Monday, November 28, 2022

S/Brunei pandu sendiri bawa Anwar.. Siapa tarbiah siapa?

 

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim melambai dari kenderaan yang dipandu oleh Sultan Brunei Sultan Hassanal Bolkiah di Lapangan Terbang Tentera Udara Diraja Malaysia Subang, hari ini. - Foto BERNAMA

1. Sultan Brunei pandu sendiri kereta bawa Anwar ke Seri Perdana

SUBANG: Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah, berkenan memandu sendiri kereta sambil membawa Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, ke Seri Perdana, Putrajaya, sempena lawatan khas baginda ke Malaysia, hari ini.

Sebelum itu, kedua-dua pemimpin terbabit memulakan perjalanan kira-kira 11.45 pagi, Anwar yang duduk bersebelahan Sultan Hassanal Bolkiah, sempat melambaikan tangan ke arah pengamal media.

Turut berkenan menaiki kereta jenis BMW tersebut adalah anakanda Sultan Brunei, Pengiran Muda 'Abdul Mateen Bolkiah.

Perjalanan kedua-dua pemimpin itu ke Putrajaya dari Pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Subang, di sini yang jaraknya kira-kira 41 kilometer, diiringi pasukan keselamatan bermotosikal dan berkereta.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyambut keberangkatan tiba Sultan Brunei Sultan Hassanal Bolkiah di Lapangan Terbang Tentera Udara Diraja Malaysia Subang, hari ini. - Foto BERNAMA

Terdahulu, Anwar menyambut keberangkatan tiba Sultan Hassanal Bolkiah serta delegasi Brunei yang selamat mendarat di Pangkalan TUDM pada 11.40 pagi.

Sejurus tiba, baginda diberikan tabik hormat oleh perbarisan daripada Tentera Darat Malaysia yang diketuai Mejar Mohd Faudzi Che Hashim.

Turut hadir menyambut keberangkatan tiba baginda ialah Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Zuki Ali.

Keberangkatan baginda ke Malaysia bagi mengadakan pertemuan sulung dengan Anwar yang mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri ke-10 pada 24 November lalu. 

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyambut keberangkatan tiba Sultan Brunei Sultan Hassanal Bolkiah di Lapangan Terbang Tentera Udara Diraja Malaysia Subang, hari ini. - Foto BERNAMA

Perdana Menteri juga akan turut meraikan Sultan Hassanal Bolkiah serta Pengiran Muda 'Abdul Mateen dan delegasi Brunei dalam satu majlis santapan tengah hari ini.

Wisma Putra dalam kenyataannya, berkata lawatan terakhir baginda ke Kuala Lumpur adalah pada 4 hingga 6 Mac 2019 untuk menghadiri Rundingan Pemimpin Tahunan ke-22 antara Malaysia dan Brunei.

Malaysia dan Brunei mempunyai hubungan istimewa yang telah lama terjalin melalui persamaan warisan, budaya dan hubungan sesama rakyat.

Bertitik tolak daripada hubungan istimewa ini, kedua-dua pemimpin akan mengambil peluang semasa lawatan itu untuk menilai kemajuan kerjasama sedia ada, di samping meneroka potensi baharu bagi meningkatkan hubungan dan kerjasama yang memberi manfaat kepada kedua-dua negara.

Pada 2021, Brunei ialah rakan dagangan ke-30 terbesar Malaysia dan keenam terbesar dalam ASEAN dengan jumlah perdagangan bernilai RM8.03 bilion (US$1.94 bilion). – BERNAMA


2. Menang, kalah program tarbiah tidak boleh tinggal 

KUALA LUMPUR: Program tarbiah tidak boleh ditinggalkan sama ada menang atau kalah, kata Naib Presiden PAS, Datuk Ustaz Idris Ahmad.

Menerusi hantaran di laman Facebook, beliau berkata tarbiah adalah kekuatan kepada PAS yang boleh bertahan selama 71 tahun.

“Menang ke kalah, program tarbiah tak boleh kita tinggal. Inilah kekuatan PAS yang boleh bertahan selama 71 tahun,” ujarnya.

Beliau menambah, program tarbiah ditanam dengan kefahaman Islam dan semangat bekerja di dalam jamaah.

Pada jam 9.30 malam tadi, beliau hadir dalam Liqa PAS Kawasan Bagan Serai yang merupakan program yang diadakan setiap Jumaat minggu keempat.

“Setelah beberpa hari terpaksa selesaikan urusan di Kuala Lumpur, hari ni saya balik ke kawasan saya di Bagan Serai,” katanya.

Susulan itu, sejak jam 10.00 pagi, Ustaz Idris sempat menyantuni penduduk kampung yang terlantar sakit, fakir miskin dan asnaf di Kampung Dew.

“Kemudian saya ke Kuala Gula melihat permasalahan yang dihadapi masyarakat di sini seperti penduduk yang tiada geran tanah dan kawasan potensi pelancongan yang terbiar tidak dibangunkan, insya-Allah kita cuba cari solusi terbaik,” katanya. (Foto atas)

Antara aktiviti semalam ialah mengmami solat jenazah d Masjid Tinggi, menunaikan solat Jumaat di Masjid Alor Pongsu, pada waktu Asar d Masjid Matang Gerdu seterusnya Maghrib dan Isyak di Masjid Taqwa Taman Serai Maju.

Pada Pilihan Raya Umum ke-15, Sabtu lalu, beliau yang memperolehi 33,753 undi berjaya memenangi kerusi Parlimen Bagan Serai dengan majoriti 18,551 undi.

Ustaz Idris menewaskan saingan daripada Barisan Nasional, Zul Helmi Ghazali yang mendapat 15,202 undi, Siti Aishah Shaik Ismail (PH – 13,195) dan Ahmad Luqman (Pejuang – 383). – HARAKAHDAILY 26/11/2022

Komen Weblog Ibnu Hasyim: S/Brunei pandu sendiri bawa Anwar.. Siapa tarbiah siapa?

Program tarbiah tidak boleh ditinggalkan sama ada menang atau kalah, kata Naib Presiden PAS, Datuk Ustaz Idris Ahmad.

Menerusi hantaran di laman Facebook, beliau berkata tarbiah adalah kekuatan kepada PAS yang boleh bertahan selama 71 tahun. Kebangkitan PAS hari ini adalah kesan dari tarbiah sebelumnya.

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails