Saturday, April 21, 2012

Haram Kunjung Al-Quds Kecuali Jihad Lwn Israel

KL 21 Apr 12: Ketua Persatuan Ulama Internasional, Syeikh Yusuf al-Qaradhawi dengan tegas menolak kunjungan Mufti Mesir Syeikh Ali Jum'ah ke Al-Quds dan Masjid Al-Aqsha. Qaradhawi kembali mempertegas fatwanya yang dikeluarkan sepuluh tahun lalu.

Fatwa tersebut mengharamkan kunjungan ke Al-Quds untuk umat Muslim selain orang Palestin, sebagai bentuk boikot terhadap penjajah Zionis Israel di bidang ekonomi, sosial dan budaya.

Dalam wawancaranya dengan Aljazeera, Qaradhawi mengatakan, kunjungan seperti itu akan memperkuat perekonomian penjajah Israel dan memberi peluang kepada mereka untuk meneruskan penjajahan di Palestin.

"Ini adalah salah satu warna dari kerja sama dengan mereka, dan ini kerja sama yang diyakini haram kerana kerja sama dalam hal dosa dan permusuhan," tegas Qaradhawi.

"Bekerja sama dengan musuh adalah bentuk penerimaan terhadap mereka di wilayah kita, memecahkan pembatas antara kita dengan mereka," tambahnya lagi.

Qaradhawi menilai bahawa melakukan kunjungan atau melancong ke negara yang dijajah Zionis tersebut hukumnya haram secara syar'i, meski kunjungan tersebut dinamakan dengan kunjungan keagamaan atau ziarah ke Masjid Al-Aqsha.

Di samping itu, seperti yang diberitakan oleh surat khabar Mesir Al-Yaoum (19/042012), Dr. Abdul Mu'thi Bayumi, anggota Lembaga Kajian Al-Azhar juga menilai hal yang sama dengan Yusuf Qaradhawi. Bayumi juga melarang kunjungan ke negara Palestin yang sedang dijajah Zionis Israel.

"Saya menolak kunjungan ke Al-Quds di tengah penjajahan Israel, seperti yang saya ketahui bahawa Al-Quds berada di bawah Israel. Tidak dibolehkan umat Islam masuk ke Al-Quds, kecuali untuk berjihad dan melakukan perlawanan terhadap penjajah Israel," tutur Bayumi.

Sebelumnya, Syeikh Ali Jum’ah menyampaikan bahawa kunjungannya ke Al-Aqsha sepenuhnya atas bantuan pemerintah Jordan tanpa menggunakan visa dan cop di pihak penjajah Zionis, seperti yang dihebohkan media.. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails