Monday, November 28, 2022

Pandangan, bukan-Muslim ini.. Dipalit kes mahkamah. & baik+jahat?

 


1. Berubah pandangan seorang bukan-Muslim terhadap PAS

MALAM ini adalah salah satu malam yang paling bermakna bagi saya.

Kerana posting saya sebelum ini mengenai PAS, saya telah dijemput oleh sekumpulan Pemuda PAS untuk sesi minum kopi di Starbucks Solaris Serdang.

Sejujurnya saya tidak pernah mempunyai ramai kawan dari PAS. Jadi saya tidak pasti apa yang diharapkan.

Adakah mereka akan tampil berkopiah dan berjubah ‘ekstremis’ seperti yang digambarkan ramai?

Adakah mereka akan cuba menyampaikan ideologi mereka kepada saya?

Mengapa saya perlu bimbang – lagipun saya seorang yang sangat berpendirian, dan saya seorang yang berbangga dengan pendapat saya, sama ada mereka bersetuju dengan orang lain atau tidak.

Saya seorang yang mengamalkan Buddha juga, bermeditasi dan sentiasa mengkaji setiapnya. Jadi saya pergi menemui mereka dengan hati terbuka.

Wah. Sejurus selepas ice breaking, saya berasa malu dengan keraguan saya sebelum ini.

Dua orang profesor telah hadir, bukan dari di Universiti Islam! Yang di sebelah kiri saya Kuliah Kejuruteraan dalam MMU dan merupakan graduan dari UCL. Dua akauntan dengan seorang ahli ICAEW. Empat PhD, dan penasihat ekonomi kepada Menteri Besar Terengganu.

Saya berasa sangat rendah diri mengenali diri mereka.

Kemudian, mereka cuba menjelaskan, berdasarkan apa yang saya katakan, dan bertanya sama ada saya boleh memberi lebih banyak input untuk membantu memahami nasib bukan-Islam dengan lebih baik.

Sangat merendah diri, sehingga mereka tidak pernah membantah tanpa terlebih dahulu memastikan bahawa mereka difahamkan dengan secukupnya.

Mereka berkata seperti “Zee Kin, itu agak sukar untuk diterima, kami akan memahami dari pandangan anda! Bantu kami memahami.”

Selanjutnya, mereka cuba menjelaskan pendirian mereka terhadap rasuah, amalan buruk dan sebagainya. Saya berasa rendah diri dengan komitmen mereka.

Kami tidak berakhir dengan persetujuan penuh tentang bagaimana negara harus bergerak ke hadapan, tetapi saya pastinya menyokong penuh matlamat murni mereka untuk mendapatkan Malaysia yang bersih, bermoral dan selamat.

Saya tidak pernah merasa begitu erat, dihormati, dan disahkan kerana bersuara secara bebas tanpa rasa takut atau pilih kasih. Saya tidak pernah rasa diterima begitu.

Guys, especially the non-Muslim, you kena jumpa orang PAS untuk kenal PAS. Mereka adalah jenis orang yang baik hati, rendah hati, dan sabar.

Ia sangat sukar dipercayai. (Jam) 9:30 malam hingga 12:30 pagi berlalu macam tu je.

Saya akhirnya terpaksa meminta maaf kepada mereka kerana kurang sopan – saya terlalu teruja dan akibatnya, apabila direnung, berkelakuan agak merendahkan.

Tolong kawan. Jika anda ingin menyamaratakan parti sebagai apa-apa, anda mesti sekurang-kurangnya melibatkan diri dengan mereka sekali, secara peribadi terlebih dahulu.

Mereka mengubah pandangan saya. Dan saya percaya, selepas hari itu, kebanyakan ahli dan penyokong PAS adalah seperti mereka yang saya temui malam ini.

Malam untuk diingati. Wah. Hanya wow.

TAI ZEE KIN – HARAKAHDAILY 28/11/2022

**terjemahan bebas daripada teks asal dalam bahasa Inggeris

Sumber asal: https://www.facebook.com/521730305/posts/pfbid0f2Z7re3RaPgUQhK7TNuSHjHJZWp5GmR7YiaVa77vW8xqKY8xYRoZPCZAERxhm5Tpl/?mibextid=Nif5oz 


2. 'Mereka yang dipalit kes mahkamah masih berpeluang sertai Kabinet Anwar'  

Anwar ditemubual media selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan di Ibu Pejabat Parti Keadilan Rakyat hari ini. - Foto BERNAMA

PETALING JAYA: Pemimpin politik yang sedang berdepan kes mahkamah daripada parti yang membentuk kerajaan di bawah kepemimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika ini, dilihat masih mempunyai peluang dilantik menyertai Kabinet yang akan dibentuknya.

Situasi itu berdasarkan gambaran diberikan Perdana Menteri, yang menegaskan mana-mana individu hanya didapati bersalah apabila selesai dijatuhi hukuman.

Anwar yang juga Pengerusi Pakatan Harapan (PH), berkata demikian ketika ditanya berhubung desakan pelbagai pihak yang tidak mahu mana-mana pemimpin politik mempunyai kes mahkamah termasuk Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, dilantik dalam Kabinetnya.

Beliau bagaimanapun berkata, pihaknya akan mengambil kira pandangan semua pihak sebelum memutuskan mengenainya.

Pandangan semua, kita ambil kira. Ia dalam perbincangan tetapi seperti mana yang kita tahu dari segi undang-undang hanya setelah ada hukuman (didapati bersalah).

"Yang lain itu kita akan beri pertimbangan," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Presiden PH, di sini.

Sebelum ini, pelbagai pihak termasuk badan bukan kerajaan (NGO) dan pemimpin politik tidak mahu mana-mana pemimpin yang mempunyai kes mahkamah dilantik dalam Kabinet.

Ia termasuk gesaan oleh Naib Presiden PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad, yang mahu jemaah Menteri dilantik kelak bebas kes mahkamah.


3. 'Orang baik dan orang jahat tak boleh duduk bersama'  

.......

KOTA BHARU: PAS menyifatkan kerajaan baharu yang diketuai Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, bukan kerajaan perpaduan kerana bentuk kerajaan demikian perlu melibatkan semua parti.

Timbalan Presiden, Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man, berkata kerajaan baharu yang membabitkan Pakatan Harapan (PH), Barisan Nasional (BN), Gabungan Parti Sarawak (GPS), Gabungan Rakyat Sarawak (GRS) dan beberapa parti kecil lain, sebaliknya adalah kerajaan campuran.

Beliau turut menegaskan, Perikatan Nasional (PN) tidak sesekali menyesal dengan keputusan tidak menyertai kerajaan baharu walaupun memiliki kerusi yang banyak iaitu 73 yang dimenang pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15), 19 November lalu.

"Kita perlu hormat kepada parti utama, kita lihat rakyat sudah memberi mandat kepada PN, malah PAS sahaja menang 49 kerusi, sebagai parti yang menang kerusi tertinggi. Bagaimanapun, apa yang rakyat nak tidak ada dalam kerajaan.

"Namun, apa yang penting bagi kita ialah untuk terima keputusan yang sudah dibuat dan kami (PN) akan turun sebagai satu kumpulan yang teguh untuk bagi pandangan terbaik demi kebaikan seluruh rakyat," katanya ketika ditemui pada Majlis Kesyukuran PAS Kubang Kerian di Pasir Tumboh, di sini, hari ini.

Ahli Parlimen Kubang Kerian itu berkata, PN juga yakin dengan 'kepakaran' gabungan itu untuk menjadi pembangkang bagi memantau dasar kerajaan serta bertindak sebagai semak dan imbang kepada kerajaan baharu.

"Tambahan pula, kita kini mempunyai jumlah kerusi yang besar, kita akan memantau setiap satu komitmen dan manifesto kerajaan, khususnya sewaktu yang dijanjikan ketika berkempen termasuk untuk mengecilkan saiz Kabinet," katanya.

Sebagai pembangkang, Tuan Ibrahim berkata, PN juga akan melihat sejauh mana Anwar dapat melaksanakan apa yang beliau janjikan sepanjang kempen PRU15 yang lalu.

"PN terima keputusan pembentukan kerajaan hari ini selain bersedia menjadi pembangkang yang membina," katanya dan secara sinis menambah, 'orang baik' dan 'orang jahat' tidak boleh duduk bersama.

Tuan Ibrahim (kanan) menyantuni tetamu Majlis Kesyukuran PAS Kubang Kerian di Masjid Bandar Satelit Pasir Tumboh, Kota Bharu. - NSTP/Syaherah Mustafa


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Pandangan, bukan-Muslim ini.. Dipalit kes mahkamah. & baik+jahat?

Bukan Muslim ini buktikan PAS bukan ekstremis. Yang ekstrem ialah mereka yang campurkan bersama orang baik dan orang jahat.


PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails