Wednesday, February 10, 2021

Sawit: Ada permintaan baharu dari Kenya, Ethiopia serta negara Asia Barat.

 

Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Dr. Mohd Khairuddin Aman Razali. - Foto fail NSTP

Cadang MPOC buka pejabat di Jeddah

KUALA LUMPUR: Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi bercadang untuk membuka pejabat Majlis Minyak Sawit Malaysia (MPOC) di Jeddah, Arab Saudi bagi memperluas pasaran minyak sawit Malaysia ke benua Afrika dan Timur Tengah.

Menterinya, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali berkata pejabat MPOC di Jeddah akan dijadikan hab pemasaran memandangkan ada permintaan baharu dari Kenya, Ethiopia serta negara Asia Barat.

"Saya sudah membuat perbincangan dengan kedutaan Arab Saudi sebelum ini (berkenaan cadangan tersebut)...maka untuk itu, kita perlu menguar-uarkan kebaikan serta kelebihan minyak sawit Malaysia supaya semua pihak dapat mengetahui kualiti premium sawit kita," katanya ketika menjadi tetamu dalam program Ruang Bicara bagi mengupas tajuk 'Sawit Anugerah Tuhan' yang disiarkan Bernama TV malam tadi.

Beliau berkata, pada masa sama, terdapat peningkatan permintaan minyak sawit dari Arab Saudi bagi tujuan penghasilan pensanitasi tangan dan sabun dalam tempoh penularan pandemik COVID-19.

Industri sawit mempunyai masa depan yang sangat cerah memandangkan komoditi itu bukan sahaja digunakan sebagai minyak masak malah dalam industri farmaseutikal di dalam dan luar negara, katanya.

Mohd Khairuddin berkata, KPPK akan melancarkan kempen maya bertemakan 'Sawit Anugerah Tuhan' hari ini untuk mempromosikan kemampanan industri minyak sawit Malaysia di dalam dan luar negara dengan menggunakan elemen pendidikan melalui media sosial, tarikan visual dan nilai estetika.

Kempen itu akan berlangsung di FB Live MPOC dan laman sesawang www.sawit.com.my.

"Kempen ini juga bertujuan menangkis kempen anti­minyak sawit yang bertujuan memburuk-burukkan imej minyak sawit serta menggugat tanggapan umum mengenainya," katanya.

Beliau berkata, industri minyak sawit menyumbang RM72.8 bilion kepada pendapatan negara melalui eksport minyak sawit dan produk berasaskannya ke pasaran antarabangsa pada tahun lepas.

"Jumlah ini jauh lebih tinggi, iaitu kira-kira 14.18 peratus lebih tinggi berbanding dengan RM63.73 bilion yang dicatatkan pada 2019," katanya.

Mengenai isu diskriminasi terhadap minyak sawit oleh negara-negara Kesatuan Eropah (EU) dan Amerika Syarikat, beliau berkata Malaysia sudah memohon konsultasi melalui Mekanisme Penyelesaian Pertikaian dan membawa EU ke meja pengadilan di bawah Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO).

"Kita sudah mengemukakan kes pada 15 Januari lalu manakala Indonesia juga melakukan langkah tersebut lebih awal pada 2019.

Kita membawa isu ini kepada WTO dan menunggu mesyuarat di Geneva yang akan berlangsung pada April ini," katanya. – BERNAMA

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Al-hamdulillah,  'Sawit Anugerah Tuhan', dan kita perolehi menteri yang kreatif. Bukan macam menteri PH yang perintah 22 bulan, akhirnya ghuyub. 

Menteri yang tak kreatif dan tak cerdik, nak tebang sawit tanam buluh.. he he he..

11 comments:

avanza5990 said...

DAP NYOOOOOO MINUM SAWIT. BUAT BANCUH TEH KOPI UBAT KUAT MINYAK URUT CUCI PINGGAN MINYAK PELUTUR. MINYAK ENJIN. TAHNIAH HASIL USAHA MENTERI PAS.

Unknown said...

Alhamdulillah... Moga harga sawit terus naik dan stabil supaya faedahnya dapat pada semua terutama peneroka... Ustadz buat jelah kerja pedulikan geng PANdap yg sibuk pasal isu ustadz balik dari Turki dulu, depa takde modal nak maki, tu je modal yg ada, biar lantak pi ke depa

Anonymous said...

Mana gi burung hudhud tu skrg??

Anonymous said...

Yaa..jom melancong lg...kah355x!

Lebai q7 gi turki ari tu jumpa menteri mana? walaun dan admin bahlol sila share gmbr.

Anonymous said...

Bulan2 covid ni makin sasau depa dok tanya hudud. Abam lagi sasau. Anak buah ikut sasau.

Anonymous said...

Entah dari mana Presiden AMANAH ni dapat berita yang mengatakan pada PKP kali ini Kelab Malam dibuka lebih awal dari Masjid tak tahu pulak aku..

Mungkin dari penasihat-penasihat yang ada sekeliling dia kot.. mungkinlaaa..sedangkan kelab malam, pub dan pusat karaoke hiburan kekal dilarang buka sejak PKP dilaksanakan pada 18 Mac tahun lalu.

Anonymous said...

Bulan2 abah ko! Covid ni dah makan tahun la bahlol!

Ko kecik2 xnk mampus. Dah tua nak mampus pun bodoh jgk.

Anonymous said...

Abam kau elok mampus dulu. Nyusahkan umat. Nyusahkan negara. Derhakanya tak habis habis. Mecahkan umat islam. Gabung dengan dap.

Kau betul aku salah said...

Biasalah..nak harap pas bersuara suruh kjaan tebuk atap u-turn pasal kelab malam..semua walaun dah arwah..terpaksalah kami rakyat marhaen bersuara pulak

Anonymous said...

Bagus lah macam tu. Jangan2 presiden parti syiah yg lebih berjoget berdancing. Maklumlah sejak berjoint dengan dap, kenalah ikut tabiat dap.

Kau betul aku salah said...

Oo betul ke? Aku baru tau nih..jap aku panjang2 kan ke fb tweeterfitnah ko ni utk saham neraka ko

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails