Sunday, November 19, 2017

Mengapa Profesor Misionaris Ini, Akhirnya Berkiblat Pada Islam.

sue

Sue Watson adalah seorang profesor, pastor, dan mubaligh, yang patut dipanggil sebagai fundamentalis radikal, dan kini telah memutuskan untuk menjadi seorang saudara baru atau muallaf.

Hidayah telah menghampirinya, jadi dia berminat dengan Islam, dan akhirnya memeluk agama yang diturunkan melalui Nabi Muhammad ini. Kisah itu bermula apabila dia lulus dari pendidikan pasca siswazah, lima bulan selepas menerima Master of Divinity dari sebuah sekolah seminari yang menonjol. Dia bertemu seorang wanita yang bekerja di Arab Saudi dan memeluk agama Islam.

Jiwa mubalighnya muncul. Dia juga cuba bertanya kepada wanita itu dengan niat untuk melaksanakan misi Kristiannya. Kepada wanita itu, Watson bertanya tentang perlakuan wanita Islam. 

"Saya terkejut dengan jawapannya. Jawapannya bukan apa yang saya harapkan, jadi saya bertanya lagi mengenai Tuhan (Allah SWT) dan Muhammad, "katanya. 

Imej yang berkaitan

Tetapi wanita itu tidak mahu menjawab soalan itu. Wanita itu sebenarnya menjemput Watson untuk melawat Pusat Islam kerana ada orang yang boleh menjawab soalan itu dengan lebih baik.

Selama lapan tahun, Watson belajar agama Kristian di sekolah teologi. Sebagai seorang Kristian taat, beliau menganggap Islam sebagai agama syaitan. Dalam setiap doa, dia meminta Yesus untuk dilindungi daripada roh-roh jahat. Tetapi selepas peristiwa-peristiwa di atas dan dia kemudiannya berunding di Pusat Islam, dia seolah-olah mendapat pandangan Islam yang lain. 

"Saya agak terkejut dengan pendekatan mereka (Muslim), kerana ia adalah mudah dan mudah. Tidak ada intimidasi, gangguan (terhadap agama lain), dan tiada manipulasi psikologi, "katanya.

Watson juga memberitahu, ustadz di Pusat Islam ia menawarkan dirinya untuk mempelajari Al-Qur'an di rumahnya. "Ia seperti kajian perbandingan Alkitab". 

Saya tidak percaya, mereka kemudian memberikan saya beberapa buku tentang Islam dan berkata jika saya mempunyai soalan maka mereka akan bersedia menjawabnya di pejabatnya.

Pada malam itu, Watson segera membaca semua buku. Itu adalah untuk kali pertama, dia membaca sebuah buku tentang Islam yang ditulis oleh seorang Muslim sendiri. Pada masa ini, dia hanya membaca buku tentang Islam yang ditulis oleh orang Kristian. 

Keesokan harinya, dia kembali ke Ustadz untuk menanya beberapa soalan mengenai Islam yang dia dapat membaca buku itu. Ia terus berulang setiap hari selama seminggu. Sehingga tanpa notis, beliau telah membaca 12 buku pada minggu lalu.

Dari situ, dia mula memahami mengapa umat Islam adalah orang yang paling sukar di dunia untuk dijemput ke agama Kristian, kerana tidak ada lagi yang dapat mereka tawarkan (Muslim). Islam mengajar hubungan dengan Tuhan, pengampunan dosa, keselamatan, dan janji kehidupan kekal, "jelasnya.

Semasa proses dialog, secara semula jadi, persoalan pertama adalah berpusat pada Tuhan, Tuhan umat Islam. Siapa Tuhan yang disembah oleh umat Islam? Sebagai seorang Kristian, dia diajar bahawa Tuhan adalah Tuhan yang salah. Tetapi setelah membaca buku Islam dan dialog, dia baru mengetahui bahawa Tuhan adalah maha kuasa, semua yang mengetahui, dan Allah adalah satu. Tidak ada Tuhan lain yang menyertai Allah.

Tambahan pula, satu lagi soalan penting ialah Muhammad. Siapa Muhammad? Dia baru mengetahui bahawa umat Islam tidak berdoa kepada Muhammad, kerana orang Kristian berdoa kepada Yesus. Dia (Muhammad) juga bukan seorang perantara, maka dilarang untuk berdoa kepadanya. 

Dia juga tahu bahawa umat Islam juga percaya kepada Yesus sebagai nabi seperti Muhammad. Menurut beliau, banyak kesalahpahaman orang Kristian mengenai Islam. Tanpa disedari, dia mula mengenali kebenaran Islam. 

"Tetapi saya tidak memeluk agama Islam pada masa itu kerana saya belum sepenuhnya mempercayai dihati. Saya pergi ke gereja, membaca Alkitab, tetapi di satu pihak juga belajar Islam di Pusat Islam. 

"Saya benar-benar meminta bimbingan Tuhan, kerana tidak mudah diubah. Saya tidak mahu kehilangan keselamatan saya, "katanya.

Dua bulan selepas pengenalan Islam, Watson terus meminta bimbingan Tuhan. Sehingga akhirnya, suatu hari, dia merasakan sesuatu yang jatuh ke dalamnya. 

"Saya kemudian duduk, dan itu adalah untuk kali pertama saya menyebut nama Allah SWT. Terdapat keamanan yang dirasakan. Dan sejak itu, empat tahun yang lalu hingga sekarang, saya percaya bahawa Tuhan adalah satu-satunya Tuhan "katanya.

Keputusannya untuk memeluk Islam bukan tanpa risiko. Setelah menjadi muallaf, Watson dipecat dari pekerjaan sebagai pengajar di dua Perguruan Tinggi Kolej, dipulaukan oleh rakan-rakannya di sekolah Teologi dan sesama profesor teologi, dan tidak diakui lagi oleh keluarga suaminya. Pilihan itu juga ditangani secara negatif oleh anak-anaknya yang dewasa dan disyaki oleh kerajaan sendiri.

"Tanpa adanya kekuatan iman, mungkin saya sudah tak sanggup menghadapi itu semua," ujarnya. "Saya sangat berterima kasih kepada Allah SWT yang telah menjadikan saya sebagai Muslim. Dan saya harap hidup dan mati sebagai seorang Muslim. "

Bekas mubaligh yang kini telah berganti nama menjadi Khadijah Watson itu, sekarang bekerja sebagai seorang guru untuk melayani kalangan perempuan di salah satu pusat dakwah di Jeddah, Arab Saudi. (IH)



Video: MASYA ALLAH !!! Satu Gereja Masuk Islam Setelah Mendengar Penjelasan Ini.



1 comment:

Anonymous said...

ALHAMDULILLAH...Sue Watson telah meninggalkan agama Kristian dan memeluk agama Islam setelah beliau ikhlas mempelajari agama Islam. Maka beruntunglah saudari Sue Watson di dunia dan akhirat.

Malangnya segelintir orang Melayu yang jahil telah diperdayakan oleh pendakwah Kristian untuk memeluk agama Kristian. Segelintir orang Melayu pula sibuk menyebarkan ideologi sesat seperti sekularisme, liberalisme, pluralisme dll di kalangan umat Islam. Maka rugilah mereka di dunia dan akhirat kerana menolak agama Islam.

Itulah perbezaan di antara orang yang berilmu dan orang yang jahil tentang agama Islam.

Dalam ash-Shahiihain dari hadis Mu’awiyah bin Abi Sufyan r.a., ia berkata, “Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

مَنْ يُرِدِ اللهُ بِهِ خَيْرًا يُفَقِّهْهُ فِي الدِّيْنِ

“Barangsiapa dikehendaki kebaikan oleh Allah, maka Dia akan memberikan pemahaman agama kepadanya.”

Hadis sahih: Diriwayatkan oleh Ahmad (I/306, II/234, IV/92, 95, 96), al-Bukhari (no. 71, 3116, 7312), dan Muslim (no. 1037), dari Shahabat Mu’awiyah bin Abi Sufyan radhiyallaahu ‘anhuma.






LinkWithin

Related Posts with Thumbnails