Friday, February 28, 2014

Innocence of Muslims: Cabut Filem Ini Dari YouTube!


Google diminta cabut film Innocence of Muslims dari YouTube
The Innocence of Muslims. youtube.com

HALAMAN HIBURAN
Sebuah mahkamah rayuan Amerika Syarikat semalam memerintahkan Google Inc untuk menarik filem anti - Islam ' Innocence of Muslim ' , yang telah mencetuskan protes di seluruh negara muslim dari laman berkongsi video YouTube .

Dari perolehan suara 2 berbanding 1 , sebuah panel 9 Mahkamah Rayuan Amerika semalam menolak kenyataan Google bahawa pengeluaran filem ' Innocence of Muslim ' sama saja melangar kebebasan berpendapat dalam Perlembagaan Amerika , seperti yang dilaporkan oleh laman asiaone.com , Khamis ( 27 / 2 ) .


Plaintif , Cindy Lee Garcia , telah keberatan atas filem itu setelah mengetahui bahawa di filem tersebut ada sebuah rakaman dia buat untuk filem lain , yang sebahagian filemnya telah disulihsuarakan di mana ada adegan dia bertanya , 'Apakah Nabi Muhammad seorang pedofilia ? ' .


Perwakilan untuk Google tidak boleh dihubungi untuk dimintai komentar .Cris Armenta , seorang peguam untuk Garcia , berkata kliennnya senang dengan keputusan itu ." Meminta YouTube dan Google untuk mencabut filem itu adalah perkara tepat untuk dilakukan , " kata Armenta dalam satu kenyataan di surat elektronik .  

" Filem propaganda itu sangat jauh berbeza dari apa yang Garcia pernah bayangkan ketika pengarah memberitahu dia bahawa dirinya sedang berperanan dalam filem pengembaraan . " 
Dalam filem kontroversi itu Nabi Muhammad digambarkan sebagai orang bodoh dan pelaku gangguan seksual . Filem ini langsung mencetuskan rusuhan anti - Amerika di kalangan umat Islam di Mesir , Libya dan negara - negara lain pada 2012 .

Kemunculan filem itu juga bertepatan dengan serangan pada kemudahan diplomatik Amerika di Bandar Benghazi , Libya , yang menyebabkan empat warga negeri superpower itu tewas , termasuk duta besarnya untuk Libya . Amerika dan kedutaan asing lain juga diserbu di negara - negara di kawasan Timur Tengah , Asia dan Afrika .


Bagi kaum muslim , penggambaran dari setiap nabi dianggap sebagai pencabulan .



Google telah menolak untuk mencabut filem itu dari YouTube , walaupun mendapat tekanan dari Rumah Putih dan lain , dan telah disekat di Mesir , Libya dan negara - negara tertentu .


Garcia mendakwa bahawa prestasi beliau dalam filem itu mengandungi hak cipta dan kerana itu dia akan mempertahankan untuk mendapat keuntungan dari hak cipta itu . Namun mahkamah menolak permintaannya bahawa Google harus menghapuskan filem itu dari YouTube .


Tetapi dalam keputusan semalam , Hakim Ketua Mahkamah Rayuan , Alex Kozinski , mengatakan Garcia berhak mempertahankan tuntutan hak ciptanya kerana hidupnya mendapat ancaman serius akibat filem itu .


Kozinski menyebut kes ini termasuk jarang dan rumit , mengingat bagaimana Garcia telah ditipu . " Ini mengecewakan , walaupun tidak terlalu mengejutkan , bahawa Garcia perlu menuntut untuk melindungi dirinya dan haknya , " ujar dia .[IH/ fas ]

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails