Sunday, February 23, 2014

Hubungan Rahsia As-Israel & Syria-Iran

 
KONFLIK di Syria memunculkan kabut syubhat yang cukup tebal di sebahagian kalangan. Kabut syubhat itu semakin bertambah tebal dengan cara pandang simplisistis yang mereka gunakan .  

Mereka menganggap bahawa konflik tersebut adalah permainan AS untuk menggulingkan rejim Assad , yang menurut mereka merupakan simbol perlawanan menentang hegemoni Barat - bersama dengan Iran. Propaganda inilah yang juga digunakan oleh Assad untuk mengaburkan pandangan kalangan umat Islam dunia - sebagaimana nasihat para pejabat Iran kepada Assad berkaitan dengan revolusi di Syria akhir - akhir ini - .

Bagi mereka , kedudukan melawan Israel dan AS cukup untuk menjadi modal meraih simpati umat Islam . Sebuah pilihan yang menurut Trita Parsi - seorang warga AS asal Iran yang berkhidmat sebagai presiden National Iranian American Council - dalam bukunya Treacherous Alliance : The Secret Dealings of Israel , Iran , and the United States hanyalah sekadar retorik belaka .


Retorika kutukan atas Israel adalah salah satu helah lama yang dipakai Iran . Pendekatan tersebut akan bergema senada dengan rakyat Arab pada umumnya dan menguak mati pucuk rejim Arab pro - Amerika . Yang akhirnya akan membuat rejim - rejim tersebut tertekan dan dimalukan .


Jika AS dan Israel menyerang Iran - yang menyokong kemerdekaan Palestin - akan sangat tidak mungkin bagi para pemimpin Arab - yang sebahagian besar membenci Iran - untuk secara awam menentang Iran , kerana sikap tersebut akan membuat mereka nampak berada di sisi Israel . Sebuah sikap yang akan sangat membahayakan kedudukan mereka di hadapan rakyat Arab . Ini adalah helah lama ala Iran yang Israel sudah familiar dengannya .


Menurut istilah Trita Parsi , radikal adalah retorik Khomeini , tetapi praktikal adalah budi bicara . Iran lebih pragmatik dan rumit dari yang kita bayangkan . Jika mereka melihat risiko , mereka akan berhenti dalam tempoh masa tertentu. Dibalik retorika kutukan dan kecaman tersebut , sebenarnya telah terjalin kerjasama yang cukup erat antara AS - Israel - Iran . Mulai dari latihan perisikan , perdagangan senjata , kerjasama perdagangan , dll .


Kerjasama tersebut juga terjadi dengan Syria di bawah kepimpinan rejim Assad . Sejarah menunjukkan hubungan dan perselingkuhan mereka ternyata sudah sekian kali berlaku sejak sejarah penubuhan Syria hingga sekarang .


Melalui dutanya di Damsyik , Amerika Syarikat dan badan perisikan AS ( CIA ) , telah memimpin dalam usaha rampasan kuasa tentera pertama kalinya di Syria pada tahun 1949 , sebagaimana diyatakan dalam sebuah buku " The Game of Nations " karya Miles Copeland . Hal ini menandakan awal dari peperangan antarabangsa memperebutkan Timur Tengah antara AS sebagai pendatang baru di kancah pertarungan dunia , dan Eropah ( Perancis dan Inggeris ) yang sebelumnya menguasai pengaruh di kawasan tersebut . 


Amerika Syarikat melalui CIA terus menerus menyokong usaha rampasan kuasa tentera yg susul menyusul di Syria dari tahun 1950an hingga 1960an melawan pesaingnya dari negara - negara Eropah , hal ini membawa ketidakstabilan yang berlangsung selama lebih dari dua dekad .

Tahun 1967 , Hafez Assad menarik diri dari perang untuk mengamankan Israel . Bekas presiden Syria, Amin Al - Hafez , dalam interview pada tahun 2001 mengatakan bahawa Hafez Assad , yang saat itu menjabat sebagai Menteri Pertahanan , memberikan perintah tegas kepada pasukan Syria untuk menarik diri dari Dataran Tinggi Golan pada awal perang . Hal ini dilakukan sebelum ada tanda - tanda kekalahan dan bahkan saat belum ada konfrontasi sedikit pun dengan tentera Israel .  


Hasilnya , kawasan strategik tersebut berjaya ditawan oleh Israel . Saat ini menjadi titik balik yang membuat Assad memperoleh kepercayaan dari AS dalam mengamankan perbatasan utara Israel , sebuah prestasi di mata Israel yang berjaya dilakukannya dalam tiga dekad berikutnya .

Tahun 1967 , AS memberikan sokongan kepada Syria melalui resolusi PBB no . 242 . Resolusi ini dikeluarkan pasca perang Arab - Israel tahun 1967 , di mana Israel pada saat itu berjaya menguasai Tanah Tinggi Golan . Dengan dikeluarkannya resolusi tersebut , Dataran Tinggi Golan dikembalikan lagi ke pangkuan Syria . Amerika menyokong resolusi ini . Hal ini nampak bertentangan dengan kedudukan Israel , meski hanya sekadar lip service , yang menolak segala gagasan penyerahan wilayah strategik tersebut .


Pasca perang " dadakan " pada tahun 1973 antara Syria dengan Israel , biasanya AS akan mengecam " lawan " Israel saat itu , iaitu Syria , dan memberikan hukuman pada mereka . Namun yang terjadi malah sebaliknya , pada tahun 1974 Presiden Nixon secara personal justru melakukan lawatan ke Damsyik untuk menguatkan hubungan dengan rejim Assad .


Tidak hanya itu , sejak tahun 1976 AS meluluskan langkah Assad untuk melakukan okupasi atas Lebanon . Pasukan Syria menyerang Lebanon pada awal - awal perang . Diamnya AS atas operasi tersebut menjadi " lampu hijau " bagi Hafez Assad untuk memulakan dan terus meneruskan pencerobohan ini sampai tahun 2005 , ketika resolusi yang diperintahkan Perancis memaksa Syria keluar dari Lebanon .  


Resolusi ini pada hakikatnya ditolak oleh AS . Salah seorang penganalisis menjelaskan peranan AS ini dengan mengatakan bahawa " AS nampaknya secara diam - diam bersetuju atas keberlangsungan pendudukan Syria di Lebanon . "

Quote:
- > Iran , mulutnya mengutuk Israel - AS , tapi amalan berkomplot 
.- > Persekongkolan ataupun perselingkuhan yang sama , juga dilakukan rejim Assad di Syria sejak sejarah penubuhan Syria hingga kini .
 - > CIA dan Syria juga melakukan kerjasama perisikan untuk melakukan penyiksaan atas para suspek keganasan sejak tahun 2001 .  
Hubungan antara CIA dan rejim Assad sebenarnya sangat mesra , bahkan saat Syria disebut negara bengis sekali pun . Rejim Assad memberikan tawaran bantuan untuk melakukan kerja kotor dengan CIA .  
Rejim Assad ini menggunakan agen intelejennya untuk mengorek maklumat dari para tahanan perang melalui cara - cara penyiksaan untuk kemudian memberikan maklumat tersebut pada CIA .  
Kes yang paling terkenal dan menjadi berita antarabangsa adalah kes yang berlaku atas Maher Arar , warga Kanada yang dituduh dan disiksa dalam penjara Syria atas pesanan AS namun ternyata tidak terbukti .
 - > Kes terakhir adalah sokongan AS atas rejim Assad selama revolusi Syria ini . AS terus diam dan sekadar menyaksikan atas pembunuhan yang setiap hari dilakukan Assad atas rakyat Syria selama dua tahun ini . 

 (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails