Sunday, February 23, 2014

Singapore, Israel Di ASEAN ?




SEORANG diplomat Timur Tengah pernah menyebutkan tentang " republik kecil di Asia Tenggara " adalah salah satu ' negeri buatan Israel ' selama persidangan di Casablanca pada 2008 lalu .Kita tidak perlu menyebutkan nama negaranya , namun kriteria ini cukup tajam untuk mengkritik kepimpinan sebuah negara sebagai yang mempunyai " persamaan dengan Tel Aviv " . 

Pendapat yang menuju ke sebuah ' republik kecil ' di Asia Tenggara tersebut akan membawa kita kepada sebuah negara terkecil di Asia Tenggara , Iaitu Singapura , satu - satunya negara di ASEAN yang justru menentang ZOPFAN atau Zone of Peace , Free and Neutral ( Zon Damai , Bebas dan Netral ) , yang sangat jelas telah menjadikannya sebagai tuan rumah bagi " duta Israel " di kawasan ASEAN . 

Selama ini Singapura selalu melibatkan ahli tentera Zionis untuk meningkatkan angkatan bersenjatanya , melakukan banyak perdagangan dengan Zionist tersebut dan mengakui bahawa Israel sebagai salah rakan kongsi perniagaan yang paling penting sejagat baginya , bukannya justru kepada para negara jirannya . 

Dan ketika Anwar Ibrahim mula melawan segala rintangan dengan menyokong hak - hak dan keselamatan Israel , yang menghubungkannya dan sekutu politiknya DAP ( Democratic Action Party) iaitu Parti Pan - Malaysian multi - racial party atau parti berbilang kaum Malaysia dengan ' PAP Singapore ' ( People 's Action party ) atau ' Parti Tindakan Rakyat Singapura ' atau ' Parti Tindakan Rakyat Singapura ' , dan juga Bank of Israel , membuat kecurigaan terhadap sesama negara ASEAN , tumbuh kian tebal . 

PAP adalah sebuah parti politik di Singapura yang berkuasa sejak tahun 1954 dan menguasai pembentukan kerajaan Singapura .Pada pilihan raya Parlimen 1963 , PAP sangat dominan melalui sistem demokrasi berparlimen dan tampil sebagai parti autoritarian yang hampir tidak boleh dilawan oleh pihak pembangkang . Bidang politik , sosial , dan pembangunan ekonomi sebagai keutamaan pembangunan bangsa . 

Para pengkritik dari kalangan pembangkang tak mampu berbuat banyak kerana PAP sangat mendominasi parlimen . Dasar - dasar jarang ditentang rakyat . Bahkan , hampir tak pernah terdengar adanya upaya demonstrasi . Dan parti ini telah berkuasa sejak awal kemerdekaannya .Dan di sini , Jim Sleeper , seorang pensyarah ilmu politik dari Universiti Yale , membongkar analisis panjang yang logik tentang Singapura - Israel yang mempunyai ikatan kuat , berkongsi watak kapitalis yang sama , dan pendekatan diplomatik yang boleh digambarkan sebagai ' inteloper yang sombong ' . 

Lee Kuan Yew telah menetapkan tujuan kepada penggantinya dan hanya mengikuti " jalan politik " yang telah dirancang .Pada tahun 1965 , ketika Singapura mengisytiharkan kemerdekaan , Perdana Menteri yang pertama (dan selama bertahun - tahun , diktator virtual ) Lee Kuan Yew meminta Israel untuk merancang , mengatur , dan mengawasi mesin militernya .


Apakah pelantikan Israel tidak tepat dan bagaimanakah kejayaannya ?Pada tahun 2012 lalu , Bonn International Center for Conversion telah menerbitkan sebuah kajian dari seluruh dunia tentang kedudukan Israel sebagai negara yang paling termiliterisasi (militarized nation ) di dunia dengan nilai 876.31 .Dan sangat memeranjatkan bahawa Singapura berada di urutan kedua sejagat melalui survey yang dinamakan Global Militarization Index ( GMI ) dengan nilai 814.70 . 

 Sedangkan Indonesia berada pada urutan ke 96 dengan nilai 405.64 .The Global Militarization Index atau Global Index ketenteraan menggambarkan berat relatif dan pentingnya aparat tentera dari sebuah negara dalam hubungannya dengan masyarakat secara keseluruhan . Untuk ini , GMI mencatat sejumlah penunjuk untuk mewakili tahap ketenteraan sebuah negara , iaitu :

Quote:
1.Perbandingan pengeluaran militer dengan produk domestik bruto (PDB).
2. Perbandingan pengeluaran militer dengan pengeluaran kesehatan.
3. Perbandingan antara jumlah total (para) pasukan militer dengan jumlah dokter, dan populasi secara keseluruhan.
4. Rasio jumlah senjata berat yang tersedia dan populasi secara keseluruhan.

Tapi kita sebagai bangsa di kawasan yang sama , iaitu Asia Tenggara , terutama Indonesia dan juga Malaysia yang berada di utara dan selatan dari negara daun kelor itu , sedar akan semua hal ini . Indonesia selalu meletakkan diplomasi di atas semua , dan begitu pula Malaysia .


Namun perlu diketahui bahawa apapun boleh terjadi , lanskap diplomatik , sosial serantau serta antarabangsa boleh mengambil alih giliran , dengan warna yang baru . Boleh saja kita mengharapkan sesuatu yang ' sangat panas ' diantara hubungan kami pada tahun - tahun akan datang , ya boleh saja , mengapa tidak ? 


Kesamaan dari " dua mesin kecil " tersebut iaitu Indonesia dan Malaysia , yang boleh atau tidak , dapat pula menjadi model negara kapitalisme baru yang diatur oleh sebuah negara kecil boneka buatan zionist Israel dengan pendapatan per kapita yang tinggi dan tahap pertumbuhan yang jarang dikemukakan ke awam .Namun kenyataannya adalah , kedua-duanya sudah mula atau bahkan telah ditetapkan oleh tali kekang zionist dan dicap pada pantatnya dengan label negara - negara ala barat yang artinya kita adalah hamba milik mereka juga . 

Singapura mempunyai penduduk 5 - 6 juta yang terdiri dari 2-3 juta warga negara kelas dua , dan non - warga negara , bahkan banyak dari mereka adalah pendatang dan banyak pula dari mereka secara terbuka juga dibenci .Namun pada kenyataannya , bahagian yang sangat menarik dari negara sedaun kelor ini adalah Israel telah memiliterisasi masyarakat Singapura , bahkan dengan lagu - lagu tentera Israel , yang mana tentera Lee selalu berbaris pada parade pertamanya , sejak hari kemerdekaan Singapura . 

Dengan sedikit sekali simbolisasi , mereka telah menunjukkan bagaimana Singapura membina wajib militer dari penduduknya yang " tak tentera " atau un - ketenteraan itu , dari dulu sampai sekarang .Sekurang-kurangnya menurut suatu kajian , kedudukan profesion askar Singapura memang jauh dibawah daripada " si pencuri Zionist " itu , dengan meletakkan seniman , guru dan peniaga pada kedudukan paling atas jika berlaku sesuatu .Jadi sejak dulu , semuanya ditentukan oleh Lee untuk menyesuaikan semua ini bahawa apabila Israel memenangi Perang Enam Hari pada tahun 1967 , maka Singapura membenarkan keputusannya untuk bekerja dengan Zionist itu dan meningkatkan kepercayaan Singapura yang telah " di mentor tentera Yahudi " kepada mereka . 

Bahkan delegasi PBB Singapura mengejutkan negara - negara Dunia Ketiga yang lain dengan cara tidak melakukan keputusan mengutuk Israel dan justru tidak menyokong ZOPFAN atau Zone of Peace , Free and Neutral iaitu Zon Damai , Bebas dan Neutral .

Sumber: Jim Sleeper’s Blame the Latest Israel-Arab War on…Singapore? via huffingtonpost.com

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails