Friday, February 12, 2021

Parlimen Eropah Seru Larang Jual Senjata ke Saudi. Mengapa?

 

Parlimen Eropah (EP) meminta larangan penjualan senjata ke Arab Saudi dan Emiriah Arab Bersatu (UAE) di seluruh Kesatuan Eropah (EU), dengan alasan bahawa mereka melanggar undang-undang kemanusiaan antarabangsa dan hak asasi manusia dalam perang saudara di Yaman.

Dalam rancangan resolusi bersama mengenai "situasi kemanusiaan dan politik di Yaman" yang diadopsi oleh EP, diingatkan bahawa seruan untuk melarang penjualan senjata kepada gabungan pimpinan Arab Saudi, telah dilakukan sebelumnya.

Mengingatkan bahawa Jerman melarang eksport senjata ke Arab Saudi dan Itali melarang eksport senjata ke Arab Saudi dan UAE, ditekankan bahawa beberapa negara EU juga merancang untuk menyertai larangan tersebut, sementara beberapa negara terus menjual dan melanggar sikap bersama Majlis EU.

Dalam Rang Undang-Undang tersebut, dinyatakan bahawa keputusan Amerika Syarikat (AS) menghentikan penjualan senjata ke Arab Saudi dan menghentikan keputusannya untuk memberikan pesawat F-35 ke UAE disambut baik, dan EU diminta untuk bertindak dengan cara yang serupa.

Ahli Parlimen EP menyatakan bahawa eksport senjata anggota EU ke negara-negara ini memicu konflik di Yaman,

"Parlimen Eropah menyeru EU dan anggotanya untuk menggunakan semua cara yang ada meminta pertanggungjawaban mereka yang melakukan pelanggaran hak asasi manusia." Katanya.

Rang Undang-Undang itu, yang merangkumi seruan EU untuk mengaktifkan Rezim Sekatan Hak Asasi Manusia Global untuk menjatuhkan sekatan, juga mengutuk sejumlah besar senjata disediakan oleh individu dan organisasi Iran kepada Houthi.

Penjualan senjata dari negara-negara EU kepada anggota gabungan yang dipimpin Arab Saudi telah menjadi agenda sebelumnya.

Terakhir, terungkap bahawa senjata yang dijual ke Arab Saudi dari wilayah Walloon di Belgia digunakan dalam perang saudara di Yaman, walaupun pengeluar senjata tersebut menyatakan sebaliknya.

Sedangkan Australia tidak akan mengenakan larangan umum eksport senjata ke Arab Saudi dan Emiriah Arab Bersatu (UAE), yang telah menyokong pihak-pihak dalam perang saudara yang telah berlangsung selama bertahun-tahun di Yaman. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails