Sunday, November 27, 2022

Lelong lelong, Indonesia jual pulau! Jokowi & Anwar. Tahap agama?

 

Antara gugusan kepulauan Rizab Widi, Indonesia. - Foto ihsan Sotheby's

1. Gugusan pulau di Indonesia dilelong

JAKARTA: Terletak di tengah-tengah kawasan marin terlindung seluas 315,000 hektar, Rizab Widi, menempatkan lebih seratus pulau Indonesia, yang didiami ratusan spesies mamalia marin, ikan dan burung yang jarang ditemui, kebanyakannya dilindungi.

Untuk memelihara ekosistem yang dianggap sebagai salah satu habitat paling terpelihara di dunia, gugusan pulau berkenaan akan satu dilelong oleh Sotheby's tetapi bakal pembeli dikenakan pelbagai syarat ketat dan hak pembangunan amat terhad.

Bayangkan, 150 kilometer (km) pantai berpasir putih dengan air berwarna biru ke biru tua, di mana anda dapat melihat banyak ikan berwarna-warni, penyu atau mamalia laut.

Di sini, lebih daripada seratus kepulauan tidak berpenghuni dan sama sekali tidak disentuh oleh kegiatan manusia selama ini.

Selamat datang ke Rizab Widi, di tengah-tengah kawasan geografi yang dikenali sebagai Segi Tiga Karang di bahagian timur Indonesia.

Paus biru dan jerung paus sering menghampiri garis pantai, manakala lebih daripada 600 spesies mamalia marin, ikan dan burung membentuk satu-satunya landskap yang belum terjejas, malah terdapat spesies yang mungkin belum ditemui.

Lelongan itu bukan tentang menjadikan Rizab Widi sebagai tempat tumpuan pelancongan baharu yang bergaya, sebaliknya ia turut menjadi sebahagian daripada projek bertanggungjawab terhadap alam sekitar untuk memelihara biodiversiti unik ini.

Meliputi kawasan seluas 10,000 hektar, kepulauan itu menjadi ujian kepada Indonesia bagi membuktikan sama ada manusia mampu hidup secara harmoni dengan alam semula jadi.

Malah, pembeli yang mahu membangunkan hotel di gugusan pulau ini hanya diberi hak pembinaan terhad dan perlu mematuhi keperluan persekitaran tertentu.

Sebagai contoh, hak pemaju pada masa ini hanya dibenarkan membuka 500 bilik yang tersebar di 17 pulau, tanpa menjejaskan ekosistem dan habitat semula jadi sedia ada.

Biasanya, pihak berkuasa Indonesia tidak membenarkan pembeli asing membeli pulau, namun sebagai jalan keluar dalam kes ini, lesen eksklusif untuk pembangunan dan pengurusan Rizab Widi dipegang oleh syarikat induk bernama PT.

Justeru, lelongan yang diadakan pada 8 hingga 14 Disember di New York itu sebenarnya menawarkan pembida peluang untuk menjadi pelabur dalam syarikat Indonesia berkenaan, sekali gus menguasai rizab alam semula jadi yang ditawarkan.

Pelan pembangunan hotel sudah pun dirangka dan berbentuk eko-lodge, yang direka oleh Bill Bensley, seorang arkitek Amerika Syarikat (AS) yang terkenal dengan projek mewahnya.

Selain itu, pembeli perlu membuktikan mereka mempunyai kemampuan kewangan untuk membeli permata alam ini, kerana deposit pembida sebanyak AS$100,000 (RM448,000) diperlukan untuk mengambil bahagian.

Walaupun hasrat untuk memelihara biodiversiti adalah terpuji, Rizab Widi ini hanya mengambil masa selama dua setengah jam penerbangan dari Bali.

Oleh itu, landasan udara diperlukan untuk membolehkan orang ramai tiba di destinasi yang luar biasa ini.

Projek pembangunan untuk landasan sepanjang 1,000 meter sudah pun dirancang untuk membolehkan jet peribadi mendarat. - AGENSI


2. Jokowi ketua negara pertama ucap tahniah pelantikan Anwar 

Presiden Indonesia, Joko Widodo atau Jokowi (kanan) menjadi ketua negara pertama yang menghubungi Datuk Seri Anwar Ibrahim.

KUALA LUMPUR: Presiden Indonesia, Joko Widodo atau Jokowi menjadi ketua negara pertama yang menghubungi Datuk Seri Anwar Ibrahim dan mengucapkan tahniah atas pelantikannya sebagai Perdana Menteri ke-10.

Anwar berkongsi perkembangan itu di Facebook miliknya, malah menggambarkan hubungan Malaysia dan Indonesia sebagai sahabat sejati yang terjalin sejak sekian lama.

"Terima kasih Presiden Indonesia, Bapak Joko Widodo, yang menjadi kepala negara pertama yang menghubungi saya mengucapkan tahniah.

"Saya tegaskan Indonesia adalah sahabat sejati Malaysia dan saya mengharapkan hubungan perdagangan, perniagaan, pelaburan, budaya dan isu pekerja dapat dipertingkatkan. Persahabatan kedua-dua semestinya diperkukuh," katanya.

Pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu hari ini mengangkat sumpah jawatan sebagai Perdana Menteri ke-10, di hadapan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

Istiadat Pengurniaan Surat Cara Pelantikan dan Mengangkat Sumpah Jawatan dan Setia serta Sumpah Simpan Rahsia sebagai Perdana Menteri ke-10 berlangsung di Dewan Singgahsana Kecil, Istana Negara, di sini, pada jam 5.06 petang.

Yang di-Pertuan Agong memberi perkenan pelantikan itu selaras dengan Perkara 40(2)(a) dan Perkara 43(2)(a) Perlembagaan Persekutuan.

Turut berangkat ke istiadat berkenaan adalah Raja Permaisuri Agong, Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah.

Anwar, 75, yang berbaju Melayu hitam lengkap bersamping warna keemasan diiringi isterinya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, yang juga Ahli Parlimen Bandar Tun Razak.

Presiden PKR itu mencipta rekod dengan menamatkan penantian 24 tahun untuk bergelar Perdana Menteri.


3. Tahap ke Islaman keluarga Jokowi. Kisah cinta menantu beliau Erina Gudono-Kaesang Pangarep jadi perhatian! 

Erina dan Kaesang kini sedang sibuk menguruskan persiapan akhir menjelang hari bahagia mereka awal bulan depan. - Foto Majalah Nona

NAMPAKNYA Presiden Indonesia, Joko Widodo bakal menerima kehadiran menantu baharu di kediamannya tidak lama lagi. Anak ketiganya, Kaesang Pangarep bakal mendirikan rumah tangga dengan gadis pilihan hatinya, Erina Sofia Gudono. 

Majlis perkahwinan pasangan ini dijangka diadakan pada awal Disember 2022 yang akan datang.

Menyingkap biodata bakal menantu Presiden Indonesia ini, bukan calang-calang orangnya. Erina Gudono dilahirkan di Pennsylvania, Amerika Syarikat pada 11 Disember 1996 kini menginjak usia 25 tahun. Erina merupakan lulusan Universitas Gadjah Mada (UGM) dalam jurusan Business Administration pada tahun 2018.

Gadis ini turut melanjutkan pelajaran ke luar negara dan menamatkan pengajian di Columbia University pada tahun 2021. Siapa sangka, gadis ini juga pernah terlibat dalam Pertandingan Puteri Indonesia 2022 di mana dia terpilih menjadi finalis Puteri Indonesia 2022 mewakili provinsi (daerah) Yogyakarta.

Dari segi kerjaya, gadis ini juga menunjukkan prestasi yang cemerlang dalam kerjaya yang dipilihnya. Erina pernah diterima bertugas di Bank Indonesia serta memegang jawatan sebagai Assistant Manager Apprenticeship mulai tahun 2020 hingga Julia 2021 yang lalu. Kini, Erina bertugas sebagai Asia Analyst di JP Morgan Indonesia.

Komen Weblog Ibnu HasyimLelong lelong, Indonesia jual pulau! Jokowi & Anwar. Tahap agama?

Lelong lelong, Indonesia jual pulau! Tetapi secara terhormat. Di Malaysia kononnya ada, kes Pulau Batu Putih. Kerana induknya Pulau Singa sudah hanyut, terkeluar dari Malaysia.

Beranikah PM baru Malaysia tuntut balik?

Sekian.

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

3 comments:

Anonymous said...

Piala Dunia FIFA 2022 yang sedang berlangsung di Qatar.

Qatar "Say No To LGBT..."

Pastinya ramai yang mempunyai pasukan pilihan pada Piala Dunia kali ini seperti Brazil, Argentina, Jerman, England, Belanda dan lain-lain lagi serta tidak melepaskan peluang untuk menonton siaran langsung di kaca televisyen walaupun ianya ditayangkan pada lewat malam.

Peraturan yang dikuatkuasakan seperti tidak dibenarkan kapten pasukan memakai lilitan lengan yang mempunyai logo LGBTQ “OneLove“, tidak dibenarkan mengibar bendera serta memakai baju dan seumpamanya yang mempamerkan “Pride Flag” atau “Rainbow Flag“ (corak bendera LGBTQ) termasuk tidak dibenarkan penjualan minuman beralkohol di stadium-stadium.

Anonymous said...

Belum seminggu PM dilantik Dong Zong mahu UEC diiktiraf segera.

Persekutuan Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) yang segera menuntut janji Pakatan Harapan (PH) menunaikan manifesto demi kepentingan mereka hanya menyerlahkan kerakusan badan itu.

Baru tiga hari Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri namun Dong Zong tergesa-gesa menuntut kerajaan memberi pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) dan peruntukan kekal kepada sekolah persendirian.

Anonymous said...

Inilah sebabnya melayu membantah DAP...tetapi ada melayu yang tak sedar diri dan sanggup mengadai masa depan melayu serta anak cucu mereka. Wang dan kuasa menguasai akal yang sihat.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails