Sunday, February 07, 2021

Menyusupi Sarang Latihan 'Pengganas' JI di Indonesia.

 

Vila di Gintungan Semarang yang digunakan untuk latihan pengganas.

VILA berwarna jingga kelihatan tidak terawat. Di sekitar rumput tumbuh begitu tebal. Aroma tidak menyenangkan juga melembap dari depan. Melangkah ke dalam, bentuk bangunan yang suram menjadi lebih jelas. Ditinggalkan. Banyak bahagian yang rosak dan sangat kotor.

Memang, vila seluas 20x30 meter ini sudah lama tidak didiami. Pemilik, nampaknya tidak peduli lagi. Sehingga polis datang ke lokasi setelah mendapat pengesahan bahawa lokasi tersebut telah dijadikan tempat latihan rangkaian pengganas Jamaah Islamiah (JI). Penduduk tempatan teruja.

Lokasinya adalah di Kompleks Villa Taman Raya, Dusun Gintungan, Kabupaten Bandungan, Kabupaten Semarang. Atau kira-kira 1.3 km dari Pasar Bandungan. Terdapat lapan vila dengan pelbagai gaya dan saiz untuk disewa di kawasan ini. Suasana di sana memang menenangkan. Sangat sejuk dan jauh dari orang ramai kerana berada di lereng kaki Gunung Ungaran.

Siyarto, pengenalan vila katering, mengatakan bahwa pada 24 Disember vila itu berwarna oren, Ibu Pejabat Polis Nasional datang untuk memeriksa. Dia kemudian diminta oleh polis untuk membersihkan vila dua tingkat. Dari penjelasan yang dia dapat, diketahui bahawa terdapat banyak bilik di lokasi yang dijadikan tempat latihan.

Seperti di ruang tamu. Diduga kawasan itu digunakan untuk latihan fizikal. Kemudian padang di sekitar bangunan digunakan untuk permainan perang dan ketangkasan fizikal.

"Saya memberitahunya untuk membersihkan lokasi satu bangunan vila yang maklumatnya digunakan oleh latihan pengganas. Polis hanya datang dan memeriksa lokasi bangunan itu," kata Siyarto ketika ditemui di lokasi pada hari Isnin, 28 Desember 2020.

Vila oren di Taman Raya Villa Complex adalah salah satu daripada 12 lokasi yang dikatakan dijadikan tempat latihan pengganas. Biasanya kumpulan pengganas JI menyewa vila untuk melatih anggota muda. Mereka dilengkapi dengan pertahanan diri, menggunakan senjata tajam untuk mensimulasikan serangan oleh pasukan VVIP.

Anggota dilatih dalam gaya ketenteraan. Maklumat ini menjadi terkenal setelah Densus 88 Anti-Terror menangkap Joko Priyono alias Karso, salah seorang pelatih dari kumpulan JI. Karso ditangkap pada tahun 2019. Dia mengaku bahawa dia dilantik sebagai Amir atau pemimpin JI, Para Wijayanto. Kini Karso adalah banduan dengan hukuman 5 tahun. Sementara itu, Para Wijayanto dijatuhi hukuman penjara 3 tahun 8 bulan.

Ukuran vila di mana latihan pengganas JI dapat menampung puluhan orang. Harga per malam pada waktu itu sekitar Rp 800 ribu. Biasanya lokasi disewa oleh pelajar untuk acara malam intim atau latihan kepimpinan.

Menurut Siyarto, sudah hampir setahun tidak ada yang menyewa. Akhirnya, pada tahun 2018 ia disewa untuk aktiviti khidmat sosial berkumpulan untuk remaja. Itu juga telah mendapat izin dari penduduk tempatan. Biasanya vila sibuk untuk disewa ketika memasuki hujung minggu.

Ketua RW 05 Gintungan, Rukiman, mengakui bahawa dia tidak tahu bahawa kumpulan pengganas JI telah menyewa sebuah vila di daerah itu. Namun, dari berita yang diterima, kumpulan itu menyewa sebuah vila selama dua hari. "Tetapi tidak ada yang benar-benar tahu termasuk pengawal," kata Rukiman

Bunker Tersembunyi

Hasil siasatan polis menunjukkan bahawa kumpulan pengganas telah menjalankan latihan sekitar tahun 2011-2016 yang lalu. Kapolsek Bandungan, Iptu Edi Purwanto, mengatakan bahawa beberapa hari yang lalu, pasukan Police Densus 88 telah melakukan siasatan kes di tempat kejadian.

"Ada seorang suspek yang mengaku telah menjalani latihan di Gitung," kata Edi.

Dari perkembangan tersebut, tidak ditemukan jejak yang berkaitan dengan jenazah latihan pengganas di vila berwarna oren. Sementara itu, pemilik vila hanya diminta untuk melaporkan kepada Polis jika ada kegiatan di harta tanah mereka.

Sementara itu, Ibu Pejabat Polis Negara mengatakan kumpulan pengganas JI sedang menyiapkan dana sebanyak Rp 65 juta sebulan untuk aktiviti latihan. Biasanya tempoh latihan yang ditentukan adalah enam bulan. Mereka bahkan memberikan anggaran Rp 300 juta untuk berangkat ke Syria.

Bahagian Perhubungan Awam Polis Karopenmas, Brigadier Jeneral Rusdi Hartono, menjelaskan bahawa pengakuan dana itu berasal dari pengganas Karso. Dana tersebut diperoleh dari anggota JI berjumlah 6.000 di seluruh Indonesia.

Densus 88 juga berjaya menahan 23 suspek pengganas di 4 wilayah. Antaranya, Lampung, Jambi, Riau dan Palembang. Khusus untuk Lampung, penangkapan dilakukan di Lampung Selatan, Lampung Tengah, Bandar Lampung, Pringsewu dan Metro. Dari penangkapan ini, polis mengamankan dua kumpulan pengganas berpangkat tinggi bernama Upik Lawangga alia Taufik Bulaga dan Zulkarnain alias Arif Sunarso.

Upik adalah dalang di sebalik pengeboman Tentena, bom Poso GOR, bom Pasar Pusat dan sebagainya, dari 2004 hingga 2006. "Dia bahkan digelar 'Doktor' kerana salah seorang pelajar dari Bomber DR. Azhari," kata Rusdi.

Sementara itu, Zulkarnain alias Arif Sunarso adalah Panglima Askar JI. Angka ini juga termasuk dalam senarai orang yang diinginkan untuk kes pengeboman Bali 2001. Kemampuannya diketahui mampu membuat bom letupan tinggi, serta kemahiran ketenteraan dan ketenteraan.

Di rumah Upik Lawangga, polis menemui beberapa senjata buatan sendiri. Pelaku juga terkenal pandai membuat senjata. Sebanyak 8 pucuk, panjang dan pendek, dibuat. Kemudian dijumpai sebuah bunker berukuran 3x2x2 meter. Kawasan itu diduga dijadikan tempat persembunyian dan menyimpan senjata api yang sudah siap.

"Bunker itu juga digunakan sebagai lokasi untuk menguji perhimpunan agar jiran tetangga tidak mendengarnya. Alias ​​sebagai penyamaran," katanya. (IH)

Konon Tuduhan

Jemaah Islamiyah is a Southeast Asian militant extremist Islamist terrorist group dedicated to the establishment of an Islamic state in Southeast Asia. Wikipedia

2 comments:

Anonymous said...

PH jgn dilayan

Anonymous said...

Kepakaran ph bawa liberal.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails