Wednesday, July 20, 2011

Konsert MTV World Stage Live, S'ngor Benarkan



HALAMAN HIBURAN


Selangor Tidak Halang Konsert MTV World Stage Live

SHAH ALAM 20 Jul 11: Kerajaan Negeri Selangor pada Rabu membuat keputusan membenarkan penganjuran konsert MTV World Stage Live di I-City pada Ahad ini walaupun mendapat bantahan daripada sekutu dalam Pakatan Rakyat, PAS.

Bagaimanapun Menteri Besarnya, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, pihak penganjur perlu mematuhi garis panduan yang ketat dengan tidak membenarkan sebarang penjualan dan penggunaan alkohol serta rokok sepanjang konsert tersebut berlangsung.

“Kita merasakan mereka yang boleh menarik aktiviti di negeri ini kita akan galakkan, tetapi mesti dengan tertib serta sesuai dengan imej Shah Alam.

“Dengan penganjuran konsert MTV ini akan menunjukkan yang Shah Alam telah mula dikenali di peringkat antarabangsa,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Exco Kerajaan Negeri di Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah di sini Rabu.

Bulan lepas, Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad yang mewakili persatuan penduduk Seksyen 7 Shah Alam telah menghantar memorandum bantahan berhubung penganjuran konsert tersebut kepada Khalid.

Dalam memorandum tersebut, Khalid menggesa kerajaan negeri membatalkan permit penganjuran konsert tersebut. Beliau mendakwa penganjuran konsert tersebut di I-City tidak sesuai kerana infrastruktur di tempat tersebut bukan direka khas untuk mengadakan konsert.

Kenyataan Khalid itu turut disokong oleh Ketua Pemuda PAS, Nasruddin Tantawi yang mendakwa pengajuran konsert tersebut memberi kesan negatif kepada penyerapan budaya kuning daripada luar dan ia tidak sesuai bagi golongan belia kerana Shah alam merupakan tempat tinggal kepada ramai pelajar universiti.

Tahun lalu, Nasruddin turut mengemukakan bantahan terhadap penganjuran konsert Glamnation Tour Live in Malaysia Adam Lambert yang berlangsung di Stadium Putra, Bukit Jalil kerana mendakwa penganjuran konsert sedemikian akan menggalakkan penyebaran budaya homoseksual kerana Adam didakwa seorang gay.

Mengulas lanjut mengenai bantahan yang diterimanya itu, Menteri Besar berkata, kerajaan negeri bersikap terbuka dan menyambut baik memorandum tersebut namun mereka akan memastikan penganjuran konsert tersebut tidak menggangu aktiviti pelancongan dan golongan belia di negeri ini.

“Kita menerima dan menghayati memorandum tersebut. Kita merasakan mereka (PAS) khuatir tentang kesan pengaruh budaya barat dalam kehidupan belia di sini, tetapi kita perlu menerima keadaan keterbukaan dan perbezaan ini,” katanya.

Beliau berjanji kerajaan negeri akan memastikan konsert tersebut berjalan dengan penuh tertib tanpa mencemarkan cara hidup masyarakat Islam di negeri itu.

“Kita akan memantau perkara ini dengan penuh tertib. Walaupun Selangor maju ia tidak hilang dari segi pengertian budaya dan cara hidup masyarakat Islam.

“Saya rasa langkah yang dibuat oleh Khalid itu menunjukkan perasaan masyarakat Islam terutama di Shah Alam yang khuatir dengan kesan negatifnya. Kita akan sama-sama memantau supaya perkara ini tidak memberikan kesan yang buruk kepada aktiviti pelancongan dan belia di Selangor,” katanya.

Abdul Khalid juga berkata, walaupun konsert tersebut diadakan di Shah Alam beliau yakin golongan belia di negeri itu lebih matang dalam menilai sesuatu perkara dan mereka masih mengekalkan jati diri serta keperibadian Islam.

Konsert MTV World Stage Live yang akan berlangsung di I-City Shah Alam, Ahad ini membabitkan artis-artis antarabangsa. Antara artis yang mengesahkan penyertaan pada konsert itu ialah '30 Second To Mars' iaitu pemenang Band Rock Terbaik di MTV Europe Music Award 2010 dan band tempatan Pop Shuvit.

Dalam edisi tahun lalu yang berlangsung di Sunway Lagoon Resort, antara yang mengambil bahagian ialah bintang pop Amerika Katy Perry, kumpulan rock dari Jerman, Tokio Hotel dan kumpulan sensasi Korea, Wonder Girls. (mStar Online)

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Begitulah peraturan berkawan dan berpakat, kena bertoleransi dengan mengikut syarat dan peraturan. Begitu juga nasib kedudukan PAS dalam PAKATAN, mengenai kes ini. Sejarah membuktikan Nabi SAW sendiri setelah termaterai Perjanjian Hudaibiah, banyak perkara-perkara berlaku yang dianggap merugikan pihak Islam, namun Nabi tetap berpegang pada janji walaupun dengan kafir musuh Islam.

Tetapi UMNO tidak pegang janji, buktinya dalan kes Kerajaan Campuran selepas 13Mei 1969. Lagi, UMNO tidakpun berniat hendak mengharamkan hiburan maksiat, dan memang mendidik masyarakat ke arah itu. (IH/Sumber mStar Online)

Lihat sebelumini...


1 comment:

Anonymous said...

Pakatan tak luluskan, UMNO juga kena..he he he

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails