Sunday, April 15, 2012

Siswa Mahu Berkhemah Hingga BERSIH 3.0




KL 14 Apr 12: Seramai kira-kira 500 orang mahasiswa berhimpun di ibu negara hari ini untuk menuntut pinjaman pelajar melalui Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dimansuhkan.

Pelajar berkenaan mula berkumpul di perkarangan Masjid Jamek, Kuala Lumpur pada pukul 2 petang dan berarak melalui Jalan Raja Laut untuk menuju kawasan pusat membeli belah Sogo.

Perhimpunan diketuai aktivis mahasiswa Adam Adli Abdul Halim dan pemimpin Solidariti Mahasiswa Malaysia itu turut disertai NGO Gabungan Anak Muda Pantai Timur.

Kumpulan berkenaan melaungkan slogan antaranya "Najib Altantuya", "Mansuh PTPTN", "Jahanam Umno-BN", "Musnah Rosmah", "Reformasi" dan "Jahanam Najib."

Kumpulan siswa itu turut membawa kain rentang antaranya dengan slogan bertulis 'Free education now!', 'Mahasiswa bukan robot' dan 'Mansuh PTPTN'.

Di hadapan Sogo, kumpulan pelajar berkenaan bertindak mengalungkan bunga pada gambar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan juga Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

Dua orang MP PKR, Tian Chua dan Nurul Izzah Anwar turub berucap ketika pelajar berkenaan berhimpun di hadapan Sogo.

Kumpulan berkenaan kemudiannya mula beredar daripada kawasan tersebut pada jam 3.30 petang dan berarak menuju Dataran Merdeka melalui Jalan Tuanku Abdul Rahman.

Gambar yang dikalungkan bunga itu turut diarak bersama pelajar berkenaan yang turut membawa satu objek menyerupai batu nisan.

Pengerusi SMM Muhamad Safwan Anang ketika ditemui di perhimpunan itu berkata tujuan mereka mengalungkan bunga dan meletakkan batu nisan tersebut sebagai simbolik kepada "kematian" peranan dua menteri tersebut dalam usaha menyelesaikan isu PTPTN.

Menurut Safwan, sebagai perdana menteri dan menteri pelajaran, mereka sepatutnya mengambil inisiatif bagi menyelesaikan isu pinjaman PTPTN yang didakwa membebankan pelajar.

"Sepatutnya kementerian pelajaran tinggi perlu ambil peranan tentang isu ini. Tetapi ini tidak. Sehinggakan perdana menteri menyebutkan angka yang salah. Beliau kata jumlah hutang PTPTN RM43 bilion sedangkan hanya RM27 bilion sahaja.

"Jadi kita kalung bunga itu sebagai simbol demokrasi yang telah mati dan merekalah yang bertanggungjawab di atas kematian demokrasi ini," katanya.

Kumpulan yang tiba di Dataran Merdeka kira-kira setengah jam kemudian bertindak memasang khemah di satu kawasan di tepi padang tersebut.

Safwan berkata mereka akan berkhemah di kawasan berkenaan sementara menunggu perhimpunan BERSIH 3.0 diadakan pada 28 April.

Kira-kira 80 orang peserta berkenaan turut berkumpul di satu sudut berkenaan dan menunaikan solat Asar berjemaah.

Beberapa orang anggota polis memerhatikan tindakan anak muda berkenaan daripada sebuah kenderaan balai polis bergerak di tepi padang tersebut.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Dang Wangi, ACP Zulkarnain Abdul Rahman ketika dihubungi lewat petang ini berkata, tindakan mendirikan khemah itu tertakluk bawah bidang kuasa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

"Sekiranya ada unsur jenayah baru kita akan ambil tindakan," katanya lagi kepada Malaysiakini.

Padang bersejarah Dataran Merdeka yang sering digunakan untuk konsert dan perbarisan peringkat nasional itu diuruskan DBKL. (MK)

[GALERI FOTO]

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails