Saturday, November 25, 2017

Bas Tanpa Pemandu Di S'pura 2022.


Tahun 2022 Bus Tanpa Sopir Wira-wiri di Jalan Umum Singapura

Hidayatullah.com-Singapura merancang mengendalikan bas tanpa pemandu di jalan umum sebagai pengangkutan awam pada tahun 2022.

Kerajaan berkata bas-bas tersebut pertama kali akan dijalankan di tiga kawasan penempatan, di mana tidak terlalu banyak kenderaan lalu-lalang. Bas beroperasi untuk membantu warga mundar-mandir di persekitaran mereka, dan menuju stesen kereta serta perhentian bas terdekat, lapor BBC.

Singapura, negara kecil yang padat penduduknya, berharap teknologi pengangkutan tanpa pemandu akan membantu kerajaan dalam menguruskan negaranya yang minim lahan dan sumber daya manusia.

"Kenderaan-kenderaan autonomi akan sangat meningkatkan kebolehcapaian dan penyambungan sistem pengangkutan awam kami, khususnya bagi warga warga tua, keluarga dengan anak-anak dan orang yang berkebutuhan khusus," kata Menteri Pengangkutan Khaw Boon Wan, hari Rabu (22/11/2017) saat perasmian kenderaan ujian perintis tanpa pemandu.

Sekurang-kurangnya 10 syarikat sedang mencuba teknologi kereta tanpa pemandu di Singapura, kata Khaw. Bas tanpa pemandu akan melengkapkan perkhidmatan pengangkutan awam yang telah diberikan pemandu bas.

Lalu lintas di Singapura tidak terlalu buruk berbanding banyak bandar besar lain di Asia Tenggara, disebabkan adanya jalan-jalan tol dan dasar yang menggalakkan penggunaan pengangkutan awam. 


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails