Saturday, January 03, 2015

AS Biadap! 10 Tahun Di Penjara, Baru Bebaskan Kerana Tak Bersalah.


10 Tahun Dalam Penjara, AS Pulangkan Empat Tahanan Guntanamo ke Afghanistan Karena tak Bersalah
Biadap! 10 Tahun Dalam Penjara, AS Pulangkan 4 Tahanan Guntanamo ke Afghanistan Kerana tak Bersalah
Presiden AS, Obama..

Cuba: Betapa cuai dan biadabnya Amerika Syarikat, sudah beberapa tahun ditahan ternyata tidak ada bukti yang kuat tentang kesalahan mereka. Penjara Guantanamo digunakan AS untuk menahan beratus-ratus orang dituduh 'keganasan'

Kini, empat tahanan Afghanistan di Teluk Guantanamo telah dihantar kembali ke negara mereka, seperti disampaikan Pentagon. Shawali Khan, Khi Ali Gul, Abdul Ghani dan Mohammed Zahir dipulangkan selepas kes mereka dikaji semula dan ternyata tidak bersalah. Lapan warga Afghan lain diyakini masih berada di penjara AS di Cuba bersama dengan 132 orang tahanan.

Presiden Barack Obama berjanji menutup penjara yang dibuka pada 2002 lalu yang digunakan untuk menahan "pejuang musuh" dalam pemahaman AS merupakan melawan 'terorisme', selepas peristiwa 9/11.

"Enam jabatan dan badan yang tergabung dalam satgas secara bulat menyetujui pemulangan mereka dalam sidang kajian semula kes mereka, selepas mengkaji pelbagai faktor termasuk masalah keselamatan diputuskan mereka tak mempunyai tempat lain untuk pergi," seperti disampaikan Pentagon, Sabtu (20/12).

Empat warga Afghan, yang telah ditahan selama 10 tahun di Teluk Guantanamo, diterbangkan ke ibu negara Afghanistan di Kabul dengan menggunakan pesawat tentera dan diserahkan kepada pihak berkuasa tempatan.

Tahanan Guantanamo yang belum dibebaskan mencapai 132 orang. Sampai saat ini Pentagon belum memberikan penjelasan terperinci mengenai pemulangan tersebut. Kuasa Undang-undang AS yang mewakili para tahanan mengatakan bahawa pelanggan mereka menyatakan semua tidak bersalah.

Wells Dixon, kuasa undang-undang Shawali Khan selama beberapa tahun, mengatakan kepada BBC World TV: "Mereka memutuskan secara bulat kerana dia tidak mengancam orang lain".

"Saya sangat terkejut dia tidak dibebaskan sejak beberapa tahun yang lalu". Dixon menambah dia berharap dapat menyaksikan lebih banyak tahanan Guantanamo yang dibebaskan dalam waktu dekat.

Sementara itu, Dewan Keamanan Tinggi Afghanistan - badan yang dibentuk oleh kerajaan untuk menangani masalah tahanan- mengatakan empat orang tersebut akan dipertemukan kembali dengan keluarga mereka "dalam masa dekat", seperti ditulis pejabat berita Associated Press. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails