosakkan AirAsia" (to ruin AirAsia) yang merupakan sebuah syarikat penerbangan atau syarikat penerbangan kedua terbesar di Malaysia itu.

Tapi kemudian postingan tentang ramalan si blogger misteri mengenai AirAsia itu dia edit lagi untuk menambah kata-katanya, setelah salah satu syarikat milik Malaysia iaitu AirAsia Flight QZ8501 terbukti benar hilang dari radar pada 28/12/2014 lalu.

Pengguna misteri ini telah membuat total 39 posting pada subjek (29/12/2014) yang telah dilihat oleh lebih dari 2,400,000 orang!

Selepas penerbangan AirAsia QZ8501 menghilang, banyak pengguna-pengguna lain kembali ke posting dari blogger misteri itu hanya untuk meluahkan rasa takjub mereka pada ramalan individu yang masih misteri ini.

Banyak pengguna lain yang membuat spekulasi bahawa blogger misteri itu adalah "orang dalam" atau insider atau sebagainya yang mempunyai sambungan atau berhubung kepada kerajaan Malaysia atau kerajaan China.

Sepertinya mesej memang telah ditanggapi oleh warga China, semua itu terbukti bahawa tidak ada satupun warga negara China yang berada di Air Asia QZ8501 yang masih hilang di Laut Jawa itu. (IH)


Sebelum ini..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails