Tuesday, November 21, 2017

Pickpockets Ada Di Eropah, Lagi Canggih. Apa Canggihnya?



CATATAN SANTAI IBNU HASYIM   

SERONOK tetapi mencemaskan. Mungkin ini adalah salah satu perisa yang timbul semasa dalam perjalanan di Eropah Barat. 

Bangunan gaya kampung atau gothic pasti merosakkan mata, ditambah dengan ladang-ladang hijau yang ditemui pada kebanyakan perjalanan.
Jangan lupa jalan-jalan dan tempat-tempat pelancongan bersih...  Bersih la sikit. Sekurang-kurangnya bersih dari tempat yang sama kalau di Indonesia atau Malaysia.
 
Jalan air di pinggir bangunan di Venice, Itali, Ogos 2017.

Jelas kawanku semasa saya mengunjungnya di Jakarta tempoh hari. Sememangnya ramai orang Indonesia masih membuat Eropah sebagai destinasi utama pelancong mereka.

"Dalam momentum lebaran, sehingga 1,000 kumpulan berkunjung ke Eropah," kata pemimpin tipikal yang pernah membawa kumpulan ke Eropah, sambil berbual dengan kami dalam perjalanan ke Itali-Switzerland-Jerman, Ogos 2017. 

Menurutnya, perjalanan dari Indonesia bermula sejak pertengahan bulan ini (Ogos). Sekiranya hanya sekumpulan 20 orang, maka sekurang-kurangnya 20,000 orang Indonesia pergi ke Eropah pada masa yang sama. Walau bagaimanapun, dalam meneruskan pemimpin pelancongan, perjalanan ke Eropah perlu lebih berhati-hati. 
Imej yang berkaitan

"Penyeluk saku bahkan pencuri, samun mengintai setiap masa. Walaupun tidak semua negara di Eropah seperti itu, tetapi tidak tertidur dengan kemajuan atau keindahan Blue Benua itu. Malah pickpockets di Eropah lebih canggih dan lebih halus daripada pickpockets di Indonesia. Di Malaysiapickpockets sudah hampir tak ada lagi

"Umur dan jantina bukan halangan bagi mereka untuk menjadi pencopet. Dalam sesetengah kes, pesalah adalah nenek. Atau juga seorang anak muda berpenampilan dan bertali leher, tetapi pencopet. Hanya perlu berhati-hati." Dia mengeluh. 

Dikatakan juga, pickpockets Eropah telah terlatih untuk tindakan sedemikian.
Lihat buku,  "The Dome of The World" 

Ibnu Hasyim 20 Nov 2017.

Lihat sebelum ini..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails