Monday, October 02, 2017

Awas, Sindiket Jual Ijazah Palsu UiTM &Kolej Segi.


INILAH diploma tulen UiTM (kiri) dan palsu (kanan) yang dikeluarkan oleh sindiket beroperasi di Puchong.

KUALA LUMPUR – Sebuah sindiket didapati menjalankan aktiviti menjual sijil palsu diploma, sarjana muda dan sarjana pada harga sehingga RM3,000 untuk digunakan oleh pembeli bagi memohon pekerjaan dalam sektor swasta.
Wartawan Kos­mo! yang menyamar sebagai pembeli mendapati sindiket yang beroperasi dari Puchong, Selangor itu hanya menjual sijil palsu dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) dan Kolej Segi.
Sijil diploma serta ijazah sarjana muda palsu UiTM itu masing-masing ditawarkan pada harga RM1,000 dan RM2,000.
Sindiket itu juga menjual sijil diploma palsu Kolej Segi pada harga RM2,000 manakala ijazah sarjana muda dan sarjana dikenakan bayaran RM3,000.
Harga sijil diploma palsu tersebut lebih murah berbanding yuran pengajian peringkat sama yang dikenakan oleh UiTM sekitar RM3,000 setahun manakala Kolej Segi RM37,000.
Yuran pengajian untuk ijazah sarjana muda UiTM juga adalah sekitar RM4,000 manakala Kolej Segi RM50,000.
Sindiket tersebut yang didalangi oleh individu yang dikenali sebagai Shafizal berkata, sijil tersebut dicetak dalam bahasa Me­layu dan Inggeris.
Menurutnya, dia mempromosi penjualan sijil palsu bersama transkrip peperiksaan tersebut melalui pengiklanan di laman web dengan meminta orang ramai yang berminat menghubunginya melalui e-mel terlebih dahulu sebelum memperoleh nombor telefon untuk dihubungi.


Lihat juga artikel ini...
Presiden PAS Wajar Jadi PM M'sia.
Pihak kami sanggup pergi ke Sabah &Sarawak memberi maklumat lengkap.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails