Friday, July 22, 2011

Pandangan Kristian Terhadap Kewaspadaan Beragama.

Ini merupakan Katedral Gothik terbesar di dunia dan salah satu bangunan ...Kaskus.US

Catatan Perjalanan bersama Dr Mujahid, Medan 2..

Paus Benediktus XVI dengan Perdana Menteri Malaysia di Vatikan, Rom.

PERTEMUAN antara Pope Benediktus XVI Gereja Katolik Rom, dengan Perdana Menteri Malaysia, Dato’ Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak kini, dikatakan menimbulkan sepakat baru antara Vatikan dan Malaysia. Kunjungan Najib itu dilaporkan bermaksud untuk meyakinkan warga Kristian di negara ini yang kononnya telah lama didiskriminasi.

Pada tahun 2009 pemerintah Malaysia melarang penggunaan kata "Allah" oleh umat Kristian kerana penggunaan itu dianggap dapat mengelirukan masyarakat Melayu Malaysia yang beragama Islam. Bulan Mac lalu pemerintah menahan puluhan ribu kitab Injil import berbahasa Indonesia, kerana menggunakan kata "Allah".

Maka sambungan tulisan lalu (Dr Mujahid Lontar Idea Baru 'Stigma Agama'.. PAS?), adalah lebih baik kita lihat pula kertaskerja oleh seorang paderi Kristian iaitu Pastor YB Alamsyah OSC, anggota FKUB, kota Medan. Kertaskerja yang disampaikan pada dialog agama 2 Julai baru lalu di Hotel Garuda Plaza Medan atas prakasa Forum Kerukunan Umat Beragama (FKUB), Medan.

Kertaskerjanya bertajuk, 'Kewaspadaan Beragama , Cita-cita Dan Pengalaman Agama Katolik'.

Menurut pembentangnya, "Kewaspadaan hidup beragama bagi penganut agama katolik terletak pada 'Ajaran Magesterium Gereja'. Yaitu ajaran para Paus dan para Uskup yang mendapat tugas tri-darma dari pendiri agama Kristiani, iaitu Yesus Kristus. Tugas tri-darma itu meliputi tugas mengembalakan, mengajar, memimpin."

Ertinya kewaspadaan beragama (wasber) atau kerukunan umat beragama yang boleh diertikan sebagai hidup rukun, bertoleransi, aman dan damai di kalangan berbagai agama, juga dituntut dalam agama Kristian. Ianya perlu didakwah, diajar atau dipimpin sesamanya.

Dalam pengalaman Katolik, menurut beliau lagi, antara cabaran yang dihadapi dalam menekankan sifat gereja 'katolisitas' atau ciri umat 'Allah' yang universal (menghimpun semua manusia dari berbagai suku, bangsa,dan bahasa) ialah bidaah, Heresy (Yun 'pilihan'). Antaranya termasuk 'pluralisme'.

Selepas ucapan terakhir saya sebelah petang hari kedua di majlis tersebut, yang mana saya menekankan dalam menghidupi kewaspadaan, kita perlulah mencari titik pertemuan dalam realiti kehidupan kepelbagaian agama di negara-negara kita...

Seorang penganut Kristian bertanya saya, "Apa pandangan bapak mengenai pluralisme atau liberalisme agama, seperti yang sedang berkembang di Indonesia dan Malaysia?"

"Oh. Pada saya amat merbahaya! Termasuk kepada agama tuan dan agama saya!" Jelas saya. "Kerana faham tersebut menghakis keaslian semua agama. Hal itu perlu ditentang bersama!!"

Nampak dia bersetuju dan puas hati dengan penjelasan saya.
Ibnu Hasyim (kanan) bersama seorang Pastor dalam rapat kerja SEA Council Of Intereligios Networking For Peace pimpinan Dr Mujahid Yusuf Rawa.

Ok. Kita sambung kertaskerja Pastor YB Alamsyah. Ringkasnya, cita-cita Katolik menurut beliau...
  • Mengharapkan penganutnya 'harus lebih setia kepada 'Allah' dari kepada manusia'.
  • Hidup 'lebin tertib dan terhormat dalam relasi dengan yang lain'.
  • Penyebaran, kerana ada perinah Injil'.
  • Bersikap 'luwes dan toleran, sanggup menerima perbedaan pandangan'.
  • Mampu 'memberi solusi yang terbaik demi kerukunan umat beragama'.
  • Memahami otoprksis kehidupan beragama yang lain.
Akhirnya beliau merumuskan, "Dalam era kepimpinan Paus Benediktus XVI bukan kuantitas yang diutamakan tetapi kualitas umat Katolik yang lebih taat dan setia pada ajaran mangisterium gereja."

Al-hamdulillah. Wassalam.


Ibnu Hasyim
alamat: ibnuhasyim@gmail.com

KL 22 Jul 11.

Lihat sebelum ini...
E-Buku IH-41: Kerukunan Umat Beragama

E-Buku IH-41: Kerukunan Umat Beragama

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails