Tuesday, September 04, 2018

Waspada Ancaman Aqidah, Liberal &Pluralisme.. -Ust Nassuruddin Daud



KOTA BHARU – Umat Islam diminta supaya berhati-hati dengan bahaya gerakan pemikiran liberal dan pluralisme agama yang semakin berani mengancam aqidah umat Islam di negara ini.


Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Dakwah, Penerangan dan Hubungan Serata, YB Dato’ Haji Mohd Nassuruddin Haji Daud berkata demikiran sewaktu berucap mewakili Menter Besar merasmikan Seminar Bahaya Islam Liberal di KTC semalam.

Katanya, acaman golongan liberal dalam bentuk perang pemikiran ini perlu ditangani secara bijak dan berkesan oleh umat Islam sebelum ia menjadi ancaman yang lebih besar.

“Bahaya pemikiran golongan ini kerana mereka hanya bersandar pada asas rasional semata-mata tanpa bersandar pada sumber ajaran Islam yang sebenar.

Mereka mentafsirkan ajaran agama sesuka hati dengan bersandar pada fikiran yang cetek dan lebih cenderung mengikut kefahaman mereka,” katanya.

Tambahnya, ancaman ini merupakan bentuk penjajahan pemikiran yang dirancang oleh musuh-musuh Islam bagi merosakkan aqidah umat Islam dan umat Islam hendaklah sentiasa peka dengan sebarang bentuk ancaman baru ini.

“Musuh-musuh Islam sentiasa mencari ruang dan peluang untuk menyesatkan umat Islam melalui pelbagai bentuk keraguan supaya umat Islam tidak lagi mengamalkan ajaran Islam yang sebenar.

Mutakhir ini timbul pelbagai istilah seperti Islam Liberal, Islam progresif, Islam moderat, Islam sederhana dan lain-lain lagi yang sebenarnya merupakan jarum halus yang dicucuk untuk memesongkan umat Islam dalam mengamalkan syariat Islam bahkan mendorong umat Islam menerima nilai-nilai sesat dari barat seperti LGBT atas nama hak asasi manusia, kebebasan individu dan sebagainya,” katanya.

Katanya lagi, dalam menghadapi ancaman ini pihak Kerajaan Negeri sentiasa memberi penekanan dan kesedaran tentang bahaya bentuk pemikiran moden ini melalui kuliah-kuliah agama yang sentiasa diadakan pada setiap masa.

Objektif program ini dianjurkan adalah untuk memastikan umat Islam tidak terjerumus ke dalam sebarang bentuk fahaman yang bercanggah dengan Islam, memantapkan kefahaman seluruh umat Islam disamping mendedahkan kebatilan fahaman Islam liberal.

Seterusnya memperkukuhkan pegangan aqidah Ahlus Sunnah Wal Jamaah disamping menjadikannya sebagai teras dalam penyatuan umat Islam di negara ini, dan membina kesatuan umat Islam dalam menghadapi ancaman fahaman liberalisme yang semakin menular dalam negara ini.

Tiga tokoh daripada Indonesia yang mewakili INSISTS diundang sebagai pembentang iaitu Dr. Nirwan Syafrin, Dr. Henri Shalahuddin dan Dr. Adian Husaini. Manakala pengulas terdiri dari YB Dato’ Dr. Mohamed Fadzli Dato’ Hassan (Exco Kerajaan Negeri), Firdaus Wong Wai Hung (Presiden MRM) dan Dr. Wan Nor Haziki Wan Abd Halim (Timbalan Presiden GASMA).

Untuk sesi forum dan dialog penalis terdiri dari Dato’ Dr. Johari Mat (Pengarah IPTG) dan Dr. Aizam Mas’od (Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan) dengan moderator Ustaz Sofwan Badrie Ahmad Badrie (Presiden GASMA).-UPKN KELANTAN 2/9/2018

21 comments:

Anonymous said...

Pas telah mengancam kesucian islam kerana telah tonggang islam untuk tembolok lobai pas..

Hati2 bila dengar lobai pas bersuara...orang lain buat haram...lobai pas buat ade dalil halal..

Anonymous said...

ibnu hasyim........Datuk Husam Musa dah jadi Senator di Parlimen Malaysia, jaga bab ekonomi pantai timur lagi! banyak peruntukan dia tu, boleh lah ko mengendeng, membodek, mengampu, mengipas dia lagi, untung2 dapat sambung bisnes ko yang dah melingkop tuh!!! boleh tebus balik MARU`AH blog dan diri kau yang sudah tergadai nih!!!

Anonymous said...

Pakcik hj hasyim,ada lagi tak peluang kerja petik buah di australia? Kalau ada kawan mahu no fon.hari ada nmpak promosi kerja buruh di korea masih ada lagi tak?

Anonymous said...

Mengtafsir hukuman Islam ikut keperluan politik sekular juga satu bentuk liberalism contoh2:

Nonmuslim Octoberfest utk nonmuslim diPP bawah PH diperangi PAS habis-habisan tapi diTrg bawah PAS, bikini separoh bogel utk Nonmuslim dibenarkan, panggung wayang tempat remaja muda mudi berpeleseran maseh beroperasi, budaya lepak muda mudi ditepi pantai bebas sahaja, karaoke gelap dan lorong2 mati utk LGBT dan bukan LGBT maseh berjalan spt biasa.

DiKel, Orang Asli ditindas dan dizalimi ala Zionis dan Manifesto PAS dari PRU2 lepas maseh tak tertunai sehingga air kelantan dah tukar warna gelap

Bagaimana pula hukuman sebat LGBT dilaksanakan utk PRK2 sedangkan Hadi sendiri berlakon drama mainan politik usul RUU355 diParlimen dulu bawah arahan Menteri UMNO yang dilihat tidak jelas pendirian LGBT atau dibawah arahan PM yg dituduh mencuri duit negara dan membohong pasal kecurian dan patut di hukum potong tangan tapi dibela Hadi.

Bagaimana pulak Hadi boleh hirup balik gulai kawah campuran ketul babi MCA-UMNO semua yang dikafiri Amanat Hadi tak lama dulu sehingga UMNO menggelar PAS, Parti Ajaran Sesat.

Bukankah cara PAS memilih tafsiran hukum secara liberal ikut keperluan politik satu bentuk liberalism yang bahaya kpd kepercayaan akar umbi dan kepercayaan pengundi2 PAS?

Halal utk PAS, haram utk orang lain terutama PH.

Anonymous said...


Pemimpin PAS telah mengadakan pertemuan dengan Paderi di sebuah hotel beberapa hari yang lalu.

Adakah Paderi mengatakan Islam adalah agama Tuhan atau jika tidak adakah PAS menerima Kristian sebagai salah-satu agama?

Kalau bukan, tidak kah tindakan PAS sama juga lah dengan liberal dan pluralisme agama.

Anonymous said...

Aduhai lelebai serambi Mekah.......Terengganu yg tak serambi tu pon dah laksana hukum sebat (hudud?), korang masih lagi berkolomcium, bersimpulcium, berpelokcium dgn LGBT, ZINA, MAKSIAT DI KELANTAN TU? Korang BENAR BENAR HAMPAS!!!

Tahniah Terengganu, SEJAHTERA BERSAMA ISLAM!!!

Anonymous said...

Tak ke salah promosi kerja secara haram diAustralia dan Korea? Lepas tu anak2 muda ini ditindas zalim oleh broker, majikan dan hidup secara curi2 takut ditangkap Immigration dan Border Control.

PAS galakkan makan duit haram?

Anonymous said...

Tangkap dan potong tangan lobai2 PAS yg bersekongkol mencuri kayu balak di Hutan Simpan Sg Brok, Lojing Gua Musang Ulu Cat Machang dll yg telah GONDOL dicuri berjema`ah oleh lebai2 PAS di Kelantan. Walk the talk! Mari sama2 kita tengok!!!

Anonymous said...

paderi tu bkn ketua evangelis ke. blh pulak jumpa.

Anonymous said...

nasarudin ni yg buat ceramah kutuk husam last kantoi husam dtg. byk ckp pulak liberal dll.

napa xmasukkn kesesatan lain seperti taksub..khawarij syiah yg juga sgt bahaya sebb bertopeng agama?

klu tk blh adil jgn harap org nk sokong. semuanya tunggang agama utk kepentingan politik. bila pas ceramah pasal liberal dll kunun nk bgtau pas tk terpalit.

yg sgt liberal dgn perompak negara tu apacita? sgt liberal dgn umno sekular mcmana? semua halal klu pas yg buat. betul2 penunggang agama.

Anonymous said...

Kerja haram apa pula? Nk tolong org pun haram? Bukan kita curi duit orang,nk buat apa takut.

Anonymous said...

Lobai nak islamkan paderi...tapi paderi dah tahu lobai penipu..lebih teruk dari orang kristian..

Anonymous said...

Ikat tangan ibnu hasyim kerana selalu sebar citer ftnah..

Anonymous said...

Lobai buat fitnah halal...ade dalilnye yg lobai saja tahu..

Anonymous said...

Alhamdullillah ust2 dalam adalah pewaris ulamak. Harapkan mat sabu, pewaris dap.

Anonymous said...

Teruakan dakwah Pak Asim. Tembak lagi. Komen meroyan mereka sudah bernilai sampah. Patut dihanyutkan kelaut. Dah tak ada yang cerdik-cerdik pon. Komen kesasar, tambah bongok.

Ha ha ha.

Anonymous said...

Husam musa jadi senator??? Hancur lagi le Islam. Sultan kelantan pun tak suka senator ni.

Anonymous said...

ni contoh kesesatan taksub. nasaruddin tktau yg pnyokong walaun dh rosak fikrah mereka. sebb suka tukar2 pemikiran dlm perjuangan. byk takiyyah.

Anonymous said...

geng balak memang tk suka husam. mereka nk balak..husam bawa bala kt mereka.

sebaiknya husam xyah bantulah pembangunan klntan.. buat musuh dgn depa je yg dh jumud dn taksub. nnti husam dituduh mcm2.

biarlah walaun dgn cara mereka. org jumud jgn dilayan.

Anonymous said...

tgk tu belum apa2 dh tuduh husam nk hancurkn islam. ini masalah akidah. islam tkkn hancur sebb Allah dh jakin. yg hancur ialah mereka yg perasan sgt islam dr org lain.

mereka anggap pembangunan mnghancurkn islam. mereka penakut dgn dunia dn suka cr lama yg jumud dan terkebelakang.

amat nipis iman mereka klu takut rosak iman dgn pembangunan. bg mereka hnya pas yg islam. mati hj hadi matilah islam dlm diri mereka.

apa hujah husam hancurkn islam cuba huraikn. iman kamu dlm poket husam ke?

Anonymous said...

jANGAN TUNGGANG BABI dap..SUDAHLAH WAHAI PENJILAT LGE/LKS
KAKI FITNAH KENCING KUAT - PAKATAN/DAP GOMEN MA..HAIYA...
ITU KELWENTONG KUAT SUDAH DATANG CUMA LAIYO...ISLAM TAK MAHU FITNAH MELAYU MAYAK KUAT MA...CILAKO LO KAWAN ..LU MATI NNANTI HANTAQ PI JIRAT MA,,

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails