Thursday, October 05, 2017

Puak Liberalis Pertahan Pesta Arak Guna Hujah Islam?



Kuala Lumpur: Bir adalah ‘berasal’ daripada kejayaan dan pencapaian tamadun Islam yang tinggi dan umat Islam harus peka dan terima fakta tersebut menurut kata seorang tokoh liberalis tempatan. Malah, perkataan ‘alkohol’ sendiri berasal daripada terma Arab, ‘al-kohl’ atau ‘al-ghoul’, dakwa liberalis tersebut.

Pandangan tersebut dilontarkan oleh Azrul Khalib yang juga seorang pengurus di Institute for Democracy and Economic Affairs (IDEAS) dalam sebuah artikel beliau baru-baru ini. 

Beliau juga merupakan salah seorang jurucakap BEBAS yang menolak pindaan Akta 355. “Walaupun teknik tersebut pada awalnya dijumpai dan diketahui oleh ketamadunan Greek, Roman dan China, ahli-ahli kimia Arab menggunakannya untuk mengekstrak esen minyak wangi, ubat-ubatan dan ya, minuman beralkohol yang lebih canggih.” 

Tulis beliau lagi, “In fact, the still as we know it and which continues to be in use today, was developed in 800 AD by Jabir ibn Hayyan. In those days, Muslims scholars were leading the civilised world in pretty much everything from chemistry (derived from an Arabic word), mathematics, medicine, seafaring, the arts and even good manners.” 

Malah, beliau juga mendakwa bahawa salah satu daripada legasi Khalifah Bani Ummayah dan Khalifah Turki Utmaniah adalah “…was the distillation process to produce alcoholic drinks”. 

Azrul Khalib kemudiannya bertanya kenapakah ketika kita mahu Islam dihormati kita pula seolah-olah seperti tidak mahu menghormati hak bukan Islam berpesta arak? 

Sebab kata beliau lagi, sama ada anda sedang menikmati “a glass of beer, schnapps, grappa, cognac, whisky, tequila, rum or vodka, or just the Tarik and plain water,” semasa membaca artikel tulisan beliau itu, kita tidak harus lupa bahawa hampir kesemuanya, “was made possible by an invention from the Muslim world. Lets not forget that.”

(www.menara.my)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails