Sunday, February 07, 2021

Indonesia, Malaysia, Myanmar, ASEAN, Turki &Perancis.

 

1. Indonesia dan Malaysia Mahu Rampasan Kuasa Tentera di Myanmar Dibincangkan di ASEAN

Indonesia dan Malaysia meminta pertemuan dalam Persatuan Negara-negara Asia Tenggara (ASEAN) untuk membincangkan situasi rampasan kuasa tentera di Myanmar.

Presiden Indonesia Joko Widodo bertemu dengan Perdana Menteri Malaysia Muhyiddin Yasin, yang datang ke negara itu sebagai bagian dari lawatan rasmi, di Istana Presiden di ibu kota Jakarta.

Dalam pertemuan itu, Widodo dan Muhyiddin, yang menyatakan keprihatinan mereka mengenai rampasan kuasa tentera di Myanmar, menuntut agar menteri luar negeri memberitahu Presiden ASEAN untuk mengadakan pertemuan menteri luar khas untuk membincangkan keadaan di Myanmar secara mendalam.

Dengan menyatakan bahawa dia berharap perbezaan politik dapat diselesaikan sesuai dengan undang-undang yang sah, Widodo menekankan pentingnya menghormati prinsip-prinsip ASEAN, kedaulatan undang-undang, pemerintahan yang baik, demokrasi dan hak asasi manusia sebagai visi masyarakat ASEAN.

Perdana Menteri Malaysia Muhyiddin juga menyatakan bahawa Indonesia dan Malaysia serius terhadap perkembangan politik baru-baru ini di Myanmar yang telah mengundurkan proses demokrasi negara itu, dan menyatakan bahawa dia takut bahawa pergolakan politik di Myanmar akan memberi kesan negatif terhadap keamanan dan kestabilan di wilayah.

Kedua-dua pemimpin itu membincangkan usaha memerangi jenis jenis baru coronavirus (Covid-19), hubungan perdagangan dan dua hala, serta beberapa isu serantau dan global seperti Laut China Selatan.

Bertujuan untuk menyokong pembangunan ekonomi, sosial dan budaya serta meningkatkan keamanan dan keamanan serantau, ASEAN mempunyai sejumlah 10 anggota, termasuk Indonesia, Malaysia, Thailand, Filipina dan Singapura, serta Brunei, Vietnam, Laos, Myanmar dan Kemboja .


2. Turki uji peluru berpandu anti kapal buatan tempatan


Peluru Berpandu Anti-kapal ATMACA Telah Diuji






ISTANBUL – Turki melakukan ujian pelancaran peluru berpandu dilengkapan peledak, kata Kementerian Pertahanan.

Rakaman video yang dikongsi Kementerian Pertahanan menunjukkan peluru berpandu buatan tempatan, Atmaca, yang dilancarkan dari kapal TCG Kınalıada mengenai sasaran di Laut Hitam.

Aktiviti ujian peluru berpandu anti-kapal jarak jauh yang dibangunkan oleh kontraktor pertahanan, Roketsan dilakukan di wilayah Sinop, utara Turki, menurut pejabat Gabenor Sinop.

“Musuh kami khuatir dengan produk domestik kami, Atmaca,” kata Pemerintah Tentera Laut, Laksamana Adnan Ozbal selepas ujian itu.

Presiden Turkey Defence Industries (SSB), Ismail Demir menerusi akaun Twitter berkata: ” Peluru berpandu anti-kapal pertama negara, Atmaca, berjaya memusnahkan sasaran apabila ia dilancarkan dari kapal TGC Kinaliada,”.

Pada September lalu, Demir berkata, pengeluaran Atmaca hampir mencapai skala besar. Pada Julai lalu, peluru berpandu itu lulus ujian pelancaran jarak jauh.

Atmaca merupakan peluru berpandu berketepatan tinggi, jarak jauh, permukaan ke permukaan, anti-kapal yang boleh digunakan pada bot peronda, kapal kecil dan kapal perang.

Kini tentera laut Turki menggunakan peluru berpandu anti kapal, Harpoon, buatan Amerika Syarikat. Negara itu dijangka menggantikannya dengan peluru berpandu Atmaca.

Peluru berpandu tersebut berkeupayaan menjangkau jarak lebih 200 kilometer yang mana ia boleh memberi ancaman kepada sasaran di luar jarak visual.

Pembangunan peluru berpandu anti kapal itu bermula pada 2009 dan penjanjian untuk menghasilkannya pada skala besar ditandatangani antara SSB dan Roketsan pada 2018.

Atmaca dijangka digunakan pada kapal perang yang dibina di bawah projek Kapal Nasional Turki (MILFEM) di samping kapal-kapal lain dan kapal selam yang kini menggunakan Harpoon. – MalaysiaGazette

3. Perancis, Letupan di Bandar Bordeaux 9 Cedera Parah

Akibat letupan di sebuah bangunan di bandar Bordeaux, Perancis, 9 orang cedera parah, manakala 2 yang lain hilang.

Dianggarkan bahawa letupan yang menyebabkan kerosakan besar disebabkan oleh kebocoran gas.

Dalam letupan di bahagian garaj bangunan, menyebabkan bangunan di sekitarnya juga mengalami kerosakan.

Walaupun pihak berkuasa menyatakan bahawa pencarian untuk 2 orang yang hilang setelah letupan berlanjutan, dinyatakan bahawa banyak trak bomba dihantar ke tempat kejadian.

Akibat letupan di sebuah bangunan di bandar Bordeaux, Perancis, 9 orang cedera parah, manakala 2 yang lain hilang.

(IH)

2 comments:

Anonymous said...

AMARAN OTAI REFORMIS MENJELANG PRU15 - JANGAN IZINKAN PARTI MAHATHIR GUNA LOGO MANA-MANA PARTI DALAM PH

Belajar dari pengalaman. Jangan terpedaya lagi dgn Mahathir. Mahathir tidak akan mahu mati selagi tidak dapat musnahkan Anwar dan PH. Sesiapa yang bawa masuk Mahathir, kita hadapi bersama dan lawan!!

Abislah legacy si lidah bercabang dan Boboi kali ini

Anonymous said...

Belum tau. Nanti madey bagi fulusy, ramai yg bantah abam larang guna logo ph. Madey banyak fulusy hasil dari jarahan ketika jadi pm 22 tahun. Setakat nak berbelanja satu billion, tiada masalah. Nanti bila madey tabur satu billion , terkebil2 mata pkr dan pan, nak ambil ke tidak. Akhirnyamadey dapat apa yg dia mahu. Lagi pun pkr dan pan bukannya ada perjuangan yg jelas. Tapi fitnah memang banyak.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails