Monday, June 01, 2020

Siasat Antara Menteri&Peguam PH Ke Atas Taikun Hartanah. Hidup SPRM!


Bekas peguam negara arahkan SPRM batal pembekuan akaun milik bos hartanah selepas diminta Guan EngSPRM diarahkan menarik balik pembekuan akaun bank milik taikun walaupun hanya 12% daripada dana 1MDB yang diterimanya dipulangkan. FMTNwews 1MDB LimGuanEng TommyThomas Always great to have big shot friends '...Thomas membuat keputusan tersebut walaupun diberitahu SPRM yang wang sebanyak RM4 juta gagal dipulangkan oleh taikun itu kepada kerajaan...' apa kata macai macai PH syahredzan fahmi_fadzil SyedSaddiq LagaCawan KonfemSahih.. masa ni time LatheefaKoya ke? Diversion tactic. Looks like Najis is getting freed very soon.
Bekas peguam negara arahkan SPRM batal pembekuan akaun milik bos hartanah selepas diminta Guan Eng
SPRM siasat pendedahan butiran sulit siasatan ke atas taikun kepada ahli politik

PETALING JAYA: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengesahkan laporan FMT tentang perhubungan antara menteri dan peguam negara semasa pentadbiran Pakatan Harapan yang membawa kepada badan anti-rasuah itu diarah menarik balik pembekuan akaun bank seorang taikun hartanah.
SPRM memandang serius isu pendedahan butiran sulit penyiasatan dan kemungkinan pengaruh ahli politik.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) Ahmad Khusairi Yahaya berkata SPRM akan menyiasat bagaimana butir-butir sulit penyiasatan ke atas seorang taikun yang sedang disiasat berhubung transaksi kira-kira RM4 juta dana berkait 1MDB didedahkan kepada seorang ahli politik.

“Dan ahli politik terbabit telah menggunakan pengaruh beliau untuk membolehkan peguam negara ketika itu mengeluarkan arahan agar SPRM melepaskan keempat-empat akaun milik taikun berkenaan,” katanya kepada FMT.

FMT hari ini melaporkan bekas menteri kewangan Lim Guan Eng pada 2019 meminta Jabatan Peguam Negara membatalkan arahan pembekuan ke atas 4 akaun bank milik taikun berkenaan yang dibekukan bagi membantu siasatan ke atas kes pengubahan wang.

Menurut laporan itu, Lim pada tahun lepas meminta peguam negara ketika itu, Tommy Thomas untuk menarik balik pembekuan akaun bank milik taikun itu.

Thomas menjawab permintaan Lim 2 minggu kemudian, memaklumkan tentang butiran kes dan mengarahkan SPRM menarik balik pembekuan itu.
Arahan dikeluarkan walaupun SPRM, selepas mendapati sebuah akaun yang dikatakan menerima dana itu hanya berbaki RM76,000 ketika dibekukan, tidak dibenarkan merampas wang daripada 3 akaun lain untuk mencukupkan kurangan sebanyak RM3.9 juta, disebabkan ketiga-tiga akaun itu didapati tidak menerima transaksi meragukan.

Khusairi mengesahkan SPRM melepaskan akaun-akaun milik taikun berkenaan atas arahan peguam negara ketika itu.

“SPRM akan melihat isu kebocoran butir-butir sulit penyiasatan didedahkan kepada ahli politik untuk kepentingan pihak yang disiasat,” katanya. 

Hidup SPRM! Hidup SPRM! Hidup SPRM!

Hibur Hibur Sikit
SELAMAT LEBARAN Tahun 50an (Tjipt. Ismail Mz)
Dalam lagu ini ada disebutkan 'Kondangan boleh kurangin, korupsi jangan kerjain...' Ertinya semangat bebaskan negara dari rasuah sudah ada sejak sebelum merdeka lagi..

Iwan Fals - Bongkar (1989)

Iwan Fals - Tikus-Tikus Kantor (1986)

14 comments:

Anonymous said...

Siasat tipah koya cepat2.. Bising2 akhirnye senyap....

Nak buat gempak jer..

Anonymous said...

Wow hebat Lim Guan Eng boleh beri arahan pada AG kan ker esekutif dan pentadbiran negara perlu di asingkan

atok masa tu buat apa makan gaji buta atau buat buat buta tak nampak..!?

harapkan bang non atao mat sabu masa tu lagi la ke laut dalam ... kikikiki

Anonymous said...

Atok tak pedulikan rakyat. Atok hanya peduli poket atok dan anak pinak saja. Setakat bagi 50 juta macam sebutir nasi banding sepinggan penuh. Sebutir nasi untuk bayaran satu lompatan. Pelaburan untuk dapat sepinggan nasi.

Anonymous said...

Biasalah penyamun-penyamun dalam Pakatan Hancing pimpinan DA-Pigs akan menuduh orang baik sebagai penyamun supaya orang ramai lupa siapa penyamun sebenarnya.

Anonymous said...

Maka tidak hairanlah jika aset negara dan tabung umat Islam lingkup kerana disamun oleh kepala bapak kafir Harbi dengan bantuan khadam liberalnya.

Anonymous said...

πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚komen macam babi buta...
Kan yg lingkupkan duit t.haji pemimpin umno.
Tak tau ker...
Dapatkan sumber maklumat yg betul baru komen.
Taklah nampak bodoh sepanjang zaman.akakak

Anonymous said...

Dan ketika Malaysia sedang diduga dengan pandemik COVID-19, maka tak hairanlah jika kebanyakan rakyat Malaysia mengakui pemimpin politik sempat mementingkan senario tersendiri dan bukan mengambil berat tentang isu rakyat.

Ini antara penjelasan yang dibuat oleh netizen menerusi ruangan komen di Facebook, Ada yang berpandangan bahawa para pemimpin sepatutnya berganding bahu dalam memikirkan cara untuk mengatasi krisis COVID-19.

“Pemimpin yang baik ialah pemimpin yang berganding bahu untuk menangani setiap permasalahan rakyat dan negara. Bukan pemimpin yang tidak habis-habis mengejar pangkat, kuasa demi kepentingan sendiri,” menurut pengguna akaun bernama Jeff Cahaya Elektrikal.

Menurut Wasoo Thivagaran pula, beliau melihat hanya sebilangan kecil wakil rakyat yang tampil membantu orang ramai ketika waktu sukar ini, manakala yang lain dilihat banyak terlibat dalam drama politik.

“Kami memilih anda untuk melakukan perkhidmatan kepada orang ramai tetapi anda semua telah melupakan orang ramai dan menumpukan perhatian kepada cara menjaga keselamatan diri,” tambahnya laporan penuh sila baca di SINI

Oleh itu tak hairanlah jika 'Katak-katak politik' dijangka akan melompat lagi...

Anonymous said...

Saya ingin merujuk kepada rungutan dan tidak puas hati rakyat terhadap kenaikan bil elektrik Tenaga Nasional Berhad (TNB) sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Perkara ini mula ditimbulkan di laman sosial sekitar 19 Mei 2020 iaitu hampir 2 minggu lepas dan sehingga hari ini perkara melibatkan soal kenaikan bil elektrik kerajaan Perikatan Nasioal (PN) masih belum dapat diselesaikan dengan baik.

Selepas aduan demi aduan dibuat, akhirnya hanya pada 28 Mei 2020 telah dilaporkan di media bahawa YB Dr Shamsul Anuar Nasarah iaitu Menteri Tenaga dan Sumber Asli mengakui perkara tersebut namun seolah-olah meletakkan kesalahan kepada rakyat yang kononnya keliru dengan pengiraan bil.

Seterusnya, Menteri berkenaan mengeluarkan lagi satu kenyataan semalam iaitu 31 Mei 2020 bahawa beliau telah memanggil pihak TNB untuk memberi penjelasan di pejabatnya hari ini.

Saya berpandangan bahawa PN tidak sewajarnya hanya menyalahkan rakyat yang kononnya keliru dengan pengiraan bil atau peningkatan penggunaan elektrik atau menyerahkan isu ini kepada pihak pengurusan TNB semata-mata.

Anonymous said...

Wah RBA ternakan parti kafir Harbi DA-Pigs meroyan histeria sejak DA-Pigs terguling baham tanah. Inilah kesan dari sindrom gila kuasa yang terlampau.

Hoi RBA bodoh , mengapa Pakatan Hancing pimpinan DA-Pigs takut untuk menubuhkan suruhanjaya diraja untuk menyiasat tabung umat Islam walaupun Pakatan Hancing telah berjanji sebelum ini ?

Nampaknya Pakatan Hancing sendiri seolah-olah takut suruhanjaya diraja akan menyiasat salah laku pemimpin DA-Pigs dan khadam liberalnya sendiri berkaitan tabung umat Islam.

Anonymous said...

Tulisan Tun Dr Mahathir sumber dari Blog Laman Reformasi.

Kes 1MDB belum selesai dah mahkamah belum menjatuhkan hukuman tetapi Tun Mahathir sudah mendahului mahkamah, sudah menjatuhkan dan memfitnah sebagai pencuri sedangkan rakyat tahu kes ini ditangguh berapa kali oleh pendakwaraya.

Adilkah sesorang dituduh pencuri sedangkan kes nya di mahkamah sedang berjalan..!?

SIKAP SI BACOL YANG TERDESAK...!!

Dari Laman Reformasi sebahagian sedutan tulisan Tun..

1 Jun 2020

1. Rupa-rupanya ramai juga orang Malaysia yang sanggup menerima pemimpin yang telah curi berbillion duit Kerajaan.

2. Di antara mereka ialah pemimpin dan ahli Parti Bersatu yang dahulu menyertai Bersatu konon kerana berhasrat menjatuhkan Perdana Menteri yang curi berbillion duit Kerajaan.

Tun Mahathir

TAHUKAH ANDA KES 1 MDB AKAN DITUTUP..!?


Kes 1MDB sedang digulung penghujahan dan akan Ditutup. Pendakwa Terkial-kial Mencari Bukti.. Siapa VVIP Malaysia yang dimaksudkan oleh kerajaan Amerika Syarikat

Konspirasi Politik Menjatuhkan Dato Seri Najib Dengan Isu IMDB Bakal Mengejutkan Rakyat Malaysia. Nanti ada si celaka fitnah jijik buat buat terkejut.

Maklumat dari Department of Justice Amerika Syarikat menemui bukti terdapat pembabitan bekas peguam negara itu, Lorreta Lynch yang didapati bersekongkol dengan beberapa individu penting dari malaysia untuk hanya menjatuhkan DSNR berkaitan isu IMDB.

Maka, berdasarkan kepada perkembangan dari Department of Justice Amerika Syarikat, kes ini akan ditutup sedikit masa lagi kerana tiada keperluan untuk meneruskannya berikutan terlalu banyak kelemahan berlaku. Yang paling ketara bilamana pihak pendakwa TERKIAL KIAL mencari bukti yang tidak WUJUD untuk dipersembahkan kepada pihak mahkamah.

Doakan Semua Rakyat Malaysia.

Ia diperkuatkan lagi dengan pembabitan NGO berprofil tinggi di Amerika Syarikat milik George Soros open society dan Clinton Global Foundation.

Siapa yang bersalaman dan bersama George Soros dlm kes. 1MDB. 22 tahun dulu ada VVIP ini kata George Soros ini moron penyangak matawang bila kalah judi Forex 32 billion.

Komplot ini dirancang sebelum PRU14 bagi memastikan DSNR dan kerajaan BN KALAH dalam PRU14 dan seterusnya membuka jalan mengheret bekas PM itu ke mahkamah sebagaimana yang dirancang.

Namun demikian DOJ Amerika Syarikat GAGAL menemui bukti untuk mensabitkan Dato Seri Najib berkaitan IMDB sehinggalah mereka melakukan siasatan dalaman dan mereka menemui terdapat pengibatan secara langsung oleh peguam negara Amerika Syarikat Lorreta Lynch dengan VVIP dari Malaysia.

Dipercayai dari parti pembangkang semasa PRU14 mensasarkan tuduhan fitnah jijik PALSU semata mata untuk menjatuhkan Dato Seri Najib.

Jelas kes ini didapati CACAT sekaligus menimbulkan elemen elemen yang hanya BERPAKSIKAN REKAAN dan tiada sabitan kukuh disebabkan banyak keraguan.

Lorreta Lynch mungkin sudah dibayar oleh VVIP dari Malaysia ini. Ingat budak suruhan dan peguam VVIP dulu pernah datang ke USA urusan kes 1 MDB.

Dari hari pertama PH bentuk kerajaan dan pasca peralihan dannkempen sebelum PRU 14 hati aku sudah terdetik ini rancangan sang fitnah jijik dan from thr day one lagi aku dah tulis "Kerajaan Yang Diasaskan Persepsi Dan Fitnah Jijik Tidak Kekal Lama"

Nampak nya sumpah laknat dah makan sang penguasa zalim fitnah jijik. Nampaknya sang fitnah jijik kepanasan sekarang ini.

Anonymous said...

Yang gila berpolitik sibuk mengejar kuasa ialah pemimpin-pemimpin parti kafir Harbi dan khadam liberal mereka di waktu kerajaan PN sibuk membantu rakyat menghadapi covid-19.

Mantera-mentera sihir menghasut rakyat guling kerajaan PN sentiasa diratib oleh pemimpin-pemimpin Pakatan Hancing termasuk DA-Pigs sendiri siang dan malam.

Sebahagian dari pemimpin Pakatan Hancing pimpinan DA-Pigs terdiri dari pelbagai jenis katak yang pandai melompat mencari dedak cap roket..

Anonymous said...

RBA poyo tahap gaban ternakan parti kafir Harbi DA-Pigs sedang mencipta pelbagai fitnah untuk menfitnah kerajaan PN seperti isu TNB sedangkan isu ini telah lama selesai dan pengguna TNB tidak dizalimi.

Nampaknya RBA sangat terdesak untuk menfitnah kerajaan PN sejak Pakatan Hancing pimpinan DA-Pigs telah tumbang baham tanah.

Pakatan Hancing tumbang pun kerana tindakan bodoh pemimpin Pakatan Hancing sendiri.

Ha ha ha ha ha

Anonymous said...

Siapakah yang menjual aset TH jika bukan KERAjaan PH ? RBA sila jawab !

Anonymous said...

Dlm ni semua cybertropper najib yg mengabih beras

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails