Friday, April 20, 2012

Seks Gereja, Penyebab Warga Austria Pilih Islam.

DATA rasmi menunjukkan adanya pertumbuhan menonjol dalam berpindahnya pemeluk Kristian kepada Islam di Austria, kesan dari meningkatnya diskriminasi terhadap agama minoriti di negara-negara Eropah yang berbeda.

"Kami melihat bahawa masyarakat memiliki kerinduan spiritual.. Mereka merasa ada sesuatu yang hilang dalam hidup mereka. Jika tidak ada dimensi, tidak ada cakrawala untuk akhirat.. Atau di mana saya? Mengapa saya di sini? "

Kata Carla Amina Baghajati, jurucakap Komuniti Islam Austria, kepada Press TV pada hari Jumaat lalu.

Mencari ketenangan dalam ajaran Islam, menyebabkan ramai warga Austria masuk Islam di negara berpenduduk mayoriti Katolik.

Namun, setelah terbongkar skandal pelecehan seks di gereja Katolik, menjadikan hal ini peranan utama dalam eksodus warga Austria untuk masuk Islam. "Jika gereja kecil dalam keanggotaan, maka akan menjadi lebih kecil dalam pengaruh sosial," kata Michael Pruller, jurucakap Uskup Agung, kepada Press TV.

Muslim Austria mencapai kira-kira 400,000 atau hampir 4 persen dari 8 juta penduduk di negara Eropah tersebut. Kajian menunjukkan hampir setengah juta warga Kristian Austria telah masuk Islam sejak sekitar dua tahun lalu, dengan jumlah konversi semakin berkembang, Press TV mengatakan.

Pada tahun 2007, Muslim Austria telah memperjuangkan kempen nasional memperkenalkan Nabi dan ajaran-ajarannya untuk rakan senegara mereka. Kempen ini dilancarkan oleh Muslim seluruh Eropah sebagai jawapan kepada tanggapan terhadap pelecehan kartun Nabi Muhammad di Denmark pada tahun 2005.

Meskipun gelombang anti-Muslim yang tumbuh di seluruh negara Eropah, umat Islam Austria percaya kempen mereka ini memberi kesempatan yang lebih baik untuk membangun jembatan dengan masyarakat.

"Ketika saya melangkah masuk Islam saya memiliki kesan peribadi bahawa ada langkah maju dalam diri saya," kata Baghajati kepada Press TV.

"Inilah penyebab mengapa saya rasa ada kemungkinan baik, untuk membangunkn lebih banyak jambatan di antara warga-warga... kerana kami berbahagi jauh lebih banyak, dari apa yang orang lain fikirkan."(IH/EM)

Sebuah masjid di Austria..

Lihat sebelum ini..

E-Buku IH-43: Kisah-kisah Saya Pilih Damai... Islam
E-Buku IH-43: Kisah-kisah Saya Pilih Damai... Islam

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails