Tuesday, October 03, 2017

Amuk Paling Berdarah Di Festival Muzik AS.


 AFP - Orang ramai berlari untuk mencari tempat bersembunyi selepas terdengar bunyi tembakan di konsert muzik Country Route 91 Harvest semalam.
HALAMAN HIBURAN
LAS VEGAS, Nevada – Seorang lelaki bersenjata membunuh sekurang-kurangnya 50 orang dan mence­derakan 400 lagi di sebuah festival muzik Country di Las Vegas Strip malam kelmarin.
Penyerang melepaskan tembakan dari sebuah tingkap di tingkat 32 Hotel Mandalay Bay selama beberapa minit sebelum bertindak membunuh diri.
Angka kematian tersebut menjadikan serangan kelmarin paling berdarah dalam sejarah Amerika Syarikat (AS) dan lebih dahsyat daripada pembunuhan 49 orang di sebuah kelab malam di Orlando pada tahun 2016.
Beribu-ribu pengunjung yang panik bertempiaran menyelamatkan diri dan mencetuskan insiden rempuhan.
Polis mengenal pasti penyerang sebagai penduduk setempat, Stephen Paddock, 64, tetapi berkata, motif serangan belum diketahui.
“Kami tidak tahu motif tindakannya tetapi buat masa ini, kami percaya dia bertindak bersendirian. Dia tiada hubungan dengan mana-mana kumpulan militan.
“Kami juga menemui pelbagai senjata api di bilik hotelnya,” kata Syerif Daerah Clark, Joseph Lombardo kepada pemberita.
Pihak berkuasa juga berjaya mengesan teman wanita Paddock yang dikenali sebagai Marilou Danley. Namun, Lombardo enggan mengulas sama ada wanita itu dianggap sebagai suspek.
Kasino, kelab malam dan pusat beli-belah di Las Vegas menarik kunjungan kira-kira 3.5 juta pelancong dari seluruh dunia pada setiap tahun.
Kawasan Las Vegas Strip sarat dengan pengunjung apabila serangan berlaku sejurus selepas pukul 10 malam (waktu tempatan).
Seorang penasihat kewangan dari Philadelphia, Mike McGarry, 53, berkata, dia berada di konsert itu apabila terdengar beratus-ratus das tembakan dilepaskan.
“Saya meniarap di atas anak-anak saya untuk melindungi mereka,” kata Gary.
Insiden tembakan itu tercetus pada malam terakhir festival Route 91 Harvest yang dihadiri 20,000 peminat dan menampilkan artis irama Country popular seperti Eric Church, Sam Hunt and Jason Aldean.
Sementara itu, Wisma Putra menyatakan tiada rakyat Malaysia dilaporkan cedera atau terbunuh dalam serangan tersebut. – Reuters/Bernama
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Perlu disedari pusat-pusat hiburan atau konsert hiburan ala barat begini sudah tidak lagi mendatangkan ketenangan dan penghiburan yang sebenarnya, kepada manusia. 
Begitu juga di Malaysia, kena cari alternatif lain. Pihak berwajib sila buat kajian dan penelitian, apa lagi bagi negara umat Islam. Dalam Islam ada alternatifnya..




Lihat juga artikel ini...
Presiden PAS Wajar Jadi PM M'sia.
Pihak kami sanggup pergi ke Sabah &Sarawak memberi maklumat lengkap.

2 comments:

Anonymous said...

Tuan Hashim,

Pembunuh itu bukannya mereka yang datang berhibur dan pemusik. Dia adalah orang gila dan taksub kerana termakan hasutan ahli2 agama, politik dan penyebar ideology perkauman.

Perlukan juga kita membuat penelitian semula kepada keperluan Agama?

Perlukan kita haramkan dan mansuhkan semua Agama dan apa2 sahaja ideology baik komunis, socialist, democrat, nationalist dll.

Perlukan kita kepada agama, politik dan cinta bangsa/negara sendiri sekiranya fahaman ini telah menjadi punca kepada segala malapetaka di muka bumi ini?

Berjuta manusia telah dibunuh atas nama agama Islam, Kristian, Yahudi, Hindu dan Buddha. Berjuta juga manusia dibunuh kerana berlainan ideology, fahaman politik dan rasa cinta kepada negara dan bangsa.

Perlukan kita haramkan PAS dan jauhi PAS sebab kesemua mereka terlibat di Memali dan Sauk itu orang PAS?

Ingatlah pesanan Nabi Muhammad SAW kepada Abu Dzar yang telah dijamin sebagai Ahli Syurga, kamu telah lama beriman, tetapi hati kamu masih penuh dengan sifat Jahiliyiah.

Janganlah kita marahkan Nyamuk rumah dibakar!









Anonymous said...

Lihat kenyataan ini..

1. "Perlukan kita haramkan PAS dan jauhi PAS sebab kesemua mereka terlibat di Memali dan Sauk itu orang PAS?"
Melihat sejarah PAS pun tak betul. Tak ada orang PAS terlibat di Sauk.

2. Ingatlah pesanan Nabi Muhammad SAW kepada Abu Dzar yang telah dijamin sebagai Ahli Syurga, kamu telah lama beriman, tetapi hati kamu masih penuh dengan sifat Jahiliyiah.
Mana sanadnya?

3. Kenyataan ini bukan cara fikir Islam. Insyallah kita layan juga, kita harap dia sedang mencari kebenaran.

"Perlukan juga kita membuat penelitian semula kepada keperluan Agama? Perlukan kita haramkan dan mansuhkan semua Agama dan apa2 sahaja ideology baik komunis, socialist, democrat, nationalist dll. Perlukan kita kepada agama, politik dan cinta bangsa/negara sendiri sekiranya fahaman ini telah menjadi punca kepada segala malapetaka di muka bumi ini? Berjuta manusia telah dibunuh atas nama agama Islam, Kristian, Yahudi, Hindu dan Buddha. Berjuta juga manusia dibunuh kerana berlainan ideology, fahaman politik dan rasa cinta kepada negara dan bangsa."

Harap-harap dia akan menemui kebenaran sejati..



LinkWithin

Related Posts with Thumbnails