Wednesday, February 10, 2021

Curi mata wang kripto melalui serangan siber dalam beberapa bulan AS$300 juta

 

Korea Utara didakwa curi mata wang kripto lebih AS$300 juta

SEOUL: Korea Utara didakwa mencuri mata wang kripto bernilai lebih AS$300 juta melalui serangan siber dalam beberapa bulan kebelakangan ini, menurut satu laporan sulit Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Menurut laporan itu, mata wang terbabit didakwa dicuri untuk membiayai program nuklear dan peluru berpandu balistik yang dijalankan negara berkenaan.

Menurut laporan dikumpulkan panel pakar yang memantau sekatan terhadap Pyongyang itu, 'jumlah kecurian aset maya dari 2019 hingga November 2020 adalah bernilai kira-kira AS$316.4 juta', dengan memetik sebuah negara anggota PBB.

Institusi kewangan dan tukaran mata wang asing didakwa digodam untuk menjana pendapatan bagi menampung pembangunan nuklear serta peluru berpandu oleh Pyongyang, menurut laporan itu yang dilihat AFP.

Sebahagian besar daripada jumlah itu dikatakan diperoleh hasil dua kecurian, akhir tahun lalu.

Korea Utara dikatakan ada ribuan penggodam terlatih yang telah menyerang firma, institusi dan penyelidik di Korea Selatan serta tempat lain di dunia.

Negara itu dituduh mengeksploitasi keupayaan sibernya untuk meraih sumber kewangan.

Panel PBB berkata, pihaknya sedang menyiasat penggodaman terhadap tukaran mata wang kripto yang mengakibatkan kecurian bernilai AS$281 juta pada September 2020.

Serangan siber kedua yang berlaku sebulan kemudian membabitkan kecurian AS$23 juta.

"Analisis awal berdasarkan vektor serangan dan usaha seterusnya untuk mencuci hasil haram itu, menunjukkan kaitan kuat dengan DPRK," menurut laporan itu yang menggunakan singkatan nama rasmi Korea Utara. - AFP

Hibur Hibur Sikit

Album 1 

1 comment:

Anonymous said...

dengar khabar alvin tan saudagar krtyto currency sangat berjaya.
entah dah dapatkah H2O dan igp dapat keluarkan alvin dari lubang cacing

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails