Saturday, September 08, 2018

Sebat, K'jaan PH Songsang &Sumbang - Dr Mohd Khairuruddin


1.    Kenyataan YAB Perdana Menteri berkaitan pelaksanaan hukuman sebat ke atas dua pesalah yang cuba melakukan musahaqah menunjukkan pendirian songsang dan sumbang Kerajaan Pakatan Harapan dalam isu ini.

2.    Kerajaan Persekutuan tidak sepatutnya mempertikaikan keputusan Mahkamah Tinggi Syariah Terengganu kerana undang-undang Islam adalah di bawah Senarai Negeri dalam Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan. Mahkamah telah membuat keputusan ini berdasarkan Seksyen 30 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) 2001 yang dibaca bersama Seksyen 59 (1) enakmen yang sama. 

3.    Hakim dalam menentukan kadar hukuman bukan sahaja menilai keadaan pesalah sebaliknya turut mengambil kira implikasi kesalahan yang dilakukan itu terhadap kepentingan awam melibatkan agama dan masyarakat. Tambah pula, menurut perspektif Islam malah juga dari sudut nilai moral dan naluri kemanusiaan, kesalahan musahaqah ini adalah perlakuan songsang yang sangat mencemar maruah dan kehormatan masyarakat dan sangat berat sehingga boleh mengundang kemurkaan Allah s.w.t. 

4.    Justeru, sama ada ia merupakan kesalahan kali pertama atau kali ke-berapa pun, adalah munasabah hukuman pengajaran seperti sebat syarie dijatuhkan sebagaimana peruntukan undang-undang itu bagi memberi amaran dan mesej nasihat bukan hanya kepada pesalah tetapi juga kepada masyarakat agar tidak melakukannya. 

5.    Mengatakan bahawa hukuman yang dijatuhkan itu telah mempamerkan Islam bengis hanya memperlihatkan betapa tidak cermat dan jahilnya YAB Perdana Menteri dan ahli-ahli kabinet Kerajaan terhadap kaedah hukuman sebat syarie yang sebenar - sangat ringan dan tidak mencederakan kulit langsung. 

6. Sangat malang, saya mengandaikan tiada dalam kalangan ahli kabinet termasuk yang berpendidikan agama memberikan pencerahan tentang kaedah hukuman sebat syarie ini kepada kabinet. Sebat syarie jauh lebih ringan berbanding kaedah sebat dalam undang-undang sivil yang menyakitkan dan mencederakan. Sebaiknya kabinet mempertikaikan hukuman sebat sivil berbanding mempertikaikan hukuman sebat syarie. 

7. Ia bukannya mempamerkan wajah bengis Islam sebagaimana dakwaan songsang kabinet malah sebenarnya memaparkan wajah ihsan dan rahmatnya pelaksanaan sebat syarie. Sebaliknya sebat sivillah yang telah memaparkan wajah bengis undang-undang negara yang telah diterima pakai dan diamalkan sejak dahulu hingga sekarang. Itulah yang sepatutnya lebih utama dipertikaikan oleh kabinet. 

8.    Adapun imej buruk yang kononnya dipaparkan oleh sebat syarie ini sebagaimana dakwaan kabinet, suka saya tegaskan bahawa imej buruk itu terpapar apabila perlakuan songsang disokong dan dibela oleh pemimpin bergelar Muslim. Sebaliknya, menghukum sebagai pengajaran terhadap perlakuan sumbang ia adalah lambang betapa Islam adalah agama yang terhormat dan mengangkat nilai kehormatan diri masyarakat daripada terjebak dalam perlakuan songsang dan sumbang.

9. Islam dicemuh bukan kerana hukuman sebat syarie itu, tetapi kerana ada dalam kalangan pemimpin Kerajaan yang beragama Islam lemah jiwa dan imannya serta tidak bersifat "izzah"  dan tegas terhadap kemungkaran menyebabkan orang yang jahil dan pihak yang memusuhi Islam bertambah selesa untuk terus memberikan persepsi buruk terhadap Islam.

10.    Saya mengira kabinet pimpinan PH telah memberi mesej yang salah tentang sikap dan pendirian mereka terhadap amalan songsang. Saya berharap agar YAB Perdana Menteri dan Kerajaan Pakatan Harapan dapat memperbetulkan semula pendirian yang songsang dan sumbang ini.

Sekian.
”Sejahtera Bersama Islam”
DATO’ DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI
Ahli Parlimen Kuala Nerus


Berita hangat

Video



Sinar TV

YouTube - 1 hari lalu



Astro Awani

YouTube - 21 Ogo 2018



Berita Harian Online

YouTube - 3 hari yang lalu



Astro Awani

YouTube - 16 Ogo 2018


6 comments:

Puaka Rimba said...

Jangan lupa Q7. BayarTunai tu. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Nk tahu juga..Q7 tu apa bro?

Anonymous said...

patut disebat bontotnya dikhalayak ramai juga. jgn hukuman hnya utk rakyat marhein... yg pemimpin berlagak suci murni.

undilah ph demi keutuhan negara

Anonymous said...

SiSomi ni yang kuat berarak RUU355 dari Padang Merbok sampai minum kopi dikota London.

Ni kes tak puashati nada defensif dan rasa bersalah TITM semalam dek gesa2 sebat dgn liputan hebat, promosi WA,/ pekeliling/ laporan kronologi ala detik2 peristiwa politik bersejarah.

Terpaksa keluar ayat sonsang pulak.

Tak boleh nak kawal lah persepsi orang ramai mcm perlumbaan menunjuk2 modal politik sekular sebelum PRU/PRK sama drama sinetron RUU355 hari itu diParliment. Ni repeat jugak.

Tak nampak pulak deretan ala-UMNO Q7, Vellfire, Porche, Fortuner, Merc, motor besar diSeri Setia semalam.

Ironisnya, yang berpakaian leotard gucci zebra oversaiz dok santai dirumah sedih hilang koleksi harta karun curi nilai lebih RM1 billion kandongan barang2 kemas Lebanon, jam2 tangan branded, bag2 Birkin pelbagai warna dan wang tunai pelbagai denominasi RM120 juta.

Takpa, ramai walauntit merayau2 dok rayu undi nak bantu selamat dan dapatkan balik.

Anonymous said...

Hancur undi ph. Hukum islam pun pertikai. Lebih suci lagak mereka dari para ustaz.

Anonymous said...

Aku ada kawan nama lim g.e,dan lim g.e ni terencat akal.satu hari aku nampak lim g.e masuk bangunan DAPigs.aku hairan dan pikir mungkin lim g.e ni nak beli babi kot.ye lah nama papan tanda pun tulis DAPigs, kedai jual babi kot.rupanya lim g.e ni red bean army DAPigs.dalam pejabat DAPigs tu ada bilik komputer khas utk red bean army DAPigs fitnah orang.dgn duit gaji jadi rba pakaturn dapigs ni lim g.e beli banglo di jalan pinhorn....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails