Monday, September 03, 2018

Penahanan 1 Juta Muslim Uighur Di China. Apa PBB Buat?

https: img-o.okeinfo.net content 2018 09 01 18 1944487 pbb-khawatir-soal-penahanan-satu-juta-muslim-uighur-di-china-q8sM2Pv2FM.jpg

PBB menyatakan khuatir atas penahanan massal kelompok Muslim Uighur di China dan menuntut pembebasan mereka. Beijing menyatakan mereka ditahan dengan "alasan" mengatasi keganasan.
Pernyataan ini dikeluarkan setelah sebuah komisi PBB mendengar beberapa laporan bahwa sampai satu juta Muslim Uighur di daerah Xinjiang barat ditahan di kem pendidikan kembali.

Beijing menyangkal sejumlah tuduhan tersebut tetapi mengakui beberapa ekstremis ditahan untuk dididik kembali.
China memandang milisi dan kumpulan pemisah Islamis bertanggung jawab atas terjadinya kerusuhan di daerah tersebut.

Ketika dilakukan pengkajian pada permulaan bulan ini, anggota Komite PBB untuk Penghapusan Diskriminasi Bangsa menyatakan sejumlah laporan yang dapat dipercaya mengindikasikan bahwa Beijing telah "menjadikan daerah otonomi Uighur menjadi sesuatu yang mirip dengan kem pengasingan besar-besaran". 

China menjawab dengan mengatakan Uighur mendapatkan hak sepenuhnya tetapi Beijing mengakui, dan ini jarang dilakukan, bahwa "pihak-pihak yang dibohongi ekstremisme keagamaan ... akan dibantu melalui permukiman dan pendidikan kembali".
Xinjiang mengalami berbagai peristiwa kekerasan - diikuti dengan penggerebekan - selama bertahun-tahun.
Apa yang PBB katakan?

Pada hari Khamis (30/08) badan PBB mengeluarkan kesimpulan pengamatannya yang mengkritik "definisi luas tentang terorisme dan acuan lari terkait ekstremisme serta definisi tidak jelas terkait separatisme dalam undang-undang Cina".
Komisi tersebut mendesak Beijing untuk: 

- Mengakhiri penahanan tanpa dakwaan hukum, pengadilan dan hukuman;
- Pembebasan segera orang-orang yang ketika ini ditahan di bawah keadaan ini;
- Memberikan data jumlah orang yang ditahan dan alasan penahanan mereka;
- Melakukan "penyiasatan bebas terhadap semua tuduhan tidak layak terkait bangsa, suku dan keagamaan". 

Apa tuduhan terhadap China?

Kelompok hak asasi manusia termasuk Amnesty International dan Human Rights Watch memberikan laporan kepada komite PBB yang mencatat tuduhan penahanan massal pada kem di mana para tahanan dipaksa melakukan sumpah setia kepada Presiden Cina, Xi Jinping. 

World Uyghur Congress menyatakan dalam laporannya bahwa para tahanan dipenjara tanpa dakwaan dan dipaksa meneriakkan slogan Parti Komunis.
Mereka juga dilaporkan tidak diberikan makanan yang cukup dan muncul laporan penyiksaan yang meluas. 

Siapakah orang Uighur?

Uighur adalah minoriti Muslim yang sebahagian besar berada di daerah Xinjiang, Cina barat. Sekitar 45% penduduk di tempat itu adalah Uighur. 

Xinjiang resminya diperlukan sebagai daerah otonomi di dalam Cina, sama seperti Tibet di selatan.
Sejumlah laporan yang menyebutkan semakin banyak orang Uighur dan minoritiMuslim lainnya yang ditahan di Xinjiang muncul dalam beberapa bulan terakhir. 

China menyatakan pihaknya melakukan penahanan untuk mengatasi kelompok ekstremis. 
(Agregasi BBC Indonesia, Jurnalis)


Imbas Kenangan: Catatan Perjalanan Ibnu Hasyim bersama penduduk Uighur di bandar Urumqi beberapa tahun lalu.
[Setelah puas berkeliling, sampai ke gerai akhir, yang dimiliki oleh sepasang suami isteri orang Islam. Gerai masih belum dibuka habis. Mungkin ada yang tutup. Mungkin juga ada khabar angin menakutkan, kerana baru lepas hari genap setahun tragedi berdarah perselisihan kaum. 

Dikatakan rusuhan itu terjadi kerana kaum Uighur menuntut keadilan sosial hak otonomi mereka dari negara Republik Rakyat China. Suaminya juga menyanyikan beberapa lagu mungkin sebagai menghormati tetamu, dan mengisi masa lapang sambil berhibur.]
Ibnu Hasyim bergambar dengan kereta yang panjang di bandar Urumqi.
Gadis Uighur ini baru sampai, nak memulakan perniagaan pagi itu.
.
Ibnu Hasyim bergambar di bandar Urumqi.


Lihat juga ini..

E-Buku IH-33: Catatan Perjalanan

E-Buku IH-33: Catatan Perjalanan
Dari Cina Ke M'sia, Ikut Jalan Darat

E-Buku IH-4: Catatan Perjalanan
E-Buku IH-4: Catatan Perjalanan
Ke China Bersama Datuk Husam

5 comments:

Enti PAS BODO said...

Ape yg Pas buat?...pas ramai pejuang islam yg pada nama saja...hanye boleh melalak...

Cina kominis tindas islam..najib baik dgn cina kominis..Pas sokong najib dan umno...pas caka tak pernah selupe bikin...mpas munafik..

Ibnu hasyim sokong pas baik dan sokong umno rakan karib kominis..ibnu hasyim munafik..

Anonymous said...

Bawah Klepto Najib, activis2 Islam Uighur dihantar balik dari Malaysia atas desakan Cina Komunis dimana mereka diseksa dan dipenjara.

Sama tindakan Klepto Najib gadaikan nyawa ashkar2 Melayu kerana bersubahat genosid Arab Saudi keatas rakyat Yemen. Klepto Najib borek dan menlunakkan Arab Saudi atas tolong bohong duit derma RM2.6B dalam akaun peribadi walaupun FBI sahkan aliran wang masuk keluar bank yalah duit curi 1MDB.

PAS puashati 1MDB dan PAS pembela tegar Klepto Najib dan jenayah2 yg dilakukan.

PAS juga menindas cara Zionis keatas orang Asli kerana tamak hasil balak dan galian dari tanah Warisan orang Asli Kelantan.

PAS Munafik harbi sama gelaran yg dilempar kpd PH.

Anonymous said...

Pas munafiq??? Kesian kat pan dan sekutunya yang jelas munafiq. Sedangkan pas dipimpin oleh ulamak. Pan dan dap dipimpin oleh kafir dan munafiq.

Enti PAS BODO said...

Pas dipimpin ulamak.munafik...pas baham wang dihulur umno
.

Anonymous said...

ulamak ada 2.. yg baik dn yg jahat. antara ciri yg jahat ialah mnyokong syiah yg sesat dn zalim pd umat islam. lagi? suka melabel dn memecah belah umat islam? lagi? suka fatwa ikut nafsu politik mereka. lagi? suka berbohong contoh kes 355 yg dh jd rokok 555. lagi? suka mngkafir n munafikkn org. lagi? mnyokong perompak negara. lagi? membiarkn ahli yg ada kaitan dgn cia. lagi? makan dedak.

jenis ini lbh dibimbangi Nabi saw dpd dajjal. hnya org yg celik matahati dpt mngenal jenis ini.

mnjual agama ikut sesedap nafsu. agama hnyalah tunggangan belaka. kuasa adalah matlamat mereka walaupun mulut kt nk berkat semata.

china bkn saja zalim pd umat islam uighur tp juga sekongkol dgn rusia dn bashar laknatullah membunuh ratusan ribu umat islam syria.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails