Saturday, February 13, 2021

Turki: Mendarat di Bulan 2023, Sempena Ulang Tahun Ke-100

 

Presiden Recep Tayyip Erdoğan menambah pendaratan di Bulan di antara sasaran ulang tahun ke-100 Republik.

Promosi Program Luar Angkasa Nasional Turki, diadakan di Pusat Kongres dan Kebudayaan Bangsa Presiden dengan penyertaan Presiden Erdoğan.

"Kami membuka pintu perjalanan peradaban kami yang telah mempelopori keadilan, moraliti dan kedamaian di bumi selama berabad-abad.'' Kata Presiden Erdoğan dalam ucapannya di sini.

Presiden Erdoğan mengatakan bahawa tujuan utama dan paling penting dalam Program Luar Angkasa Nasional adalah menginjakkan kaki pertama di Bulan pada ulang tahun Republik ke-100 (2023),

"Pada akhir 2023, kita akan melakukan pendaratan yang sukar dengan mencapai Bulan dengan roket hibrid nasional dan unik milik kita sendiri, yang akan kita jalankan di orbit bumi berhampiran." Katanya.

"Kita akan membuat bangsa kita merasa bangga mengirim bulan sabit, yang juga merupakan simbol geografi peradaban kita, ke bulan dengan bendera merah kita." Kata Presiden Erdoğan sambil menekankan bahawa tujuan akhir Program Luar Angkasa Nasional adalah untuk menghantar warganegara Turki ke angkasa lepas.

"Kami merancang ini bukan sebagai perjalanan pelancongan, tetapi sebagai misi sains untuk membimbing generasi akan datang." Tambahnya.

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails