Tuesday, September 04, 2018

Gugur Kes Guan Eng Tak Masuk Akal - Azalina



KUALA LUMPUR: Tindakan Peguam Negara, Tommy Thomas menggugurkan kes pertuduhan rasuah membabitkan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng disifatkan sebagai tidak masuk akal.
Ahli Parlimen Pengerang, Datuk Seri Azalina Othman Said, berkata keputusan itu menggambarkan seolah-olah Peguam Negara lantikan kerajaan menyalahgunakan kuasa budi bicara serta memberi layanan istimewa dan pilih kasih kepada pemimpin Pakatan Harapan (PH).
“Pada 26 Mac lalu, Timbalan Pendakwa Raya, Abdul Rashid Daud dalam ucapan pembukaan di Mahkamah Tinggi Malaya, George Town menyatakan pihaknya akan membuktikan Guan Eng sebagai penjawat awam, membeli rumah daripada Phang Li Koon dengan harga yang diketahuinya di bawah nilai harga pasaran.
“Ketika pembelian ini dibuat, Guan Eng membenarkan permohonan syarikat Li Koon untuk mengubah status tanah pertanian kepada tanah perumahan.
“Justeru, bagaimana sekarang Jabatan Peguam Negara boleh menyatakan bahawa tiada apa-apa kes terhadap kedua-dua mereka dan menarik balik pertuduhan berkenaan,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.
Mahkamah Tinggi Pulau Pinang hari ini melepas dan membebaskan Guan Eng yang juga Setiausaha Agung DAP, daripada tuduhan rasuah berhubung pembelian sebuah lot tanah dan banglo serta Li Koon yang juga ahli perniagaan, daripada dakwaan bersubahat.
Ia berikutan permohonan Timbalan Pendakwa Raya, Datuk Masri Mohd Daud, melalui representasi dikemukakan pihak pembelaan kepada Pejabat Peguam Negara untuk menggugurkan tuduhan berkenaan.
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam satu kenyataan, menzahirkan rasa terkejut dengan keputusan itu, selain menegaskan keputusan menarik balik kes berkenaan diputuskan Pejabat Peguam Negara.
Azalina yang juga Ahli Majlis Tertinggi UMNO merangkap Ketua Unit Undang-Undang parti, berkata persepsi terhadap badan perundangan negara tercalar dengan keputusan itu dan kerajaan perlu mengambil tanggungjawab penuh kerana prinsip kedaulatan undang-undang semakin terhakis.
Beliau yang juga bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, menggesa Tommy memberi penjelasan dan tidak bersembunyi di sebalik kuasa yang diperuntukkan mengikut Perkara 145(3), atau meletak jawatan dengan segera supaya tidak terus menjejaskan kredibiliti Jabatan Peguam Negara.
“Peguam Negara perlu menjelaskan perkara ini kerana persepsi buruk yang ditimbulkan ini adalah sesuatu yang bahaya dan mengancam doktrin pengasingan kuasa di Malaysia dan menyebabkan rakyat hilang kepercayaan terhadap sistem pentadbiran negara.
“Perkara ini yang saya bangkitkan beberapa kali di Parlimen sebelum ini supaya kuasa Peguam Negara dan Pendakwa Raya diasingkan bagi mengelakkan campur tangan mana-mana pihak yang dikhuatiri akan terus berlaku dan menjadi lebih parah.
“Saya juga menggesa Majlis Peguam membuat satu mesyuarat tergempar dan menyatakan pendirian mereka dalam perkara ini,” katanya. (BH)

19 comments:

Anonymous said...

Tukar status tanah dari pertanian kepada pembangunan adalah perkara biasa. Status Hutan Simpanan pun boleh di tukar.. Kalau sebab pertukaran status tanah, Kelantan pun hendak lah di siasat. Semua kes pertukaran tanah hendak lah di siasat.

Itu Kelantan sedangkan Pulau Pinang adalah pulau yang maju dan pembangunan nya amat pesat. Apa pilihan yang ada ?

Pembelian banglow tidak ada kena mengena dengan pertukaran status tanah. Kalau tak beli banglow tersebut pun status tanah akan di tukar.

Jadi apa kah punca sebenar banglow tersebut di jual dengan harga murah selain dari pertukaran status tanah ?

Anonymous said...

Itu tujuan sebenar orang cina memperbodohkan org2 melayu dari dahulu sehinggalah pru14. Apabila melayu bertelagah sesama sendiri,dan memuja cina kapir,,maka pru14,,ph yg didominasi cina berjaya menguasai putrajaya. Tun m dan menteri2 melayu yg lain hanya kuda tunggangan cina sahaja. Sekarang, mereka bebas mencorakkan negara mengikut cita rasa cina yg selama ini terpendam. Siapa yg bodoh,,ya , org2 melayu. Siapa yg naikkan harga barang2,,ya,,org2 cina peniaga,,tp mereka salahkan gst dan umno. Sst ,,kenapa harga barang tak turun,,ya, kerana cina juga yg angkara. Bodoh sungguh org melayu main politik. Bergaduh pas dan umno,,sehingga berpecah dan membawa kepada jatuhnya kekuasaan kpd cina yg asalnya pendatang.

Anonymous said...

rakyat lg pelik dgn identiti azalina.. nk panggil abang atau kakak?

dulu kes 1mdb apandi kt clear tkde kes tk pulak pelik. kes mega dlm dunia dia xpelik. kes lge dia pelik. sebenar dia manusia yg pelik.

lg satu pelik. dulu kerjasama dgn pas nk bawa 355. sekarang senyap saja. itu lg pelik.

lg satu pelik. dlm keadaan pas kunun cemas sbb lgbt sudah mnyerang malaysia dgn kereta kebal dll.. tiba2 azalina senyap juga.

naak sgt dgr azalina komen bab lgbt. cepatla...cepatla. u geng walaun jgn takut..tkkn kene rotan pun. yg penting jgn lawan pas.. lawan islam tu dh takdir.

Anonymous said...

Tengok muka pun ganah ni, asyik tukar fesyen rambut. Apa pendirian dia tentang LGBT?

Kenapa promosi dia kalau Ibnu dan PAS terlampau antiLGBT?

Bukannkah Hadi berlakon RUU355 bawah Mamak ni kat Parlimen dulu? Siap baca skrip tulis tangan, bacaje tajuk usul dan kemudian terus mintak tangguh kpd sessi seterusnya. Speaker Pendekatan akan buat2 layan. Manyak cantik sandiwara mainan politik taawun PAS-UMNO.

PAS sudah hilang moral utk bangkitkan RUU355 lagi sekarang kerana berjaya mengkudakan persepsi rakyat berarak RUU355 dari Padang Merbok sampai ke London, last2 mintak tangguh perbahasan dan undian kerana kehendak politik BN-PAS.

Memang janji PH utk menterbalikkan semua keputusan2 Afandi bekas Treasurer UMNO Kelantan, kroni Klepto Najib Dilantik AG utk menutup jenayah Najib dan mengejar prndakwaan politik terpilih sampai lubang cacing keatas penentang2 politik Klepto Najib.

PAS penyokong Klepto Najib, bela Najib dan penyokong talibarut2 Najib spt Azalina dan Afandi.

Anonymous said...

Pakatan syiah-liberal-kafir harbi mengamalkan hukum rimba (law of jungle) bukan Rule of law apabila pakatan memecat peguam negara Melayu dan hakim Melayu dan melantik orang kafir mengisi jawatan tersebut. Maka kita tidak terkejut melihat Rapiggy mendapat hukuman yang ringan kerana menyebarkan fitnah dan abang besar banglo terlajak diskaun dibebaskan dari dakwaan rasuah dll !

Apabila SPRM membuka kertas siasatan ke atas abang besar biaDAP, ini bererti kes rasuah abang besar biaDAP mempunyai prima facie maka sebab itulah abang besar biaDAP berjaya didakwa di mahkamah ! Malangnya apabila abang besar biaDAP berkuasa, dia dibebaskan dari tuduhan rasuah dll. Inilah contoh KERAjaan yang menyalah-gunakan kuasa untuk menyelamatkan diri dari dakwaan di mahkamah!

Slogan pakatan iaitu rule of law adalah satu pembohongan yang amat kotor dan menjijikkan ke atas rakyat kerana kita melihat KERAjaan pakatan sedang mengamalkan Law of Jungle (hukum rimba) untuk melepaskan diri pemimpin pakatan sendiri dari dakwaan jenayah dan mendakwa parti lawan di mahkamah untuk menghapuskan parti lawan !

Maka tiada perbezaan antara KERAjaan pakatan dan rejim Nazi, rejim komunis, rejim Zionis dan rejim fasis !

abahturon said...

Apa yg di buat dek Najib dulu pun tak masuk di akal.. tp Che Azalina bleh terima juga. 2x5.

Anonymous said...

LGE perbodoh rakyat dan orang Melayu, lu masih komen status tanah, pribadi Azalina. Bodoh punya babi tunggang lebai kulup.

Habih habis marah Ibnu Hasyim.. Tak de kerja lain. Ya dedak belum habis

Ha ha ha.

cik siti said...

Sokong ha ha ha

ikan said...

ha ha ha marah betul macai mca ni

Anonymous said...

Barua-barua ternakan pakatan syiah-liberal-kafir harbi menulis komen bodoh berganda di luar tajuk artikel supaya orang ramai melupakan kes rasuah banglo terlajak diskaun abang besar biaDAP.

Barua-barua pakatan ini fikir rakyat boleh diperbodohkan dengan pelbagai cerita dongeng ciptaan barua-barua pakatan. Kita tidak pernah melupakan kes rasuah abang besar biaDAP. Bila pakatan kalah dalam PRU, kes rasuah abang besar biaDAP boleh dibuka semula !

Inilah akibatnya apabila barua-barua pakatan menyondol dedak cap roket yang menjadi kegemaran babi ternakan biaDAP.

Anonymous said...

Maaf bertanya Ibnu yang cukup antiLGBT, begitu arif dan faham perwatakan2 Lesbian, baru sahaja posting keindahan sebatan rotan pasangan lesbian oleh PAS Terengganu dan posting mengenai gambar Penkid yang berbalik kpd watak wanita dan Kahwin.

Sbg panduan utk mendidik bukan menghukum, adakah salah satu pasangan lesbian yang disebat itu, berwatakan rambut Penkid dan pakaian, tingkahlaku ala lelaki?

Kena tanya yang Arif dan passionate bidang ni mcm Ibnu dan PAS.


Ramai kita nampak pasangan2 begini diMall2 dan dijalanraya KL, apakah kaedah pendidikan dan tarbiyah yang dianjurkan PAS utk mendekati mereka?

Anonymous said...

Anjing kurap ternakan pandap suka menjilat lebai kulup biaDAP dan menfitnah dan menghina ulama-ulama Islam, perjuangan Islam dan jemaah Islam seperti parti Islam PAS kerana anjing-anjing kurap pandap dan lebai kulup benci Islam dan umat Islam.

Lebai kulup biaDAP telah dibebaskan dari dakwaan rasuah oleh bekas peguamnya sendiri setelah bekas peguamnya dilantik menjadi peguam negara. Ini adalah bukti yang sangat jelas pakatan mengamalkan salah-guna kuasa !

Anonymous said...

Barua-barua pakatan cuba mengalih perhatian rakyat dari isu lebai kulup rasuah kepada isu-isu yang tidak berkaitan. Barua-barua ini tidak mempunyai telur untuk mengutuk skandal rasuah lebai kulup roket ! Mereka takut bekalan dedak cap roket dihentikan !

Unknown said...


A comment by a netizen why charge on LGE was dropped....
To those who are claiming this is proof the new Pakatan Gov is no different to BN, please understand the facts of this case before passing judgement._
The issue with this property purchase was not the value of the house itself. But the allegation that he bought the house under value in return for selling the state Gov land at Taman Manggis below market price.
But what most people dont know is that land was first offered to Gerakan but Gerakan couldnt come up with the money. The state gov then held an open tender which LGE excused himself from because of conflict of interest. After months of negotiations, the tender was subsequently to KLIDC.
BN was harping on the price of the house but to date did not come up with any proof linking the sale of the house to the land sale. That's what the court was supposed to find out._
Selling a property below value is not a crime. It's a willing seller willing buyer deal. In order to find LGE guilty the court needed to prove that the lower price of the house was an inducement to the Hb sale of the land. That clearly did not happen because it was an open tender. Hence the aquittal of LGE._

Anonymous said...

Relaks Bro, tak payah anjing2 kan. Ini putaran dan karma politik.

Mcm Hadi, dulu gulai kawah campuran MCA-UMNO ada ketul daging babi sekarang Hadi dan PAS jilat gulai kawah itu.

Bila Afandi kroni Klepto Najib jadi AG tak ikut rule of law dan tutup jenayah Najib dan dakwa penentang politik Najib, sampai giliran rule of law berkuasa akan diterbalik kan semua kes2 Zunar, balloon kuning, sabotaj ekonomi Malaysia, semua kes2 akta hasutan kerana bersuara tentang jenayah 1MDB dan kes LGE.

Nak pusing balik kpd rejim Klepto Najib mencuri, berbohong dsb, PAS join BN menang balik PRU15 lantik balik Afandi jadi AGlah.

Anonymous said...

Cik Minah,

Nobody offers to sell me a cheap bungalow because I'm not a chief minister so Cik Minah please stop beating around the bush to fool us !!! The ex-chief minister should be prosecuted in the court of law and let the judge to decide his fate!

Anonymous said...

Ok ok lah ...nih dalam tajuk admin,

Si peng`lllalat`kid Azalina umno ni mme pojaan ustad2 hamPAS sejak dulu lagi. Peng`lllalat`kid umno ni lah yang menyegarkann mata Lelebai ustad wakil rakyat hamPAS tiap kali persidangan dewan parlimen,

Woi peng`llllalat`kid umno! Masuk akal ke bila......

1. Seluruh donia iktiraf Malaysia dah jadi negara Kleptokrat
2. beratus bilion ringgit disonglap oleh exPM MO1Najib dan konco2nya
3. exPMnajibMO1pengerusi umno/bn boleh ada rm 2.6 bilion dlm akaun peribadinya
4. satu donia ambil tindakan money laundering 1MDB, peng`llllalat`kid buat2 tak tau je
5. TPM muhiyidin yasin pecah rahsia 1MDB lalu dipecat oleh PMnajibMO1
6. tiba2 AG gani patail juga dipecat gara2 kes 1MDB
7. AJK PAC dipecat, ditukar posisi, dijadikan menteri ekoran kes 1MDB
8. Pengarah Operasi n k/tangan SPRM dipecat, ditukar , dinaik pangkat bila timbol kes 1MDB
9. ada beberapa kematian mengejut sejak kes 1MDB diperkatakan umum dan donia
10 Parti Islam SeMalaysia PAS boleh bersetuju dgn semua JENAYAH yg telah berlaku di atas?

Masuk akal kah lelabi HAMpas semua?

Anonymous said...


I REST MY CASE MY LORD - MY COUNTRY IS HIGH CAPARALL THEY IS NO LAW ONLY JUNGLE LAW MA..
ONE LAW FOR ALL CHANGING TO NO LAW AT ALL MA..SAME MA NAJIB GOVERMENT AND PAKATAN/DAP GOVERMENT SAMES MA,, YA..YA VERY SIMILIAR MA..IT IS AN INCEDENT MA SOLLY MA..

CINA ALSO OF COURSE EAT PORK SAME GOSE MALAY NAJIB GOVERMENT MA..HAIYA!!
ALTERNATIFLY PLEASE MY MALAYSIAN WE TAKE ACTIONS ON GE15 MAKE SURE ISLAMIC FOUNDATION WITH ALQURAN/SUNNAH AND ALHADISH WILL TAKES PLACES..
OFFER GOES TO ALL MALAYSIAN U NO NEED TO BECOMES MUSLIM OR PAS BUT U NEED TO COMES WITH US IF WE LOVE MALAYSIA AND MORAL...HALO !!PAKATAN/DAP SHAMES ON U MA..KELENTONG KUAT MA...

Anonymous said...

Menteri kewangan dah start dah. Lepeh ni macam2 duit haram jadi halal. Berkat doa puak pan terhadap the big boss, the kafirun. Haram jadi halal, halal jadi haram. Kesan the kafirun pegang jawatan tinggi dalam negara majoriti islam.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails