Tuesday, July 19, 2011

Pengikut Ayah Pin Menuntut Hak Menganut Agama?


Gambar; Pengkhianat atau pembelot kerajaan Uthmaniyah dari keturunan Arab...

PUTRAJAYA 19 Jul 11: Mahkamah Rayuan di sini hari ini menolak permohonan seorang pengikut ajaran sesat, Ayah Pin, untuk mendapatkan perisytiharan bahawa dia mempunyai hak dan kebebasan mengikut Perlembagaan Persekutuan untuk menganut mana-mana agama.

Panel tiga hakim diketuai Datuk Seri Abu Samah Nordin yang bersidang bersama Datuk Azhar Ma”ah dan Datuk Clement sebulat suara menolak dengan kos rayuan bekas ustazah, Kamariah Ali, 60.

Panel hakim tersebut bersetuju bahawa keputusan Hakim Mahkamah Tinggi, Tan Sri Md Raus Shariff (kini hakim Mahkamah Persekutuan) bahawa perkara itu terletak sepenuhnya di bawah bidang kuasa Mahkamah Syariah mengikut Perkara 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan.

Perkara 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan memberi kuasa eksklusif kepada Mahkamah Syariah untuk membuat keputusan mengenai perkara berkaitan Islam.

Mahkamah itu menolak rayuan Kamariah terhadap keputusan Mahkamah Tinggi pada 30 Disember 2005 mengetepikan saman pemula dan permohonannya untuk merujuk persoalan berkaitan undang-undang kepada Mahkamah Persekutuan.

Hakim Azhar berkata, oleh kerana perkara yang dibawa kepada Mahkamah Tinggi ialah murtad maka ia terletak di bawah bidang kuasa Mahkamah Syariah, bukan Mahkamah Sivil. – Bernama

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Kalau dalam sebuah kerajaan Islam sebenar, bolehkah menuntut hak murtad sesat, kerana dia dulu adalah seorang Islam? Seseorang itu bebas memilih pakej agama. Tetapi bila sudah pilih pakej Islam, kena ikut semua syarat-syaranya. Kalau sudah masuk, tetapi dia ingkar, berpaling tadah, tidak mahu ikut perauran Islam, dia sebenarnya mempermain-mainkan agama, pembelot atau 'musuh dalam selimut' Islam, yang merbahayakan Islam.

Di zaman pemerintahan Khalifah Abu Bakar kaum murtad (hanya kerana tidak mahu bayar zakat selepas kewafatan Nabi SAW) itu diperangi. Sekarang di Malaysia dia menuntut hak, hak apa? Hak dipancung?

Lihat sebelum ini...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails