Monday, July 18, 2011

Bersih 2.0: 7 Hari Tempuh Siasat Kematian Baharuddin

KL, 18 Jul 11: Keluarga Allahyarham Baharuddin Ahmad, yang meninggal dunia semasa perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu, memberi tujuh hari kepada kerajaan pusat untuk mengadakan prosiding khas menyiasat punca kematian ahli PAS itu.

Menurut balunya Rosni Melan, 55, tempoh tujuh hari itu berkuat kuasa sejak semalam. Selain itu, Rosni yang juga Ketua Wanita PKR Setiawangsa memberitahu beliau juga berharap agar peserta yang menyaksikan insiden yang menimpa suaminya itu agar tampil memberikan maklumat.

“Kami memohon dan berharap agar saksi-saksi yang berada dan mengetahui apa yang sebenarnya berlaku pada hari itu sehingga menyebabkan kematian beliau tampil menolong kami untuk mencari kebenaran dan keadilan.

“Kami telah membuat laporan polis semalam dan memohon agar satu prosiding khas bagi satu siasatan mengenai kematian beliau dibuat dalam masa tujuh hari dari tarikh laporan dibuat,” katanya pada sidang media di sini.

Jelas Rosni, peguam keluarga juga akan mengambil tindakan susulan sekiranya Putrajaya enggan berbuat demikian. “Peguam kami sedang mengkaji dan akan membuat tindakan susulan dalam perkara ini,” katanya.

Ditanya mengenai langkah polis yang mahu mengadakan pasukan bebas khas untuk menyiasat kematian suaminya, Rosni bagaimanapun enggan memberi sebarang komen berhubung perkara itu. “Tiada komen,” jawabnya ringkas.

Kelmarin, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Datuk Ku Chin Wah berkata pihaknya akan mengadakan pasukan bebas khas untuk menyiasat kematian Baharuddin, 56. Ku berkata pasukan itu akan menjalankan siasatan berhubung kematian Baharuddin di Hospital Kuala Lumpur selepas dilaporkan pengsan di kawasan KLCC ketika cuba melarikan diri daripada tindakan polis yang melepaskan gas pemedih mata dan air berasid. (IH)

1 comment:

Anonymous said...

The disease for some food processor quite simply are not able to wear it to guarantee
drinks coming from certainly the berries.
Models that become superb, usually vital units to purchase in the kitchen area.
In order to ensure that Vit c happens to be essential to today's well being. It also does not question what percentage of a lot tracks a web page possesses folks who wants simply get through the correct path by employing them how to manage to pick one struggling to find. You could relief a couple of dollars at the time of take off and explore low-quality software product, however , pursuing our day a person will pay for additional merely era, fruit juice decision as well as , are sweating.

My page; speedmixer dac

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails