Saturday, July 23, 2011

Bersih: Syabas Fadzil Ramli, Teruskan!


KUANTAN, 22 Jul 11:
AJK Dewan Pemuda PAS Pahang yang juga merupakan seorang peguam iaitu Fadzli Ramly (foto) berikrar akan lawan habis-habisan di mahkamah ekoran penangkapannya di Rompin awal bulan lalu kerana memakai baju kuning Bersih 2.0.

Kes beliau yang disebut pada Rabu, 20 Julai lalu bakal dipanggil semula pada 28 Julai ini. Beliau didakwa di Mahkamah Sesyen Kuantan di bawah Seksyen 50(3) Akta Pertubuhan kerana mempamerkan logo pertubuhan haram.

“Saya rasa pendakwaan dan penangkapan saya hanyalah satu tindakan terdesak kerajaan, berniat jahat, zalim, tergesa-gesa dan tidak berperikemanusiaan.

“Dakwaan hanya memakai lambang satu usaha mereformasikan sistem pilihan raya pada baju jelas menampakkan sikap pengecut kerajaan. Perhimpunan belum berlangsung, sedangkan perhimpunan patriot yang jelas sebuah pertubuhan tidak berdaftar memakai baju merah bertulisan ‘patriot’ dibiarkan tanpa sebarang tindakan.

“Jadi ini jelas satu tindakan terdesak Umno yang takut melihat kebangkitan rakyat dan gerun berhadapan dengan realiti demokrasi,”
katanya.

Kedua-dua mangsa tangkapan diwakili peguam, Hoi Kai Ping dan Hisham Ramzan. Perbicaraan kes itu kelmarin mendapat perhatian luar biasa dengan kehadiran ramai peguam tempatan dan dari luar. Terdapat ramai juga siswazah dari kuliah undang-undang universiti yang hadir. Apa yang menarik pada perbicaraan itu, kedua-dua tertuduh telah mengenakan pakaian T-Shirt kuning yang tertera perkataan "Kotor 13.0" sebagai tanda protes.


Tanda protes, Fadzli dan Abd Manaf tunjukkan baju kuning "Kotor 13.0"

Berbincang dengan peguam, hadir sama Ustaz Fadli dan Ustaz Fadzil Noor

klik... video di bawah ini...

[Beliau bersama AJK PAS Dun Tioman, Abdul Manaf Hassan, 41, dibebaskan dengan ikat jamin sebanyak RM3,000 masing-masing dengan seorang penjamin pada 20 Julai lalu selepas ditahan polis kerana memakai baju Bersih selepas berceramah di Markaz PAS Kampung Mentara, Rompin awal bulan ini.

Mereka dibebaskan kira-kira pukul 3 pagi dengan jaminan polis selepas diambil keterangan. Fadzli merupakan peguam pertama yang ditangkap kerana memakai baju kuning Bersih. Difahamkan satu program
Bicara Bersih akan diadakan di Pejabat Perhubungan PKR Negeri Pahang pada 25 Julai ini.

Difahamkan, Sasterawan Negara
Datuk A.Samad Said dan Siti Aishah Shaik Ismail (Srikandi PKR) bakal hadiri. Maka, eloklah penganjur menjemput sekali Fadzli Ramly bagi memperjelaskan kepada rakyat tentang penahanan dan perbicaraannya].(IH/Pahangdaily)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails