Sunday, November 27, 2022

Israel-M'sia Jalin Hubungan Lebih Erat. & Anwar PM tak sampai 22 bulan?

 

1. Israel Boleh Jalin Hubungan Lebih Erat Dengan Malaysia

TEL AVIV, 26 November 2022 – “Tidak seperti pendahulunya Mahathir, PM Malaysia yang baharu, Anwar Ibrahim tidak menggelar dirinya sebagai ‘antisemit’; musuh-musuhnya menghinanya sebagai ‘ejen’ Yahudi dan/atau Kristian. Israel sangat berharap akan hubungan yang lebih erat dengan Kuala Lumpur. Mungkinkah ini peluang?”

Ini merupakan kenyataan dari Esther Solomon, Ketua Editor Haaretz di Twitternya. Haaretz merupakan sebuah portal yang menyampaikan berita-berita berkaitan rejim haram apartied Israel.

Memetik laporan dari portal itu, pada tahun 2013, Dato’ Seri Anwar Ibrahim mendapat kecaman dalam negara kerana menyokong penyelesaian dua negara kepada konflik Israel-Palestin.

Pada waktu itu, beliau memberitahu Wall Street Journal bahawa beliau memihak kepada “usaha untuk melindungi keselamatan negara Israel” dan pada masa yang sama menyokong “hak sah rakyat Palestin.”

“Ada yang enggan mengiktiraf negara Israel tetapi saya fikir dasar kita harus jelas – melindungi keselamatan [Israel] tetapi anda mesti tegas dalam melindungi kepentingan sah rakyat Palestin,” katanya kepada Wall Street Journal, menurut Haaretz.

Ini adalah kenyataan penting daripada ahli politik kanan di negara yang pasportnya menyatakan “sah untuk semua negara di dunia, kecuali Israel,” tambah portal rejim haram aparteid itu lagi.

Berikutan kecaman yang diterima, Dato’ Seri Anwar Ibrahim menyatakan bahawa beliau tidak akan menjalinkan hubungan diplomasi dengan Israel sehinggalah ia benar-benar menyokong cita-cita rakyat Palestin.

“Walaupun kenyataannya bercampur-campur, Anwar Ibrahim pastinya lebih terbuka kepada Israel berbanding Mahathir yang berhaluan keras, yang berpotensi memberi peluang kepada Israel untuk memperbaiki hubungan sedikit sebanyak,” kata portal itu lagi.
....
https://www.samudera.my


2. Kedudukan Anwar PM tak lama mungkin tak sampai 22 bulan - Ada 'Langkah Tropicana' 

Biasanya cakap politik jangan percaya sangat.. terutama penafian. Anggap ini benar dan tunggu buah akan gugur

Naib presiden Umno Ismail Sabri Yaakob menafikan terdapat pertemuan tertutup semalam yang melibatkan pemimpin BN dan PAS di sebuah kelab golf di Petaling Jaya, Selangor.

Menjelaskan perkara itu, Ismail Sabri menyifatkan segala tindakannya kini disalah tafsir, sehingga dia dianggap pengkhianat jika bertemu dengan rakan dari PAS sementara pihak yang bertemu dengan pimpinan dari Pakatan Harapan (PH) dianggap hero.

“Tak betul (pertemuan tersebut). Mana ada perjumpaan melibatkan 10 orang tu. Tengok senarai nama tu lima orang saja. Ini semua fitnah jahat untuk merosakkan nama saya.

“Hari ni nak jumpa kawan-kawan pun tak boleh. Jumpa kawan PAS (dianggap) jadi pengkhianat, jumpa orang PH jadi hero penyelamat parti. Semua orang dah gila,” katanya kepada Malaysiakini.

Khabar angin berhubung perjumpaan di Tropicana Golf Resort yang diberi julukan ‘Langkah Tropicana’ itu berlegar di media sosial, disertakan dengan beberapa gambar yang didakwa dirakan ketika pertemuan itu.

Sepuluh pemimpin BN dan PAS dikatakan terlibat pertemuan itu.

Selain Ismail Sabri, pemimpin lain yang didakwa terlibat pertemuan itu ialah Ketua Umno Bahagian Ketereh Annuar Musa, Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan, Presiden MCA Wee Ka Siong dan bekas ketua Umno bahagian Putrajaya Tun Faisal Ismail Aziz. (1Media.my)

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Israel-M'sia Jalin Hubungan Lebih Erat.  & Anwar PM tak sampai 22 bulan?

Apa akan jadi negara kita, menuju kehancuran?

....

............oo000oo...........
PENAFIAN
  1 Media.my mengamalkan dan percaya kepada hak kebebasan bersuara selagi hak tersebut tidak disalahguna untuk memperkatakan perkara-perkara yang bertentangan dengan kebenaran, Perlembagaan Persekutuan dan Undang-Undang Negeri dan Negara. Komen dan pandangan yang diberikan adalah pandangan peribadi dan tidak semestinya melambangkan pendirian 1Media.my berkenaan mana-mana isu yang berbangkit.
                         ...oo...

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails