Monday, November 20, 2017

32 Tahun Tragedi Memali: Dr M Mengarahkan Pembunuhan..



TANGGAL 19 November 1985 adalah tarikh yang tidak dilupakan oleh seluruh ahli dan pimpinan PAS. Sama ada yang baru atau yang lama dan muda atau tua. 

Ianya akan sentiasa terpahat kemas “luka berparut batu nisan” kisah duka yang segar padat dalam ingatan pencinta perjuangan Islam tanah air.
Kalam keramat yang rajin diucapkan oleh As Syahid Ustaz Ibrahim Mahmud (Ibrahim Libya) menjadi tasji’at kepada anak muda. As-syahid senantiasa memetik dalam ucapannya kalam Saidina Khalid Ibnu Walid ketika mengutus risalah dakwah kepada Emperial Parsi:

فقد جئتكم بقوم يحبون الموت كما تحبون الحياة
  • “Sesungguhnya kami datang kepada kamu dengan satu kaum yang kasih kepada mati sepertimana kalian kasih kepada hidup.”

Amalulillah yang menjadi syiar dan tagihan kerja jihad para pemuda PAS. Meletakkan syahid sebagai cita-cita tertinggi, merapat saf serta bekerja demi memartabatkan Islam. Bukan hanya bangga faham Islam tetapi tinggal perintah Allah bekerja dan berjihad.

Ustaz Syarhan Humaizi Halim
Ketua Dewan Pemuda PAS Selangor
30 Safar 1439 | 19 November 2017

Hasil carian imej
Imej yang berkaitan
Komen Weblog Ibnu HasyimPeristiwa Memali berlaku pada 19 November 1985 di kampung Memali, Baling, Kedah. Insiden ini mengorbankan 14 orang dan berpuluh-puluh yang lain tercedera serta penahanan beratus-ratus orang. Kesemua yang ditahan telah dibebaskan kecuali 36 orang.

Ini antara peristiwa yang tidak dapat saya lupakan. Kira-kira 2 minggu sebelum terjadi peristiwa itu saya bertemu Ustaz Ibrahim Libya di suraunya di kampung itu. Saya bersama pimpinan PAS masa itu, Ustaz Nakha'e Hj Ahmad yang ditugaskan oleh PAS Pusat berbincang dengan Ustaz Ibrahim mengenai masalah semasa di Baling waktu itu...

Inilah antara dosa-dosa besar Dr M yang menjadi PM waktu itu mengarahkan pembunuhan tersebut melalui Timbalannya Datuk Musa Hitam.


Lihat sebelum ini..  

4 comments:

Anonymous said...

Gara2 fatwa pak lebai sewel

Anonymous said...

Memang menyedihkan, bila kematian disebabkan oleh amanat gampang.. Dulu lain, sekarang lain. Dulu kafir sekarang sahabat.Hehehekikikihahahakahkahkah

Tinta Mohd Yusri said...

Apabila pengikut bodoh x da ilmu..inilah kesannya

Anonymous said...

Tangan bekas pemimpin keris telanjang berlumuran dengan darah rakyat yang tidak bersalah ! Dan kini dia telah menjadi alat DA-Pig untuk PRU 14 tetapi tangannya masih berlumuran rakyat yang tidak bersalah. Walaupun menggunakan sabun terbaik di dunia, tangan kejam itu masih berlumuran dengan darah rakyat yang tidak bersalah kerana sejarah telah mencatat peristiwa berdarah itu dan peranan jahat pemimpin tersebut !

Malangnya sekarang dia sekarang menjadi kuda tua bagi pemimpin dan barua pakatan untuk dipertaruhkan dalam PRU14 ! Lihatlah anon 4:52 PM, 4:53 PM dan 7:41 PM ternakan pakatan pimpinan DA-Pig sedang mencium tangan pembunuh tersebut ! Hanya penjenyah menyokong pembunuh !

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails