Tuesday, February 09, 2021

AS Yakin Kekuatan Asas Ekonomi Turki.

 

1. Duta AS ke Ankara: ''AS Selalu Yakin Terhadap Kekuatan Asas Ekonomi Turki''


Duta Amerika Syarikat (AS) ke Ankara, David Satterfield, menyatakan bahawa Turki adalah sekutu penting NATO, dan berkata: "Kami mementingkan hubungan kami dalam semua dimensinya." 

Duta AS ke Ankara David Satterfield membuat kenyataan kepada wartawan.

Duta David Satterfield menggariskan bahawa hubungan dua hala akan diberi kepentingan sepanjang tempoh Presiden AS yang baru dilantik Joe Biden,

"Bagi kami, Turki adalah sekutu NATO yang berharga, kami mementingkan hubungan kami dengan semua dimensinya," katanya.

Duta Satterfield, mencatat bahawa dalam beberapa bulan terakhir pelabur asing di Turki meningkat, dia menyampaikan bahawa nilai Lira Turki yang tetap juga menggalakkan.

Satterfield menambah bahawa Amerika Syarikat selalu mempunyai keyakinan terhadap kekuatan asas ekonomi Turki.


2. Kisah Gandum Hitam di Turki.

Adakah anda tahu bahawa "gandum siyez (hitam)", yang diterima sebagai nenek moyang gandum hari ini, ditanam di Anatolia Tenggara 10 ribu tahun yang lalu?

Siyez, yang dikatakan diusahakan 12 ribu tahun yang lalu menurut beberapa sumber dan 10 ribu tahun yang lalu menurut beberapa sumber, dianggap sebagai nenek moyang gandum moden yang kita gunakan sekarang.

Siyez, yang pertama kali tumbuh di Wilayah Anatolia Tenggara,hari ini ditanam di Kastamonu yang paling banyak di Turki.

Gandum Siyez, yang diusahakan oleh orang Het dan Phrygians, pertama kali disebut "Zız", yang merupakan kata Het, tetapi pada waktunya kata ini berubah menjadi siyez.

Ciri terpenting yang membezakan gandum hitam dari jenis gandum lain ialah struktur genetiknya tidak pernah mengalami penurunan selama 10 ribu tahun.

Siyez, yang merupakan gandum rendah gluten, mengandung lebih banyak vitamin A, zat besi, asam folat dan zink daripada gandum moden.

Terdapat banyak kajian yang menunjukkan bahawa siyez, yang juga lebih mudah dicerna, lebih bermanfaat dari segi kesihatan.


3. WHO, 'Tidak ada Bukti bahawa Covid-19 Berasal dari Pasar Makanan di Wuhan'

Delegasi Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) yang menyiasat asal usul jenis baru coronavirus (Covid-19) mengumumkan bahawa tidak ada bukti bahawa virus itu berasal dari pasar makanan di Wuhan.

Menurut berita agensi berita China Xinhua, pakar Rusia Vladimir Dedkov dari delegasi WHO membuat pernyataan baru mengenai asal usul Covid-19.

Dedkov mengatakan bahawa ada semua syarat untuk penyebaran wabak di pasar makanan di Wuhan, tetapi itu tidak bermaksud bahawa virus itu berasal dari sana.

Dedkov, yang juga menolak tuduhan bahawa Covid-19 bocor dari makmal Institut Virologi Wuhan,

"Makmal dilengkapi dengan sempurna. Sukar bagi saya untuk membayangkan sesuatu yang mungkin bocor dari sana." menggunakan ungkapan tersebut.

Institut ini, yang ditubuhkan untuk membuat arkib dengan maklumat genetik coronavirus kelelawar selepas wabak Sindrom Pernafasan Akut (SARS) pada tahun 2002-2003, menjadi subjek tuduhan bahawa "Covid-19 dihasilkan secara buatan di makmal di sini dan pergi keluar secara tidak sengaja ".

Pegawai China menafikan tuduhan itu dan membuat tuntutan balas bahawa "tidak terbukti bahawa Covid-19 berasal dari negara lain dan datang ke negara itu dengan makanan laut beku yang diimport."

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails