Tuesday, September 04, 2018

Pegawai SPRM Dakwa Peguam Lim Guan Eng Tersilap




Keputusan untuk menggugurkan pertuduhan rasuah terhadap Menteri Kewangan Lim Guan Eng tidak pernah dibincangkan dengan pengurusan tertinggi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), dakwa beberapa sumber.
Sumber berkenaan yang termasuk pegawai penyiasat kanan suruhanjaya itu turut memberitahu Malaysiakini, peguam Lim tersilap dalam mendakwa pegawai SPRM yang memberitahu Mahkamah Tinggi Pulau Pinang semalam untuk menggugurkan pertuduhan tersebut.
“Arahan untuk menarik diri daripada kes ini tidak datang daripada SPRM. Jika ada, sudah pasti (Ketua Pesuruhjaya SPRM) Datuk Seri Shukri (Abdul) tidak akan mengeluarkan kenyataan rasmi menyatakan suruhanjaya itu terkejut dengan keputusan itu.
“(Mohd) Masri (Daud) juga bukan pegawai SPRM. Beliau ialah timbalan pendakwa raya yang mewakili Pejabat Peguam Negara (AGC).
“Beliau (Masri) tidak berbincang dengan SPRM mengenai menggugurkan pertuduhan,” kata salah seorang pegawai suruhanjaya itu.
Sumber berkata pegawai SPRM cuma berperanan sebagai penyiasat dan pihaknya tidak boleh membuat sebarang pertuduhan di mahkamah tanpa persetujuan pendakwa raya awam.
Mahkamah yang patut putuskan
Menurut pegawai itu, hal ini kerana prinsip pemisahan kuasa antara pihak eksekutif, perundangan dan kehakiman yang termaktub dalam perlembagaan.
Seorang lagi pegawai berkata mahkamah yang patut memutuskan kes terhadap Guan Eng dan bukan menggugurkan semua pertuduhan terhadap bekas ketua menteri Pulau Pinang itu.
“Orang ramai perlu diberitahu hal (menggugurkan kes) ini tidak ada kena-mengena dengan SPRM.
Terdahulu semalam, Mahkamah Tinggi Pulau Pinang membebaskan Guan Eng daripada dua tuduhan rasuah berhubung dakwaan penukaran status tanah negeri dan pembelian banglo di bawah nilai pasaran.
Mahkamah itu juga membebaskan ahli perniagaan Phang Li Koon, yang merupakan bekas pemilik rumah sewa Lim, daripada pertuduhan bersubahat dengan Lim untuk mendapatkan banglo pada kos bawah nilai pasaran.
Berikutan itu, SPRM segera mengeluarkan kenyataan rasmi yang mengatakan bahawa mereka “amat terkejut” dengan keputusan itu, manakala peguam bela Guan Eng, Ramkarpal Singh mengeluarkan kenyataan yang menegur SPRM.
Ramkarpal dalam kenyataannya berkata SPRM tidak sepatutnya berbuat tidak tahu-menahu dengan pembebasan Lim daripada pertuduhan itu “apabila pengarah bahagian undang-undang dan pendakwaan (SPRM) sendiri, Mohd Masri Daud” menjadi orang yang memaklumkan kepada mahkamah untuk menarik balik pertuduhan itu.
Sementara itu, Masri ketika dihubungi Malaysiakini enggan memberikan sebarang ulasan mengenai dakwaan beliau tidak membincangkan dengan SPRM keputusan menarik balik pertuduhan terhadap Guan Eng.
“Saya tidak mempunyai sebarang komen (pada masa ini). Saya akan meminta pandangan pihak atasan saya terlebih dahulu, kerana saya tidak boleh mengatakan apa-apa mengenai perkara ini.
“Sama ada terdapat perbincangan atau tidak, saya tidak tahu,” katanya. – Malaysiakini

23 comments:

Anonymous said...

Pakatan syiah-liberal-kafir harbi mengamalkan hukum rimba (law of jungle) bukan Rule of law apabila KERAjaan pakatan memecat peguam negara Melayu dan hakim Melayu dan melantik orang kafir mengisi jawatan tersebut. Maka kita tidak terkejut melihat Rapiggy mendapat hukuman yang ringan kerana menyebarkan fitnah dan abang besar banglo terlajak diskaun dibebaskan dari dakwaan rasuah dll !

Apabila SPRM membuka kertas siasatan ke atas abang besar biaDAP, ini bererti kes rasuah abang besar biaDAP mempunyai prima facie maka sebab itulah hakim menerima kes rasuah abang besar biaDAP untuk dibicarakan di mahkamah !

Malangnya apabila abang besar biaDAP berkuasa, dia dibebaskan dari tuduhan rasuah dll. Inilah contoh KERAjaan yang menyalah-gunakan kuasa untuk menyelamatkan diri dari dakwaan di mahkamah!

Abang besar biaDAP telah dibebaskan dari dakwaan rasuah oleh bekas peguamnya sendiri setelah bekas peguamnya dilantik menjadi peguam negara. Ini adalah bukti yang sangat jelas pakatan mengamalkan salah-guna kuasa !

Sepatutnya abang besar biaDAP dibicarakan di mahkamah dan hakim dibenarkan untuk membuat keputusan penghakiman ka atas abang besar biaDAP berdasarkan bukti dan saksi. Malangnya kes ini digugurkan kerana abang besar roket tidak mempunyai telur.

Slogan pakatan iaitu rule of law adalah satu pembohongan yang amat kotor dan menjijikkan ke atas rakyat kerana kita melihat KERAjaan pakatan sedang mengamalkan Law of Jungle (hukum rimba) untuk melepaskan diri pemimpin pakatan sendiri dari dakwaan jenayah dan mendakwa parti lawan di mahkamah untuk menghapuskan parti lawan !

Maka tiada perbezaan antara KERAjaan pakatan dan rejim Nazi, rejim komunis, rejim Zionis dan rejim fasis !

Anonymous said...

Tak sangka Tganu ada kes LESBIAN, apa yang PAS dok buat? Sekarang baru terdedah?

Anonymous said...

Nmpk gaya harapan rakyat untuk malaysia yg adil masih jauh lg, apa yg dilaungkan untuk hapuskan rasuah dan penyelewengan hannya janji politik semata2,

ikan said...

TERKEJUT AKU PIGS DAH JADI MACAI MCA. EH SILAP BUKAN PIGS TAPI PAS. MACAI OH MACAI MCA. PASMCA NO.

Anonymous said...

Kauni tak habis2 nk cari salah satu pihak saja, org jenis mcmni yg mnyebabkan rakyat terus ditipu oleh politaik, mana2 pihak yg salah msti ditegur bukan jd bodoh spnjng hayat

Anonymous said...

Mandakwa ato tidak adalah kuasa mutlak peguam negara...peguam negara boleh memberitahu sprm ato tak bagi tahu...urusan sprm siasat sedia laporan serah kpd peguam negara...

Apandir tak mau dakwa najib pas senyap aje...bila kes lge pas dah mula bising...

Anonymous said...

Teori bodoo...kes lge bukan kes rasuah...hanye rekaan apandir...tiada pon kelulusan tukar syarat tanah seperti pertuduhan oleh aandir...

Anonymous said...

Terkejut aja ke, kalau terus manpus lg baik, hidupun lgsung tak berguna.harap2 besok bila terkejut terus mampus aja

Anonymous said...

Ko tu bodooh...buat ape buang masa mahkamah bicarakan kes yg bukan rasuah
..hanye rekaan..

Anonymous said...

Teori apa ke jadah, bahlol

Anonymous said...

Buang masa taik babi kau, tutup aja mahkamah,

Anonymous said...

Ok ok lah ...nih dalam tajuk admin,

MASIH Terkejut juga ke SPRM dengan kes2 di bawah nih!

Woi SPRM, kalau masih terkejut, baik koran pegi meng`henjut` mcm ex-boss korang tuh......

1. Seluruh donia iktiraf Malaysia dah jadi negara Kleptokrat
2. beratus bilion ringgit disonglap oleh exPM MO1Najib dan konco2nya
3. exPMnajibMO1pengerusi umno/bn boleh ada rm 2.6 bilion dlm akaun peribadinya
4. satu donia ambil tindakan money laundering 1MDB, peng`llllalat`kid buat2 tak tau je
5. TPM muhiyidin yasin pecah rahsia 1MDB lalu dipecat oleh PMnajibMO1
6. tiba2 AG gani patail juga dipecat gara2 kes 1MDB
7. AJK PAC dipecat, ditukar posisi, dijadikan menteri ekoran kes 1MDB
8. Pengarah Operasi n k/tangan SPRM dipecat, ditukar , dinaik pangkat bila timbol kes 1MDB
9. ada beberapa kematian mengejut sejak kes 1MDB diperkatakan umum dan donia
10 Parti Islam SeMalaysia PAS boleh bersetuju dgn semua JENAYAH yg telah berlaku di atas?

Terkejut kah atau sedang meng`HENJUT` lelabi HAMpas semua?

Anonymous said...

Kuasa mutlak boleh buat sesuka hati, habistu kau nk pas menjerit, kuasa bukan ada pada pas, otak lembu

Anonymous said...

Kauni bodoh ke apa,skrg dh ada kuasa pergilah bawa mahkamah, bodoh tak habis2

Anonymous said...

Cukup lah ikut Presideng nak haiwankan orang2 sebarangan. Suka sangat babilah , anjinglah tengok Presideng pilih nama Pakatan Ikatan Gagasan Sejahtera pun kena PIGS muka sendiri, dahlah DOG pun jadi Doa Orang Gagal PRU14 naik sasau tak menentu tindakan politik sekejap kafir sekejap tak kafir, boleh taawun.

Masalah nya PAS ingat semua orang Islam Malaysia mcm Lokman Adam, wala kpd Klepto Najib dan kroni2 tak bertempat.

Tak payah jadi barua DAP atau barua PAN utk Melayu Islam berfikir yang wadah PAS Hadi lari dari wadah Almarhum TGFN dan TGNA.

Bukan DAP dan PAN yang mencuri, membohong, menambah hutang dan membangsatkan Melayu, Islam dan Raja.

Semua kerja2 Klepto Najib UMNO dan PAS menyokong padu Najib.

Kenapa PAS hanya menang 1 kerusi sahaja diSelangor kalu bukan Melayu Islam tolak politik baru Hadi menghalal kan cara bersengkongkol dgn UMNO.

Anonymous said...

Barua Tokong melalak... demi dedak.

Anonymous said...

Barua-barua ternakan pandap adalah pesakit mental yang kronik kerana mereka cuba menyembunyikan skandal rasuah lebai kulup dengan menyalahkan parti lawan sepert PAS dll. Barua-barua pandap ini adalah tentera dajal yang suka menyebarkan fitnah !

Anonymous said...

Barua dedak roket 12:05 PM telah menulis komen bodoh berganda-ganda untuk menfitnah parti Islam PAS pimpinan ulama Islam.

Gelaran haiwan ternakan adalah sesuai untuk puak sekular, liberal dan plural seperti parti PANdir, parti bunga dan parti iluminati dan puak kafir harbi biaDAP dan barua-barua mereka yang telah menentang dan menghina ajaran Islam dan menafikan hak umat Islam.

Allah telah berfirman yang bermaksud:

"Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahanam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai."(QS. Al-A’raaf: 179)

Anonymous said...

wah wah tgk tu. ayat quran dijual murah2 utk politik nafsu syahwat hadi dn walaun. mcmla ayat tu dikecualikn dpd walaun sebb walaun jerit mngaku pejuang islam. bg rakyat walaun hnyalah penjual agama. tk lbh dr itu.

dh tu suka pilih ayat binatang. memang walaun ramai ulamak penternakan.

cari kt mana dlm ayat tu dgn jelas sebut pas yg beriman dn masuk syurga. yg lain ke neraka. langsung tkde.

ciri2 pekak telinga adalah walaun. hujahla apa pun mereka tetap mcm mayat hidup yg tidak mahu mndengar kebenaran.

Anonymous said...

Wah barua 2:52 PM ternakan abang besar biaDAP telah termakan cili maka dia yang terasa pedas dan sekarang dia sedang meroyan gila babi menghina dan menfitnah ayat Qur'an, ulama Islam dan rakyat. Umat Islam tulen tidak akan melakukan perbuatan yang tidak bermoral tersebut.

Maka jelaslah barua-barua ternakan abang biadap terdiri dari puak munafik dan puak kafir harbi yang amat bencikan Islam dan umat Islam.

Anonymous said...

Kalau ust pun boleh silap, yg bukan ust lagi banyak buat silap. Dap awal2 udah kafir, tolak Allah, bolehke bertindak betul. Hanya puak jahiliyah pan je yg pertahankan jahiliyah itu, dan mereka puak pan pun masuk bersama jadi jahiliyah.

Anonymous said...

Seronok puak ph dapat serang pas. Inilah sebabnya ph masih bela najib untuk jadikan bahan serang pas. Bila kata dap anti islam ramai tentera dap dan ph bersatu hentam nafilah dan macam2. Yg sebenarnya ph paling takut dengan pas sebab pas saja yg berani berjuang untuk agama islam. Kenapa agaknya puak macai ph bersungguh2 serang pas siap mereka disebalik nama melayu dan sapa yg buat scrip mereka???

Anonymous said...

TERDETIK DIHATI APABILA SI MAUNAFIK CUBA MENTAFSIRKAN AYAT ALQURAN - ITU LA BILA ADA ORANG KATA U ROSAK AQIDAH U SENDIRI APABILA U MENTAFSIR MENGIKUT LOGIK TANPA ILMU YG CUKUP NO..NO TAK PERCAYA!!! U SEKARANG MENENTANG ALLAH BUKAN MENENTANG PAS LAGI DAH..ADAKAH ORG AWAM LEBIH TAKUT KPD ALLAH JIKA DIBANDING ULAMAK YG LEBIH MEMAHAMI ALQURAN - MACAM MANA NAK TAKUT BAK..ANGG U TAK FAHAM SEBAGAIMANA ORG ALIM MENDALAMI ILMU ALLAH INI..SO APA NAK KATA LAGI APABILA HANYA ALLAH LAH YG DAPAT MNOLONG KITA DAN MEREKA...JIKA KITA TDAK MENGATAKAN KPD KEKAFIRAN ITU KAFIR MAKA KAMU TEMASUK KALANGAN MEREKA YG REDHA DGN KAFIRUN...SEDANGKAN ALLAH LAH YG MAHA MENGETAHUI HAKIKATNYA..KITA BERHUKUM DGN APA YG ZOHIR..ALLAHU AKDLAN BISOWAT AMPUNI LAH KAMI YA ALLAH KERNA TERLIBAT DGN PUAK2 PAKATAN/DAP NI ..CUMA SEKODAR NASHAH

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails