Sunday, September 02, 2018

Pertandingan Kartun Nabi Dibatalkan, Geert Wilders Mulai Takut? PH M'sia?

Wilders. Foto: AFP
AHLI Politik Belanda, Geert Wilders, membatalkan pertandingan karikatur Nabi Muhammad, dengan alasan 'keselamatan orang tidak bersalah'. 

Dalam satu kenyataan bertulis pada hari Khamis 30 Ogos 2018, Wilders berkata 'akan ada serangan terhadap orang yang tidak bersalah dan menentang Belanda' jika perlumbaan itu masih diadakan.

Sebelum ini, kerajaan Indonesia mengecam peraduan kartun Nabi Muhammad yang dirancang akan dilakukan oleh anggota parlimen Belanda, Geert Wilders. PM Belanda memanggil kerajaannya yang dikatakan tidak berkaitan dengan pertandingan kartun anti-Islam itu.

Menteri Luar Negeri Indonesia Retno Marsudi dalam satu pernyataan di Jakarta, Khamis (8/30), menggambarkan pertandingan kartun Nabi Muhammad sebagai 'aksi provokatif'. Pertandingan dengan hadiah sekitar Rp148 juta akan dimulai pada bulan November dan sejauh ini telah ada 200 terdaftar.

"Ini adalah perbuatan yang provokatif dan tidak bertanggungjawab," kata Menteri Luar Negeri Retno. "Aktiviti ini membahayakan, dalam suasana usaha bersama bagi mewujudkan keamanan, kestabilan dan toleransi antara agama dan tamadun," kata Retno.
https: img.okeinfo.net content 2018 08 31 18 1943943 lomba-kartun-nabi-muhammad-batal-setelah-dikecam-indonesia-dan-pakistan-yqDqE7Dh8L.jpg
Di Pakistan, rancangan perlumbaan menyebabkan gelombang protes di beberapa bandar raya termasuk Islamabad, Lahore dan Karachi. Perdana Menteri Belanda, Mark Rutte, pada Jumaat (8/24) memberitahu pemberita bahawa dia "tidak melihat hal-hal positif dari rancangan Wilders."

Tetapi pembangkang, seperti yang dilaporkan oleh agensi berita Reuters, mengatakan Wilders 'hanya menggunakan hak untuk kebebasan pendapat yang dijamin oleh undang-undang'.

Retno Marsudi, bekas duta besar Indonesia ke Belanda, berkata kebebasan bersuara adalah sesuatu yang perlu dihormati tetapi tidak tanpa batasan. 

"Semua pihak diwajibkan untuk sentiasa menegakkan prinsip toleransi untuk saling hormat," kata Retno.

Beliau juga mengatakan bahawa dia telah berkomunikasi dengan Menteri Luar Negeri Belanda, Stephanus Abraham Blok, untuk menyampaikan kebimbangan yang mendalam dan mengutuk pertandingan kartun Nabi Muhammad. 

Sebagai tambahan kepada Indonesia, pemerintah Pakistan juga mengeluarkan protes yang kuat.
Foto: EPA
Dalam perbincangan dengan Blok Menteri Luar Negeri, Menteri Luar Negeri Pakistan, Shah Mahmood Qureshi, berkata pertandingan kartun Nabi Muhammad  tidak beza dengan perbuatan sebarkan kebencian dan sikap tidak bertoleransi'.

Para imam di Amsterdam dipanggil bagi memaafkan mereka yang menyerang agama. Qureshi berkata perlumbaan itu akan menyakiti perasaan orang Islam di seluruh dunia. Beliau berkata beliau akan membawa masalah ini kepada komuniti antarabangsa dan beberapa pemimpin negeri. 

"Kami telah menghubungi Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu, serta Kesatuan Eropah," kata Qureshi.

Jurucakap Kementerian Luar Belanda berkata bahawa kerajaan Belanda tidak menyokong rancangan Wilders.

Perdana Menteri Pakistan, Imran Khan, berkata, "Mereka tidak faham, mereka menyakitkan kita dengan mendalam ketika mereka bertindak seperti itu."

Beberapa parti di Pakistan akan mengadakan demonstrasi terhadap rancangan Wilders. Wilders berkata kartun Nabi Muhammad termasuk dalam pertandingan itu akan dipasang di pejabatnya di bangunan parlimen Belanda. Beliau berkata 'ada banyak yang berminat' untuk menghantar kerja dalam perlumbaan ini.

Sementara itu, imam Amsterdam Yassin Elforkani kononnya dipetik media tempatan menyeru umat Islam Belanda memaafkan mereka yang menyerang Islam.

"Dalam pelbagai ayat Al-Quran, anda diminta memaafkan mereka yang menyerang kamu," katanya seperti dikutip oleh RTL.
"Rasulullah mengampuni orang yang menyerangnya, jadi lebih baik mengikuti Rabul," katanya. (qlh)

Komen Weblog Ibnu HasyimMajalah satira Perancis sekali lagi menjadi pusat perhatian dunia. Selepas karikatur 2011 diterbitkan yang menggambarkan Nabi Muhammad, pejabat media dikritik oleh umat Islam di seluruh dunia. Serangan bom turut melanda pejabat editorial majalah Charlie Hebdo.

Tindakan-tindakan beginilah sebenarnya menghalang usaha umat untuk mencapai dialog berperadaban. Jika anda berazam untuk menerbitkan karikatur Nabi Muhammad SAW, tindakan ini dengan jelas melanggar nilai hak asasi manusia dan toleransi beragama.

Majelis Ulama Indonesia (MUI) mengeluarkan Fatwa tahun 1988 tentang Penggambaran Sosok Nabi Muhammad SAW baik dalam bentuk gambar, patung, maupun seni peranan dalam teater dan filem. Majlis Kepimpinan MUI, yang kemudian dipimpin oleh KH Hasan Basri, memutuskan untuk menolak penggambaran Nabi Muhammad dalam bentuk apapun, termasuk gambar dan filem.

Kerajaan perlu melarang imej dan filem sedemikian. Dalam mengambil keputusan tersebut, MUI mendasarkan pada sebuah riwayat pada Fath Makkah, Rasulullah SAW memerintahkan untuk menghancurkan gambar dan patung para nabi terdahulu yang tersusun di Kaabah. Para ulama juga mengambil ijma 'sukuti tentang larangan lukisan nabi dan utusan.

Peraturan pencegahan (sadd az-Zariah) untuk mengelakkan perkara-perkara yang tidak diinginkan oleh agama dan kemurnian Islam baik dari segi aqidah, moral, dan syariah. Dalam hadith, Rasulullah (SAW) sangat mengutuk orang yang berbohong menggunakan namanya SAW. 

"Baran, yang berbohong kepada saya dengan sengaja, dialu-alukan untuk menduduki tempat duduknya di neraka." (HR Muttafaq aih Alaih).

Lebih-lebih lagi, orang yang sengaja melukis karikatur Nabi Muhammad dengan niat untuk bersenang-senang. Kalimahnya, menurut Sheikh Yusuf Qaradhawi, jauh lebih sukar. Syeikh 'Atiyyah Saqr melalui kitabnya Ahsanul Kalam fi al-Fatawa wal Ahkam, Dar Ghad al-'Arabi, Jilid 1 halaman 156 menyebutkan larangan meniru para nabi dalam lakonan mahupun dalam lukisan. 

Pendapat ini dikuatkan oleh fatwa Syeikh Hasanain Makhluf pada Mei 1950, Lujnah Fatwa Azhar bulan Jun 1968, Dewan Majma 'Buhuth Islamiyah pada Februari 1972, dan Muktamar ke-8 Majma bulan Oktober 1977. 

Majlis Mufti di Malaysia pernah mengeluarkan pendapat, masalah lukisan dalam Islam telah banyak khilafiyah. Ada ulama yang melarang lukisan atau membuat patung makhluk bernyawa. Mereka mendasarkan pada hadis dari Ibnu Umar RA bahawasanya Rasulullah SAW bersabda, 

"Sesungguhnya orang-orang yang membuat gambar-gambar ini akan disiksa pada hari kiamat. Kepada mereka dikatakan, 'Hidupkanlah apa yang kamu buat'." (HR Muttafaq aih Alaih).

Mana PH?

Soalnya sekarang, dunia digoncang isu pertandingan katun Nabi Muhammad SAW yang menghina Islam, melibatkan kemarahan Indonesia dan Pakistan, Malaysia nampaknya sepi dan bisu. Mana pergi pemimpin Pakatan Harapan  (PH)? Mengharap kepada Pakatan yang tiada Harapan? Apa lagi balaci-balaci 'anjing tunggang' 'lebai kulup'nya yang mewar-warkan 'kerajaan Islam PH'?

Geert Wilders, perancang biang keladinya pun mulai bimbang dan takut.. Terus membatalkan pertandingan karikatur Nabi Muhammad, dengan alasan 'keselamatan orang tidak bersalah'? Kesian kepada anjing tunggangnya di Malaysia, bertaubatlah! Kembalilah kepada Islam sebagai suatu cara hidup..


Buktikan kebencian anda kepada PH di bawah Tun M dengan mengundi PAS dalam PRK ini..






15 comments:

Anonymous said...

Pas tak mao hantar pejuang islam hentam golongan hina nabi dan islam?...

Anonymous said...

umno? pas? walaun? tkbuat apa pun senyap aje... tkkn tknk buat demo? islam terancam tu? cepat walaun jgn tidor gentel telur je.

Anonymous said...

tu depa hina islam. pas tkrasa apapun. tp jgn sesekali hina hj hadi. klu berani lukislah muka hj hadi. walaun akn mngamuk di padang merbok.

Anonymous said...

belanda jajah indonesia
lari tak cukup tanah tinggai indonesia bila rakyat indo lawan
tuntut kemedekaan
britris jajah tm dia pulak ajar melayu kalau nak medeka ikut kitab l reid
tu pun ada orang ikut
sebab tu lani jadi bubur lambak

paktan tak nak bantah bila ornag hina Islam
kalau tak rasa apa islam dihina
lebih baik buang pakaian pakai kain kapan

ted manoff said...

Tuan ibnu beraq pun salah ph?...


Tuan ibnu..bila acara memijak hadi awang secara berjemaah akn diadakan..

Pijakkkkk hadi awang..!!!!,🐷


Pijakkkk hadi bawangg..!!!💩💩



Berakkk dlm mulut hadii awang..!!!💩💩



Kahkahhhhhhhh..😊😊😊😊😊

Anonymous said...


sepatutnya orang yang dapat dan selalu bermimpi bertemu Rasulullah sallahhualaihiwassallam lah yang jadi juri pengadil menilai lukisan tersebut.

Kalau tidak sekurang-kurang nya mereka lah yang paling awal keluarkan kenyataan membantah kerana hanya orang yang sayangkan Rasulullah sallahhualaihiwassallam yang dapat mimpi bertemu Baginda.


Anonymous said...

Apa jasa PAS dalam perkembangan Islam dan ulama di Malaysia?
1-mendedak bersama Ularmak.
2-Membalak bersama Ularmak.
3-Berasmara bersama UMNO, MCA dan MIC yang pasti sebelum ini MCA dan MIC lantang menolak hudud.
4-memfitnah PH dan
5-membaruakan, menganak haramkan, mencaci dan membiawakkan pemimpin Amanah

UMNO, MCA bersama-sama MIC sedang meliwat PAS.

Anonymous said...

pas dah kahwin dengan umno tak buat apa2? atau tok guru tengah pegang kote nak disumbat dalam isteri anak bawah umur (sebab tu sibuk nak dibenarkan khwin kanak2)

Anonymous said...

dap pung tolak hudud
melayu paktan pung ikut jugak
sama saja paktan ni

Anonymous said...

Apa jasa Pan tak amanah kepada islam dan malaysia
1.dibiayai dap untuk meliberalism islam dan menghina ilmu islam yg merujuk alquran/hadis ijmak ulamak dll
2.bersubahak dgn dap/mahathir/ dgn mengelirukan ilmu dan panganut islam ahli sunah wja
3.bercium mulut dan berkalhwat dgn anvenglis dap dgn panduan iman2 mereka al matsabu LGE/lks dan tuan guru mahadeva
4.menghina kalangan ulumak secara zalim iatu membuat persepsi politik dan sentimen keatas ilmu islam yg benar dgn mengelirukan masyarakat..penentang hukum islam secara sinis
5.creats unbalance cond/situasion iaitu,,bersenkongkol dengan mereka yg berfahaman meterialistic..

Anonymous said...

Pemimpin-pemimpin pakatan syiah-liberal-kafir harbi telah bersikap anti-Islam dan anti-umat Islam sejak mereka menjadi pembangkang sehinggalah sekarang maka puak munafik dan puak kafir harbi berdiam diri seperti syaitan bisu setiap kali agama Islam dihina dan umat Islam ditindas oleh puak munafik dan puak kafir harbi antarabangsa,

Sikap berdiam diri pakatan ini jelas menunjukkan mereka merestui tindakan menindas agama Islam dan umat Islam. Bahkan pakatan telah memecat ramai kakitangan awam seperti ustaz, uszatah, peguam negara dan hakim dll yang terdiri dari kaum Melayu Islam.

Dan sebahagian jawatan seperti peguam negara dan hakim telah diisi oleh puak kafir ! Bahkan puak kafir mahu pakatan memecat lebih ramai kakitangan awam kerana puak kafir bersikap perkauman melampau terhadap kaum Melayu Islam !

Bahkan pakatan tanpa merasa malu atau segan telah memungkiri pelbagai janji dalam manifesto pakatan sendiri dengan menggunakan pelbagai fitnah, alasan bodoh, putar belit dan u-turn untuk menipu rakyat. Ini jelas menunjukkan pemimpin-pemimpin pakatan adalah puak munafik !

Lihatlah komen-komen yang penuh dengan fitnah yang ditulis oleh anjing-anjing kurap ternakan pakatan sentiasa menfitnah, menghina dan memaki hamun ajaran Islam, perjuangan Islam, jemaah Islam seperti PAS dan umat Islam yang menyokong perjuangan Islam membela Islam dan hak umat Islam.

Semua pengundi pakatan juga menanggung dosa besar setiap kali pakatan menzalimi Islam dan umat Islam. Bahkan mereka bukan umat Nabi Muhammad S.A.W. .

Rasulullah telah bersabda yang bermaksud:

Sesungguhnya selepasku ini akan adanya pera pemimpin yang melakukan kezaliman dan pembohongan. Sesiapa yang membenarkan pembohongan mereka dan menolongan kezaliman mereka maka dia bukan dariku dan aku bukan darinya dan dia tidak akan mendatangi telaga (di syurga) dan sesiapa yang tidak membenar pembohongan mereka dan tidak menolong kezaliman mereka, maka dia dari kalanganku dan akan dari kalangannya dan dia akan mendatangkan telaga di syurga.
(Kata al-Haitami: Hadith ini diriwayatkan oleh oleh Ahmad, al-Bazzar dan al-Tabarani di dalam al-Kabir dan al-Ausod . Para perawi salah satu sanad al-Bazzar dan Ahmad adalah para perawi Sahih al-Bukhari)

Anonymous said...

Woi anjing-anjing ternakan pandap, mana semua janji pakatan ? Sudah ke lautkah? Atau ke tong sampah?

Anonymous said...

Kegemaran anjing-anjing ternakan pakatan ialah menjilat lebai kulup biaDAP dan menghina, memaki hamun, menfitnah dan memburuk-burukkan ulama-ulama Islam kerana anjing-anjing kurap dan lebai kulup biaDAP amat bencikan perjuangan Islam.

Anonymous said...

Hinanya Melayu Di Mata Perdana Menteri Malaysia ???

http://khairulryezal.blogspot.com/2018/09/hinanya-melayu-di-mata-perdana-menteri.html

Anonymous said...

Anjing kurap 10:03 PM ternakan pandap telah menulis dakwaan karut marut tanpa sebarang bukti maka anjing kurap penjila lebai kulup biaDAP adalah penjaja fitnah yang tidak bermaruah kerana anjing kurap ini telah menjadi pelacur politik murahan!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails